Képregény

Kezek a Pokol kulcsán

Neil Gaiman: Sandman, az Álmok fejedelme 4. – Párák évszaka

  • Baski Sándor
  • 2011. december 27.

Trafik


Aki az első magyarul megjelent Sandman-kötetet olvasván arra számított, hogy hasonló mederben folytatódik a történet, az bizonyára meglepődött a második felvonást lapozgatva. Amíg ugyanis a Prelűdök és noktürnök abszolút főszereplője a címbéli Álmok fejedelme volt, akinek a Pokolban kellett a saját küzdelmeit megvívnia, addig A babaház jórészt a halandók világában játszódott, és Sandman – az események katalizátoraként – csak a dramaturgiailag kitüntettet pillanatokban tette tiszteletét. A harmadik kötetben pedig már az összefüggő történet is hiányzott: az Álomország négy fejezetét négy önálló tündérmese alkotta.

A címét egy Keats-versből kölcsönző Párák évszaka visszakanyarodik az első kötethez, amennyiben ezúttal is Morpheus kerül fókuszba. Neil Gaiman (korábbi interjúnk itt olvasható vele) ugyanakkor a második és harmadik rész anekdotáit és karaktereit is roppant ügyesen szövi bele a mesefolyamba: így válik például A babaház prológusában megismert Nada a bonyodalmak elindítójává. Az Álmok fejedelmében, alig tízezer évvel az után, hogy a Pokolra száműzte egykori szerelmét, feltámad a lelkiismeret, és úgy dönt, kiszabadítja a nőt. Lucifer azonban, hősünk meglepetésére, nem támaszt ellenállást, sőt a kezébe nyomja a Pokol kulcsát – csináljon vele, amit akar. A folytatásban Gaiman kiadós mitológiai enumerációt tart: felvonul Sandman kastélyában a világ összes istensége, démona és egyéb transzcendentális lénye, hogy mind magának követelje a Pokol kulcsát.

Ugyanakkor  komoly morálfilozófiai kérdések is a terítékre kerülnek, ezúttal a bűn és bűnhődés tárgykörében, a megszokott színvonalon és stílusban, megszámolhatatlan kultúrtörténeti utalással – helyenként talán már sok is a jóból.

A szörnyistenek torzsalkodása kétségkívül szórakoztató, de izgalmasabb a játszma, amikor Gaiman a halandóknak is oszt lapot. A remélhetőleg hamarosan érkező folytatásban az arányok ismét helyrebillennek majd.

Fordította: Totth Benedek. Cartaphilus, 2011, 216 oldal, 3480 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.