chili&vanília - Mazsola - spenóttal, mogyoróval

  • .
  • 2011. március 10.

Trafik

Az ókori Rómában olyan értékes volt, hogy két kübliért már rabszolgát vásároltak vele. A középkorban pedig a méz után a mazsola volt a második legfontosabb édesítőszer.
Nem más, mint töppedt, aszalt szőlő. Különböző méretű, színű, sötétségű lehet, attól függően, hogy milyen szőlőfajtából készül, ennek megfelelően az íze is sokféle, a visszafogottabbtól a pikáns savanykásig. Leggyakoribb fajtái az aranymazsola, a hagyományos mazsola és a leginkább ízgazdag, a török és arab konyhában is gyakori korinthoszi mazsola (currants). Édességét a koncentrált cukortartalomnak köszönheti, ez egyben azt is jelenti, hogy C-vitamin-tartalma sajnos elenyésző. A magyar konyhában inkább sütéshez használjuk, másutt azonban sós ételekben is sokszor előfordul - húsos egytálételekben, salátákban, kuszkuszban.

A következő étel alapja jellegzetes katalán fogás, de Olaszországban sem ismeretlen (mogyoró helyett fenyőmaggal készül). A friss spenót, a ropogós pirított mogyoró (vagy mandula) és a puha édes mazsola különlegesen finom együtt, omlós tészta töltelékeként, vagy akár magában, pl. sült csirke köreteként.

Friss spenóttal, mazsolával és pirított mogyoróval töltött omlós tészta

Hozzávalók (4-6 adag):

Omlós tészta:

15 dkg liszt

csipetnyi só

12 dkg hideg vaj,

kockázva

fél dl jeges víz

Töltelék:

10 dkg aranymazsola

10 dkg hámozott

törökmogyoró

3 evőkanál olívaolaj

1 csokor újhagyma,

felkarikázva

60 dkg friss spenót

só, bors

A tésztához a lisztet összekeverjük a sóval, majd hozzáadjuk a hideg vajat. Az ujjunkkal összemorzsoljuk, nem kell összeállnia teljesen, a vaj borsónagyságú maradjon benne. Hozzáöntjük a jeges vizet, és annyira összedolgozzuk, hogy nagyjából összeálljon. Frissen tartó fóliába csomagoljuk, és fél órára hűtőbe tesszük. A sütőt előmelegítjük 200 fokra. A tésztát kinyújtjuk, és egy sütőpapírral bélelt, enyhén kivajazott, 24 cm átmérőjű, cakkos szélű formába tesszük. Közepébe sütőpapírt és nehezéknek száraz babot vagy rizst szórunk. 20 percig sütjük, majd nehezék nélkül további 15 percig. Közben elkészítjük a tölteléket:

A mazsolára öntünk egy csésze forró vizet, lefedjük, és kb. 10 percig állni hagyjuk, hogy megszívja magát, és megpuhuljon. Közben a mogyorót száraz serpenyőben aranyszínűre pirítjuk, majd durvára vágjuk. Serpenyőben felhevítjük az olívaolajat, hozzáadjuk az újhagymát. Közepes lángon üvegesre pároljuk. Közben előkészítjük a spenótot: váltott vízben alaposan átöblítjük, szárát eltávolítjuk. A megpuhult hagymához adjuk a lecsöpögtetett mazsolát és a pirított mogyorót, átforgatjuk. Rádobjuk a spenótot, és rövid ideig pároljuk, épp csak annyi ideig, hogy kissé megfonnyadjon, de ne essen össze teljesen. Sózzuk, borsozzuk. Ízlés szerint megszórhatjuk egy csipet csilipehellyel is. A tölteléket az omlós tésztára halmozzuk.

A szerző blogja: www.chiliesvanilia.blogspot.com

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.