csontzene - A negyedik irány

  • .
  • 2007. július 5.

Trafik

A jövő héten a Zenegyűlölő a bajor fővárosba teszi át jéghelyét, de arra a koncertre már visszatér, amelyen Schiff András zongorázik (Mozart: d-moll zongoraverseny, K. 466) és vezényli a Budapesti Fesztiválzenekart (műsoron Haydn és Schubert egy-egy szimfóniája, valamint Mozart: Don Giovanni nyitány; MűPa, 9-én és 10-én 19.45, illetve 11-én 18.00)

A jövő héten a Zenegyűlölő a bajor fővárosba teszi át jéghelyét, de arra a koncertre már visszatér, amelyen Schiff András zongorázik (Mozart: d-moll zongoraverseny, K. 466) és vezényli a Budapesti Fesztiválzenekart (műsoron Haydn és Schubert egy-egy szimfóniája, valamint Mozart: Don Giovanni nyitány; MűPa, 9-én és 10-én 19.45, illetve 11-én 18.00), és ezzel bepótolja februárban meghirdetett, de betegsége miatt elmaradt koncertjeit. A Don Giovanni nyitányához nem is idézhetünk mást, mint Hoffmann véleményét: "Mozart a nyitány megkomponálását állítólag napról napra halasztotta, pedig az opera már régen elkészült, és még az előadás előtti napon is vidáman sétálgatott, mikor az aggódó barátok azt hitték, hogy végre az íróasztalnál ül. Végül, azt beszélik, a bemutató napjának hajnalában néhány óra alatt komponálta meg a nyitányt, úgy, hogy a szólamokat azonmód, nedvesen vitték a színházba." Noha Hoffmann velejéig romantikus volt, azért ennek a mesének nem akar felülni: "Hát tényleg azt hiszitek, hogy minden nyitányok nyitánya, amelyben az opera összes motívumai már elevenen és pompásan felsejlenek, nem volt éppúgy készen, mint az egész mű, még mielőtt a nagy mester a lejegyzéshez tollat ragadott volna?!" És hozzáteszi: ha valóban igaz az anekdota, akkor azzal Mozart legfeljebb a barátait akarta ugratni, akik olyannyira szorongtak érte. Hoffmann kijózanítani akar, de közben egy másik, sokkal mámorosabb és hóbortosabb képzetet lendít játékba; hogy az egész, háromórás opera ("az operák operája" - írta róla Hoffmann) Mozart fejében volt a lejegyzés előtt, az sokkal kevésbé valószínű, mint a nyitányról költött adoma. Ráadásul azt sugallja, hogy a nagy zsenik voltaképpen a természet munkájának puszta közvetítői, amolyan tárolóedények, melyekből a remekmű egyetlen intésre, semmiféle emberi beavatkozást nem igénylően zúdul a befogadás kelyheibe.

Szegény Hoffmann! ' bizonyára így szeretett volna komponálni, de a természetnek más terve volt vele, és nem zeneszerzőként, hanem íróként nyújtott neki nem hervadó babért, és másféle italokkal táplálta máját-veséjét. Nekünk, kései befogadóknak meg legfeljebb a búzasör mellé csinosan tálalt retek (Radischen) illetve bajor körözött (Obazda) marad. És a müncheni sörházban a berlini Friedrich Schleiermacher (képünkön), a művészetvallás (Kunstreligion) hitében az egyik legfőbb Hoffmann-előfutár szavain himbáljuk elménket: "Az érzék/értelem (Sinn) három irányát mindenki ismeri a saját tudatából; az egyik befelé, az Énre irányul, a másik kifelé, a világszemlélet meghatározatlansága felé, és a harmadik, mely e kettőt összeköti, amikor is az érzék/értelem a kettő közti folyamatos nyugtalan lebegésben csak a két irány legbensőbb egyesülésének feltétel nélküli elfogadásában (Annahme) lel nyugodalmat, ez az irány az önmagában tökéletesen befejezettet, a művészetet és annak termékeit célozza." Mindezt elmondva a stüszikalapos bajor fizetőpincérnek (Herr Ober), értelmünk-érzelmünk nyugodalmat lel, és erre még egy rundót rendelnénk, ám ő lépteinket kifelé, egy nagyon is meghatározott és eddig nem sejtett negyedik irány, azaz a kijárat (Ausgang) felé tereli évtizedes gyakorlatban szerzett bölcseleti rátermettséggel.

Figyelmébe ajánljuk

Emlékfénybetörés

Reisz Gábor Van valami furcsa és megmagyarázhatatlan című filmjének nyitójelenetében a főszereplő azon gondolkodik, vajon feltűnne-e bárkinek is, ha egyszer csak összeesne és meghalna. Budapest különböző helyszíneire vizionálja a szituációt: kiterül a Nemzeti Múzeum lépcsőjén, a Blahán, a villamoson, egy zebra közepén, az emberek pedig mennek tovább, mintha mi sem történt volna.

Bácsirománc

Mintha csak időgépben röppennénk vissza a 80-as, 90-es évekbe. Semleges, visszatérő díszletek, élesen bevilágított terek, minden epizód végén fontos leckéket tanuló, mégis ismerősen stagnáló figurák és élőben kacagó közönség.

Nők, tájban

Januško Klaudia (1998) csak tavaly végzett a Képzőművészeti Egyetem festőművész mesterszakán, mégis izmos bibliográfiával, számos egyéni kiállítással és külföldi ösztöndíjjal büszkélkedhet – köztük az éppen csak „csírázó” életmű és a mostani egyéni kiállítás szempontjából a legjelentősebbel, a 2024-es izlandival, ahol az „ökofeminizmus szempontjából vizsgálta a lokális éghajlatváltozás hatásának és az izlandi nők társadalmi helyzetének metszéspontjait”.

Mari a Covidban

A groteszkre vett darabban Kucsera Viktória (Kárpáti Barbara) magyar–történelem szakos tanár a Covid-járvány alatt a színjátszó csoportjával ír drámát a díva életéről.

Vörösök, proletárok

Annak a fényében, hogy 1990 előtt a párt történetével kizárólag az erre a feladatra delegált MSZMP Párttörténeti Intézet foglalkozott, talán nem meglepő, hogy a kiváló történésznek, az Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltára kutatójának most megjelent munkája az első nem „belülről” érkezett összefoglaló a kommunista eszme és gyakorlat sajátos magyarországi karrierjéről.

Itt a norma

Vannak alapvető bizonyosságai a szuverén magyar életnek, az egyik ilyen például az, hogy az anya nő, az apa férfi. A másik meg az, hogy az asszony nem ember. A harmadik, hogy a medve nem játék.

Járványkezelés 2.

Az Aphthovirus nemzetségbe tartozó FMDV vírus által terjesztett ragály, amely még március elején ütötte fel fejét egy kisbajcsi szarvasmarhatelepen, olyan országot talált telibe, amelyben nemcsak a beteg embernek, de a beteg állatnak sem könnyű a túlélés.

„Kiásni a dinoszauruszt”

Az Anya csak egy van című monodrámájáért Antistigma-díjat kapott, amelyet azoknak a művészeknek ítélnek oda, akik sokat tesznek azért, hogy egy-egy mentális problémát kevesebb előítélet övezzen. Ennek kapcsán a tabuk ledöntéséről, a problémák kimondásának fontosságáról és a színház erejéről beszélgettünk.

Apja lánya

Míg Jean-Marie Le Pent, a Nemzeti Front (NF) alapító atyját 1998-ban, nagyjából hasonló ügyben, mindössze egy évre tiltották el a közügyektől, lányát – igaz, egyelőre nem jogerősen, de azonnali hatállyal – rögtön ötre. Marine Le Pen hiába igyekszik középre pozicionálni pártját és önmagát, akárcsak apja, ő is törvénysértés és képmutatás között keresi a hatalomhoz vezető utat.

Gyávák legyünk vagy szabadok

Hivatalba lépése óta a Donald Trump-adminisztráció vámok sorát vezette be – hivatalosan az Egyesült Államok gazdasági és nemzetbiztonságának megerősítésére. Az efféle lépések sikere és megalapozottsága legalábbis kétséges.

Amerikai álom

Orbán Viktor nagy reményeket fűzött Donald Trump elnökségéhez, ám úgy tűnik, Trumpnak egyelőre elegendő annyi, hogy az EU-ban Magyarország tüske legyen a köröm alatt. Ezen a Danube Institute, a Mathias Corvinus Collegium, a CPAC Hungary kiterjedt, drága kapcsolati hálója sem változtat.