csontzene - A negyedik irány

  • .
  • 2007. július 5.

Trafik

A jövő héten a Zenegyűlölő a bajor fővárosba teszi át jéghelyét, de arra a koncertre már visszatér, amelyen Schiff András zongorázik (Mozart: d-moll zongoraverseny, K. 466) és vezényli a Budapesti Fesztiválzenekart (műsoron Haydn és Schubert egy-egy szimfóniája, valamint Mozart: Don Giovanni nyitány; MűPa, 9-én és 10-én 19.45, illetve 11-én 18.00)

A jövő héten a Zenegyűlölő a bajor fővárosba teszi át jéghelyét, de arra a koncertre már visszatér, amelyen Schiff András zongorázik (Mozart: d-moll zongoraverseny, K. 466) és vezényli a Budapesti Fesztiválzenekart (műsoron Haydn és Schubert egy-egy szimfóniája, valamint Mozart: Don Giovanni nyitány; MűPa, 9-én és 10-én 19.45, illetve 11-én 18.00), és ezzel bepótolja februárban meghirdetett, de betegsége miatt elmaradt koncertjeit. A Don Giovanni nyitányához nem is idézhetünk mást, mint Hoffmann véleményét: "Mozart a nyitány megkomponálását állítólag napról napra halasztotta, pedig az opera már régen elkészült, és még az előadás előtti napon is vidáman sétálgatott, mikor az aggódó barátok azt hitték, hogy végre az íróasztalnál ül. Végül, azt beszélik, a bemutató napjának hajnalában néhány óra alatt komponálta meg a nyitányt, úgy, hogy a szólamokat azonmód, nedvesen vitték a színházba." Noha Hoffmann velejéig romantikus volt, azért ennek a mesének nem akar felülni: "Hát tényleg azt hiszitek, hogy minden nyitányok nyitánya, amelyben az opera összes motívumai már elevenen és pompásan felsejlenek, nem volt éppúgy készen, mint az egész mű, még mielőtt a nagy mester a lejegyzéshez tollat ragadott volna?!" És hozzáteszi: ha valóban igaz az anekdota, akkor azzal Mozart legfeljebb a barátait akarta ugratni, akik olyannyira szorongtak érte. Hoffmann kijózanítani akar, de közben egy másik, sokkal mámorosabb és hóbortosabb képzetet lendít játékba; hogy az egész, háromórás opera ("az operák operája" - írta róla Hoffmann) Mozart fejében volt a lejegyzés előtt, az sokkal kevésbé valószínű, mint a nyitányról költött adoma. Ráadásul azt sugallja, hogy a nagy zsenik voltaképpen a természet munkájának puszta közvetítői, amolyan tárolóedények, melyekből a remekmű egyetlen intésre, semmiféle emberi beavatkozást nem igénylően zúdul a befogadás kelyheibe.

Szegény Hoffmann! ' bizonyára így szeretett volna komponálni, de a természetnek más terve volt vele, és nem zeneszerzőként, hanem íróként nyújtott neki nem hervadó babért, és másféle italokkal táplálta máját-veséjét. Nekünk, kései befogadóknak meg legfeljebb a búzasör mellé csinosan tálalt retek (Radischen) illetve bajor körözött (Obazda) marad. És a müncheni sörházban a berlini Friedrich Schleiermacher (képünkön), a művészetvallás (Kunstreligion) hitében az egyik legfőbb Hoffmann-előfutár szavain himbáljuk elménket: "Az érzék/értelem (Sinn) három irányát mindenki ismeri a saját tudatából; az egyik befelé, az Énre irányul, a másik kifelé, a világszemlélet meghatározatlansága felé, és a harmadik, mely e kettőt összeköti, amikor is az érzék/értelem a kettő közti folyamatos nyugtalan lebegésben csak a két irány legbensőbb egyesülésének feltétel nélküli elfogadásában (Annahme) lel nyugodalmat, ez az irány az önmagában tökéletesen befejezettet, a művészetet és annak termékeit célozza." Mindezt elmondva a stüszikalapos bajor fizetőpincérnek (Herr Ober), értelmünk-érzelmünk nyugodalmat lel, és erre még egy rundót rendelnénk, ám ő lépteinket kifelé, egy nagyon is meghatározott és eddig nem sejtett negyedik irány, azaz a kijárat (Ausgang) felé tereli évtizedes gyakorlatban szerzett bölcseleti rátermettséggel.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.