csontzene - Ave atque vale

  • .
  • 2007. december 20.

Trafik

Közeledik a karácsony, szilveszter, újév és egyéb rettenetek. A lencse, a töltött káposzta, a pezsgős malac etc.
Még leírni is borzalom. Ehelyett idézzük fel régen hallott Hoffmann barátunk egyik mesés leírását: "A szoba közepén álló nagy fenyőfa telis-tele volt arany- és ezüstalmával, s mint bimbók és virágok sarjadtak minden ágból a cukros mandulák, tarka cukorkák és ami nyalánkság csak van a világon. A legszebb és legbámulatraméltóbb az volt a csodafán, hogy ágain száz csillagocska fénylett s saját sűrű zöldjét beragyogva, barátságosan hívogatta a gyermekeket, hogy virágait és gyümölcseit letépjék." (Sárközi György fordítása.) A gyermekek többek közt egy diótörő bábut is kapnak ajándékba, és már mindenki tudja, hogy Csajkovszkij örökké népszerű balettzenéjét fogjuk meghallgatni és megnézni is, mert Kocsis Zoltán vezényletével a Nemzeti Filharmonikusok koncertjén bábok ugyancsak részt vesznek (MűPa, 21-én és 22-én, 19.30). De a Zenegyűlölő mindenkinek a 22-i koncertet javasolja, ugyanis 21-én a Zeneakadémián régi kedves ismerősünk, a lengyel-magyar Piotr Anderszewski zongorázik Bachot és Schumannt (Zeneakadémia, 19.30).

És 21-én még egy vetélytársa akad Kocsisunknak, nevezetesen Händel, akinek legnépszerűbb művét, a Messiás című oratóriumát hallhatjuk (Belvárosi Szent Mihály-templom, V., Váci utca 47., 19.00). A dublini bemutatót 1742-ben rettenetes várakozás előzte meg, és félve attól, hogy a pokoli tömeg nem fog elférni, az újságokban felszólították a hölgyeket, hogy lehetőleg ne abroncsszoknyában jöjjenek, az urakat pedig arra kérték, hogy kardjukat hagyják otthon. Utóbbit könnyen abszolváljuk. Händel alsó hangon szólva sem vetette meg a nagy zabálást, Joseph Goupy híres karikatúrája egyenesen disznófejű nagyúrként ábrázolja. Szóval mintakép lehet az ünnepek alatt.

És nemcsak az évtől búcsúzunk, hanem egy nagy művésztől is, Pauk György a Budapesti Fesztiválzenekar kíséretével, Fischer Iván dirigálásával Bartók Hegedűversenyét játssza búcsúkoncertjén (Zeneakadémia, december 26. és 27.; MűPa, 28., 19.45).

És huss, máris elsuhant 2007. Hogy milyen volt? Mindenki feleljen rá egy pohár rendes bor mellett egy rendes kávéházban. A Zenegyűlölő nem panaszkodhat, sőt. De ez már nem tartozik a nagyközönségre.

A jobbak persze egyedül szilvesztereznek, pontosabban egy Bach-lemezzel vagy kettővel, valami igazán jó vörössel, aztán - megint csak egyedül! - zsupsz, a jó meleg ágyba! Ave atque vale.

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.