csontzene - Időívek és egy 50 éves tehén

  • .
  • 2007. augusztus 23.

Trafik

Aki nemes évjáratú sznob, azonnal vonatra vagy autóba ül, ha az nincs, lóra pattan vagy szamaragol, és leszáguld Pannonhalmára
, ahol immár negyedik ízben rendezik az Arcus temporum nevezetű fesztivált, mely a honlapon (www.arcustemporum.hu) mottóként közölt Emannuel Lévinas-zavarosságnak megfelelően egy kortárs és egy klasszikus zeneszerző közti időívet igyekszik megrajzolni; a klasszikus ezúttal Franz Schubert, mai párja pedig az 1937-ben, Kijevben született Valentin Silvestrov. Utóbbitól csak egy művet ismer a Zenegyűlölő: a Silent songs valóban csendes dalokat gyűjt egybe, és Silvestrovnak mintha különös tehetsége lenne ahhoz, hogy a világirodalom legnagyobb költőit (Keats, Lermontov, Jeszenyin, Puskin etc.) egyetlen érzületre, mégpedig a lepárolt unalom és differenciálatlan szürkeség vagy állati mélabú hangulatára hozza, és ezzel megszüntessen bármiféle különbséget köztük. Na de aki sznob, az soha nem unatkozik, és menni fog, ráadásul önzetlen művészetpártolását remek előadók jutalmazzák; többek közt Csalog Gábor, Keller András, Klukon Edit, Alekszej Ljubimov, Ránki Dezső lép fel.

Aki komolyabb és egyben szellemesebb zeneszerzőre vágyik, teszem azt, Haydnra, az Eszterháza felé fordítja lova száját; itt 26-án indul be a banzáj és eltart egészen szeptember 2-ig. A nagyszerű fellépőket és a még annál is remekebb műsort nem ismertetjük, mindenki eléri a www.haydn-eszterhaza.hu honlapon. Aki azonban, mint a Zenegyűlölő, itthon marad, az legfeljebb a rádió bekapcsolásáig jut el. Vagy előveszi Haydn életének dokumentumait. És azt reméli, a fesztivál látogatói jobb traktát kapnak, mint a mester, aki Bécsből visszatérve ekként festette le a mizerábilis eszterházai viszonyokat egy Genzingernéhez írt levelében: "Három nap alatt nagyjából 20 fonttal lettem soványabb, mert a jóféle bécsi falatok már útközben elfogytak. Jaja, gondoltam magamban, mikor az étkezőben finom marhahús helyett egy 50 éves tehén egy darabját, a finom gombóckákkal körített ragu helyett vén ürüt kaptam sárgarépával, fácán helyett cipőtalpszerű rostélyostÉ Itt, Eszterházán senki sem kérdezi: Parancsol csokoládét - tejjel, vagy anélkül, kávét - feketén vagy tejszínnel; mivel szolgálhatok, kedves Haydn? Vaníliával vagy ananásszal óhajtja a fagylaltot?" Látjuk, 1790-ben azért már kezdtek nagyobb igényei lenni a mesternek. Hogy ez Londonban meddig jutott, arról a későbbi közleményeinkben számolunk be, nem feledkezve meg a már említett éjfekete énekesnő, Luigia Polzelli sorsáról sem. Vajon, ígéretéhez híven, feleségül vette-e Haydn, miután a lassan harmincadik tavaszán is túljutott mezzoszoprán betegeskedő férje elhunyt? Folytatás a jövő héten.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.