Ehhez a csodálatosan tiszta és nagy emberhez hasonlóan Beethoven is olthatatlan szomjjal kereste a maga mesterségének-művészetének a határait. Kevés teoretikus megnyilatkozásainak egyike egy levél, melyet Wilhelm Gerhardnak, egy lipcsei kereskedőnek és alkalmi költőnek írt, aki felkérte zöngeményei megzenésítésére: "A nekem küldött szövegek nem igazán alkalmasak az éneklésre, egy kép rögzítése a festészet dolga, s e téren még a költő is szerencsésebbnek mondható az én múzsámnál, hiszen az Ön területe az ábrázolásban nem annyira korlátozott, mint az enyém, amely ellenben más régiókban messzebbre terjed ki, s ez a mi birodalmunk bizony nem egykönnyen felülmúlható." Na igen. Ez még az abszolút zene hangászának hangja. De hamarosan mégis megcsinálja a 9. szimfóniát, amelyben a zenéhez képest korlátozott költészethez nyúl, bár igaz, nem egy lipcsei szatócs, hanem az isteni Schiller verséhez. A zenetörténet egyik legabszurdabb művét a MÁV Szimfonikusok előadásában, Vásáry Tamás vezényletével hallgathatjuk (MűPa, július 7., 19.30). Ám előtte nagyon ajánlatos elmenni a Liszt Ferenc Kamarazenekar koncertjére (Kiscelli Múzeum, június 6., 20.00), itt meg egyenesen a mester 1. szimfóniája kerül színre - azaz két nap alatt megérezhetjük a nagy ívet a két mű, vagyis a kezdet és a vég között.
A dolog nem könnyű. De a metafizika ügye sem az. Kant előzékenyen figyelmeztet: "Ha az olvasó panaszra érez okot, amiért e feladat megoldása során vesződséget és fáradtságot szerzek neki, próbálkozzék meg csak saját maga könnyebb megoldással." Még csak az kéne! Hiszen mi izzadunk.