csontzene - Quintilianus színre lép

  • .
  • 2008. március 20.

Trafik

Olyan ismerős - ki is ez a gumifejű barom, ez a politikai gender-korrektségnek szerfölött megfelelő kétnemű, ez a minden szellemtől megfosztott hebefrén szörnyszülött?

Olyan ismerős - ki is ez a gumifejű barom, ez a politikai gender-korrektségnek szerfölött megfelelő kétnemű, ez a minden szellemtől megfosztott hebefrén szörnyszülött? Azt beszélik, nem más, mint Johann Sebastian Bach, éppen azzal a pofázmánnyal, ahogyan a kanadai antropológus(nő), Caroline Wilkinson szerint a "valóságban" festhetett. A Zenegyűlölőnek, bevallja itt a szűk nyilvánosság előtt, nem kis rémületet okozott ez a zombi, amikor berlini tartózkodása alatt megpillantotta egy ottani újság úgynevezett kulturális rovatában. Csodálkozni persze nincs komoly ok, mivel nem sokkal korábban feltűnt egy "videó", melyen az 1889-ben, Torinóban köztudottan megtébolyodott és 1900-ban bekövetkezett haláláig Weimarban, anyja (Úristen!) és nővére (Krisztus ereje!) felügyelete alatt teljes apátiában élő Nietzsche látható. A teljes szellemi elbárgyultság korában mindezek már vállvonításra sem méltó, ráadásul felettébb érthető fejlemények, hiszen a tévénézők végeredményben arcra, valami nagy '-re vágynak, és ezentúl majd ezt a mélyen dekoltáltnak látszó, negyvenkilós fejű, hidrogénezett hermafroditát kapcsolják össze azzal a címsorral, hogy "János passió". És ha már Torino, nem árt eszünkbe idézni, hogy két évtizede éppen ebből a városból lebbent elő ama bizonyos lepel, mely - minden elő- és utómosásnak, valamint öblítésnek makacsul ellenállva - állítólag Krisztus ábrázatát tartalmazta, mint Maradona fejét a reklámmezek - na de ebből tényleg elég. Ugyanakkor aligha hihető, hogy a John Eliot Gardiner játékvezetésével felálló gárda, az Angol Barokk Szólisták meg a Monteverdi kórus, nem is beszélve az olyan tenorokról, mint Mark Padmore, majd ezt a Bach-fejet viselik trikójukon, amikor kifutnak a Művészeti Palota gyepére, hogy előadják a János passiót (MűPa, március 23., 19.00).

Két nap múlva a hírek szerint halálra kacaghatjunk magunkat, mert Puccini egyetlen vígoperája, a Gianni Schicchi kerül színpadra; a nagy román, Silviu Purcarete rendezése állítólag káprázatos (Thália Színház, március 25., 19.00). Még egy jelentős operai eseményről kell beszélni, Hans Pfitzner, a meglehetősen elfeledett múlt századi zeneszerző Palestrina című dalművét Kovalik Balázs arranzsálásában láthatjuk, Peskó Zoltán dirigálásával, egy igazi sztár, Francisco Araiza főszereplésével (MűPa, március 22., 19.00). Egy zeneszerzőről operát írni, hát ez nem tartozik a legszerencsésebb vállalkozások közé, pláne, ha olyasvalaki a főhős, mint Palestrina (1525?-1594), akivel azonkívül, hogy csodálatos miséket írt, nemigen történt semmi, legfeljebb az, hogy kétszer nősült, Rómát gyakorlatilag soha nem hagyta el, noha II. Miksa egy ízben megpróbálta átcsábítani Bécsbe, de a mester akkora fizetést követelt, hogy a dolog el is halt nyomban.

Erről jut eszünkbe, hogy a fizetőpincér mintha kezdené komolyabban venni immár többéves szópárbajunkat, és a Zenegyűlölő némi riadalommal a szívében tapasztalja, hogy újabban a söntéspulton a hamutartó és a söralátét mellett egyre fenyegetőbben tűnik fel egy példány Marcus Fabius Quintilianus alapművéből, a Szónoklattanból, melyet nemrég jelentetett meg új fordításban a Kalligram Kiadó. És a mindenre elszánt vendéglátó-ipari dolgozó talán éppen ezt a buzdítást olvassa ki belőle: "A jövendőbeli szónok, akinek a legnagyobb nyilvánosság előtt és a köztársaság fényének közepén kell élnie, nem ijed meg az emberektől, és nem sápadozik magányos és árnyékos életben. Lelkét mindig fel kell tüzelnie és emelnie, hiszen ez az elzártságban vagy ellankad, és mintegy homályban tétlenkedik, vagy ellenkezőleg: felfuvalkodik a hiú önteltségtől." Nos, a jelek szerint éppen ezt akarja elkerülni a Zenegyűlölő örök és megrögzött ellenfele. A harc kimeneteléről majd részletesen beszámolunk következő iratainkban. Most pedig a fizetőpincér nélkül is joggal feltételezzük, hogy maga Quintilianus sem utasította volna el a ceterum censeo retorikai fogását, így hát élünk vele: "Azonnal hívják meg Jevgenyij Koroljovot húsz szólóestre, melyeken játssza el..." etc. A többi már köztudott.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.