csontzene - Száz éve született

  • .
  • 2008. május 8.

Trafik

Mármint az amerikai zeneszerző, Elliott Carter, de - és most olvasóink meg fognak lepődni - még mindig él, sőt, az interneten talált adatok szerint tavaly, azaz kilencvenkilenc éves korában három művet is kiadott.

Mármint az amerikai zeneszerző, Elliott Carter (képünkön), de - és most olvasóink meg fognak lepődni - még mindig él, sőt, az interneten talált adatok szerint tavaly, azaz kilencvenkilenc éves korában három művet is kiadott. Ez aztán az életigenlés - mondaná Nietzsche. De mielőtt belebonyolódnánk a számokba, a Zenegyűlölő némileg megütődve számol be arról, hogy a múlt heti Szokolov-koncert után beült egy matematikussal a kocsmába, aki mintegy negyven másodperc alatt megoldotta az előző részben a Fizetőpincér által hárompercesre szabott, közepesen nehéznek vélt feladatot (igaz, más számokkal, de hát az elv a lényeg), bár segédeszközt is használt, mármint a mobiltelefonját, amelyen ellenőrizte, hogy az általa feltételezett két szám valóban prím. Ráadásul ikerprímek voltak az istenadták (olyan prímek, melyek közt 2 a különbség), de ebbe most ne merüljünk el részletesebben, pláne, hogy a Zenegyűlölő megtudta, létezik egy olyan sejtés is, miszerint az ikerprímek számossága ugyancsak végtelen, és ez olyan borzongással töltötte el, hogy erre rendelt még egy pohár bort, nem lévén más ürügye. És nem lehet kellemes érzés Carternek sem, hogyha igaz Nietzsche korántsem matematikai szigorúsággal megalapozott sejtése, miszerint minden ugyanúgy és örökké visszatér, akkor neki még végtelenszer le kell élnie ezt a száz évet, végtelenszer megírva többek közt Three Illusions című zenekari művét, melyet a Budapesti Fesztiválzenekar előadásában, Ludovic Morlot vezényletével élvezhetünk (Zeneakadémia, május 9-10., 19.45 illetve 11-én 15.30), már amennyiben bárki is képes élvezni az ilyesfajta idegrángató muzsikát. És az sem különösebben megnyugtató, hogy a műsorban elhangzó, kétes művészi értékű Schumann-Hegedűversenyt (a szólista a remek francia, Renaud Capucon lesz), melyet a szerző nem tartott méltónak a kiadásra, a megírás után jó pár évtizeddel a magyar származású, Londonban élő, Bartókkal is szonátázó hegedűművésznő, Arányi Jelly ösztönzésére jelentették meg 1937-ben, aki - lévén jól képzett asztaltáncoltató spiritiszta - állítólag magától a halott Schumanntól kapta erre az utasítást.

A hét amúgy sem szűkölködik a kedélyborzolásokban, mert a kiváló zeneszerző és karmester, Tihanyi László a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara élén 20. századi műsort ad (a Magyar Rádió 6-os stúdiója, május 14., 19.30), három magyarországi bemutatóval, melyek közt ott lesz Karlheinz Stockhausen Formel című darabja is. De ezt is túléljük valahogy, persze a legszívesebben főbe lőnénk magunkat, ha arra gondolunk, hogy a művet még végtelen sokszor kell majd meghallgatnunk az Időben.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.