csontzene - Száz éve született

  • .
  • 2008. május 8.

Trafik

Mármint az amerikai zeneszerző, Elliott Carter, de - és most olvasóink meg fognak lepődni - még mindig él, sőt, az interneten talált adatok szerint tavaly, azaz kilencvenkilenc éves korában három művet is kiadott.

Mármint az amerikai zeneszerző, Elliott Carter (képünkön), de - és most olvasóink meg fognak lepődni - még mindig él, sőt, az interneten talált adatok szerint tavaly, azaz kilencvenkilenc éves korában három művet is kiadott. Ez aztán az életigenlés - mondaná Nietzsche. De mielőtt belebonyolódnánk a számokba, a Zenegyűlölő némileg megütődve számol be arról, hogy a múlt heti Szokolov-koncert után beült egy matematikussal a kocsmába, aki mintegy negyven másodperc alatt megoldotta az előző részben a Fizetőpincér által hárompercesre szabott, közepesen nehéznek vélt feladatot (igaz, más számokkal, de hát az elv a lényeg), bár segédeszközt is használt, mármint a mobiltelefonját, amelyen ellenőrizte, hogy az általa feltételezett két szám valóban prím. Ráadásul ikerprímek voltak az istenadták (olyan prímek, melyek közt 2 a különbség), de ebbe most ne merüljünk el részletesebben, pláne, hogy a Zenegyűlölő megtudta, létezik egy olyan sejtés is, miszerint az ikerprímek számossága ugyancsak végtelen, és ez olyan borzongással töltötte el, hogy erre rendelt még egy pohár bort, nem lévén más ürügye. És nem lehet kellemes érzés Carternek sem, hogyha igaz Nietzsche korántsem matematikai szigorúsággal megalapozott sejtése, miszerint minden ugyanúgy és örökké visszatér, akkor neki még végtelenszer le kell élnie ezt a száz évet, végtelenszer megírva többek közt Three Illusions című zenekari művét, melyet a Budapesti Fesztiválzenekar előadásában, Ludovic Morlot vezényletével élvezhetünk (Zeneakadémia, május 9-10., 19.45 illetve 11-én 15.30), már amennyiben bárki is képes élvezni az ilyesfajta idegrángató muzsikát. És az sem különösebben megnyugtató, hogy a műsorban elhangzó, kétes művészi értékű Schumann-Hegedűversenyt (a szólista a remek francia, Renaud Capucon lesz), melyet a szerző nem tartott méltónak a kiadásra, a megírás után jó pár évtizeddel a magyar származású, Londonban élő, Bartókkal is szonátázó hegedűművésznő, Arányi Jelly ösztönzésére jelentették meg 1937-ben, aki - lévén jól képzett asztaltáncoltató spiritiszta - állítólag magától a halott Schumanntól kapta erre az utasítást.

A hét amúgy sem szűkölködik a kedélyborzolásokban, mert a kiváló zeneszerző és karmester, Tihanyi László a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara élén 20. századi műsort ad (a Magyar Rádió 6-os stúdiója, május 14., 19.30), három magyarországi bemutatóval, melyek közt ott lesz Karlheinz Stockhausen Formel című darabja is. De ezt is túléljük valahogy, persze a legszívesebben főbe lőnénk magunkat, ha arra gondolunk, hogy a művet még végtelen sokszor kell majd meghallgatnunk az Időben.

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.

Utat tört magának

Tasó Lászlót 2022-ben még szavazati rekorddal választották országgyűlési képviselővé, jövőre már csak listán indítja a Fidesz–KDNP. Nyíradonyban, ahol harminc éve lett polgármester, és ahová dőlt az uniós pénz, az új vezetés kifizetetlen közvilágítási számlával, büntetőeljárásokkal szembesült, továbbá azzal, mi minden függ a képviselőtől.