kulthírek

  • .
  • 2008. május 8.

Trafik

kulthírek

MEDIAWAVE A román Thomas Ciulei Virágok hídja című alkotása nyerte a Mediawave fődíját, a legjobb dokumentumfilmnek a bolgár Andrej Pauonov Szúnyogirtás és más történetek című munkája bizonyult, a legjobb kísérleti játékfilmnek az április 24-i Narancsban nyilatkozó Buharovok Lassú Tükör című műve. A legjobb ifjúsági film: Horváth Lili: Uszodai tolvaj, a legjobb operatőr: Erdély Mátyás (Nemes Jeles László: Türelem). A zsűri különdíját a lengyel Rafal Szkalszki kapta: 52%.

MAJA TV, MAJA KINCSEK A maja kultúrára fókuszáló tévécsatorna indult Guatemalában: a TV Maya napi háromszor 30 perces adása egyelőre csak a fővárosban fogható, de a tervek szerint jövőre már országszerte. Közép-Amerika 6 millió maja lakosának zöme Guatemalában él, ahol az 1960-1996 közötti polgárháború 200 ezer áldozatának kb. 80 százaléka tartozott a maja őslakosok közé.

A német rendőrség egy müncheni raktárban legalább 100 millió dollár értékű maja, azték és inka műkincsre bukkant: a több mint ezer antik tárgyat egy Costa Rica-i gyűjtő hozta be az országba. Azt állítja, legálisan vásárolta ezeket, ám Peru, Kolumbia, Panama, Costa Rica, Guatemala és Salvador múzeumai szerint tőlük tűntek el.

A LEGJOBB GYERMEKKÖNYVEK A Budapesti Nemzetközi Könyvfesztivál keretében adták át az IBBY nemzetközi gyerekkönyves szervezet díjait. 2007 legjobb gyermekkönyvei: próza: Czigány Zoltán: Csoda és Kósza (illusztrálta Baranyai András), vers: Kovács András Ferenc: Hajnali csillag peremén (illusztrálta a különdíjjal jutalmazott Takács Mari). Az év ismeretterjesztő gyermekkönyve: A jogerő legyen veled - Izgalmas jogi kérdések, neves jogászok válaszai (illusztrálta Poszpisek Márta). Életműdíjjal ismerték el a Gőgös Gúnár Gedeon, a Mosó Masa Mosodája és még vagy 30 kötet szerzője, a 80 éves Varga Katalin munkásságát.

CANS FESTIVAL A hét végére kiállítótér lett egy használaton kívüli alagút a londoni Waterloo Station közelében: a világhírű graffitiművész, Banksy szervezésében 30 brit és külföldi kollégája a "művészet gyönyörű oázisává" varázsolta a "sötét, mocskos gödröt". A festékszóróról elnevezett ingyenes Cans Festival plakátján felsoroltak között szerepelt a Massive Attackből ismert 3D-Del Naja is. Bejelentkezés után egyébként bárki kaphatott falfelületet, csak be kellett tartania, hogy figurák és szövegek szabadkézi festése tilos, stencil használata kötelező, más művészek munkájára rámenni tilos. Illusztrációink közül Banksy műve a kapucnis, késes alak.

FOLYAMATOS MÚLT Közel húsz év zenei cikkeit szedte elő, rostálta meg, rakta ciklusokba, javítgatta ki, tömörítette össze, frissítette fel adatokkal és szerkesztette könyvvé Marton László Távolodó: kollégánk Folyamatos múlt című kötetének legnagyobb részét a Magyar Narancsban publikált írások teszik ki, de akad köztük Magyar Ifjúság-, AlteRock-, VOLT-, Wanted- és Balkon-darab is. A Fosszília irodalmi, művészeti és bölcseleti folyóirat különszámaként megjelent könyv lapjain MLT szemüvegén át hallgatva térben és időben egészen távoli zenei világok érnek egymásba.

"ÚJ" VIVALDI-OPERA Elveszettnek hitték, 278 év után megkerült: Antonio Vivaldi Argippo című operáját Prágában mutatta be a Hofmusici zenekar Ondrej Macek vezényletével: a 37 éves csembalista zenetudós 2006 novemberében találta meg a partitúráját. A hűtlen udvarlóval megvert ifjú hercegnőről szóló Argippót Franz Anton Sporck gróf rendelte meg a zeneszerzőtől, 1730-ban egyetlen alkalommal adták elő Prágában. Miután Sporck színháza leégett, a librettó egyetlen példányát a prágai nemzeti könyvtár őrizte. Kottáját mások is keresték, de csak a cseh fővárosban - Macek viszont a prágai bemutatón játszó Antonio Denzio társulatának nyomában eljutott a bajorországi Regensburgba, ahol a Thurn und Taxis hercegi archívumban rá is bukkant. Eredetiségét a velencei Vivaldi-intézet megerősítette - már csak ki kellett egészíteni, ugyanis a harmada hiányzott. A munkát Ondrej Macek végezte el. Legközelebb júniusban, Cesky Krumlov barokk fesztiválján adják elő, októberben pedig Velencében. Vivaldi állítólag több mint 90 operát írt, legutóbb 2002-ben került elő az addig elveszettnek hitt, 1733-ban bemutatott Montezuma, ezt Steffen Voss hamburgi zenetudós találta meg a berlini Sing-Akademie archívumában.

MOZART SZAÚD-ARÁBIÁBAN Ilyen még nem volt: az ország fővárosában, Rijádban Mozartot játszott egy német zenekar, s az állami kulturális központban tartott hangversenyt férfiak mellett nők is meghallgathatták. A szigorú iszlám előírásoknak megfelelően Szaúd-Arábiában ez idáig nyilvános helyen tilos volt a zene és a két nem keveredése, nemrég azonban Abdullah király keresztényekkel és zsidókkal folytatandó, vallásközi párbeszédre szólított fel - a változás egyik jele az első alkalommal megrendezett német kulturális hetek keretében adott koncert.

PORTISHEAD, TÍZ ÉV UTÁN Négyévi szöszmötölés után, Third címmel megjelentette harmadik stúdiólemezét a Portishead. Adrian Utley gitáros, Beth Gibbons énekesnő és a mindenféle hangszeren játszó Geoff Barrow triója a triphop úttörői között vonult be a 90-es évek poptörténetébe: két albumuk, az 1994-es Dummy és az 1997-es Portishead a műfaj klasszikusai közé tartozik, de a Roseland NYC című 1998-as koncertlemez óta - Beth Gibbons szólóalbumát (Out Of Season, 2002) leszámítva - jószerivel semmi. Egészen mostanáig.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.