tévésmaci - Sün süvölt a víz fölött

  • .
  • 2008. május 8.

Trafik

A Lengyel József (kommunista író; élete java részét különböző büntetőintézetekben töltötte - nyilván ezért maradhatott mindvégig kommunista) novellájából (anno kötelező olvasmány volt) készített Oldás és kötés Jancsó Miklós második nagyjátékfilmje.

A Lengyel József (kommunista író; élete java részét különböző büntetőintézetekben töltötte - nyilván ezért maradhatott mindvégig kommunista) novellájából (anno kötelező olvasmány volt) készített Oldás és kötés Jancsó Miklós második nagyjátékfilmje. A sztori elsősorban nemzedéki és identitásbéli problémákra koncentrál - korától távolról sem idegen módon. Olyan sarkadis film: az értelmiségi buli A gyávából, az önmagát apja házában kereső orvos az Elveszett paradicsomból. A játszó személyek között is vannak írók, Hernádi, Csoóri (alig is látszanak másfél villanásnál többet). Ma már bizarr kicsit: ilyenek voltak. Bár nem ez az első darabja (az majd az Így jöttem lesz), a későbbiekben rendezői védjeggyé vált képi világnak, alkalmanként, például a "film a filmben jelenet" igéző bikinis tánca már a kiforrott Jancsót vetíti előre. Oh, a varázsos Domján Edit csodaszép, de nem a meztelen lányok előlege ő, hanem a lovaké. Sőt, a lóé, a ló haláláé a Magyar rapszódiából. A korszak, melyben a mű fogant - befogadói és alkotói szinten is - kimondottan fogékony volt az olyasféle attitűdre, amit később illett "értelmiségi nyavalygásnak" csúfolni. Mindazonáltal szép, megkapó munka. Alighanem a rendezőnek is tetszhetett (különösen a vége), mert a film zárójelenetét a majd' negyed századdal későbbi, Szörnyek évadja című munkája nyitányaként újraforgatta. Mert mit látunk annak az elején? Az Oldás és kötés végét. Az orvos nyitott tetejű piros kocsiján az Alagútból fölhajt a Lánchídra. Az idők azért változtak, az orvos most Latinovits helyett Cserhalmi, a cabriolet most Skoda Felicia helyett Volkswagen bogár. De a jelenet ugyanaz. Nekünk Latinovits kell, ha neki nem kellünk mi, akkor találunk magunknak másik Latinovitsot.

Mai szemmel külön pikantériája a műnek, hogy a főcímre - nyilvánvaló politikai okokból - nem lehetett kiírni forgatókönyvíróként Hernádi Gyula nevét (közreműködéséről azonban számos visszaemlékezésből értesülhettünk azóta) - ilyeneket hordott össze (szerencsére máshol) a helybéli lágyszívű kritikus, ahelyett, hogy öklének buzogányával illesztette volna a művelődés altalajába e fekete-fehér rettenetet. Döntsék el kedden - ha nincs jobb dolguk -, hogy kinek van igaza. Én mindenesetre a Grace klinika után Morfeusz karjába dőlök.

Pénteken (május 11-én) választhatunk: Pink Floyd vagy egy púp a hátunkra. Zone Europa: A púpos (13.50); m2: Pink Floyd - A fal. Szokták mondani, hogy a falnak is füle van - ez egy marhaság, ha lenne neki, akkor biztos nem hallgatná a mondott tánczenekart.

Szombaton a leguánom megkezdi a háromhetes teperést a Giro d'Italián, úh. engem az út szélén tessenek keresni, de semmi esetre sem telefonon. Even Cowgirls get the Blues volt annak a szerencsétlen Gus Van Sant-filmnek a címe, amiről én pontosan tudom, hogy a bakfiskorú helybéli lágyszívű kritikus adta neki a magyar címét: Néha a csajok is úgy vannak vele - ha nem állna itt mögöttem egy ütésre kész fejes vonalzóval, simán azt mondanám, hogy az illető egy marha volt, s ezért hívták ki a cowgirlökhöz, de egy orvossal jobban jártak volna. Biztos, hogy 21.20-kor nem kapcsolok az m2-re, pedig Uma Thurmannek akkora hüvelykujja van e műben, mint egy lángolt kolbász. Ám hét órakor már lazán hajókázok a Dunán, mert A vörös Pimpernel tizenkét részes szériaváltozata kezdődik ott. Nyilván szokatlan lesz Leslie Howard nélkül, de mennyivel tovább tart! Szerencsétlen Kusturica-rajongók kénytelenek lesznek megnézni a Zone Európán negyed tizenegykor a Macska-jajt, és szerintem nevetni is megpróbálnak majd.

A vasárnap is a rajongóké, hisz David Linch lendületes álfilmjét nyomatja voltaképpen már hétfőn (0.50) a tv2 (Veszett a világ).

Az igazi hétfőn azonban nem fordul jóra semmi, hisz a nyolcvanas-kilencvenes évek fordulóján teljesen érthetetlenül felkapott John Carpenter egy egészen korai (1976-os) munkáját (A 13-as rendőrőrs ostromát) adja a királyi egyes 23.50-kor.

Kedden ott lesz 23.20-kor a fent bővebben taglalt Oldás és kötés, de az semmi. Aki felkel fél hétkor reggel, és van HBO-ja, az megnézheti Woody Allen A jónevű senki - A stróman című leiratát a kellemes külsejű Zero Mostellel. Pedig, ha meggondolom, ez a legjobb darab a héten... Mindegy, aki két tanúval igazolja, hogy megnézte, lemondhatja az HBO-előfizetését, vagy elutazhat három hétre a Szovjetunióba.

Szerdán a Zone Europa Fliegauf Benedek Rengeteg című dolgozatát adja délután három előtt tíz perccel.

Csütörtökön feladjuk az egészet, de magam már korábban csütörtökön szúrom magamat, ha az ER-on kívül nézek valamit. Esetleg egy kis Vad csajok? Gumidominó, vagy egy parti sakk?

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.