tévésmaci - Sün süvölt a víz fölött

  • .
  • 2008. május 8.

Trafik

A Lengyel József (kommunista író; élete java részét különböző büntetőintézetekben töltötte - nyilván ezért maradhatott mindvégig kommunista) novellájából (anno kötelező olvasmány volt) készített Oldás és kötés Jancsó Miklós második nagyjátékfilmje.

A Lengyel József (kommunista író; élete java részét különböző büntetőintézetekben töltötte - nyilván ezért maradhatott mindvégig kommunista) novellájából (anno kötelező olvasmány volt) készített Oldás és kötés Jancsó Miklós második nagyjátékfilmje. A sztori elsősorban nemzedéki és identitásbéli problémákra koncentrál - korától távolról sem idegen módon. Olyan sarkadis film: az értelmiségi buli A gyávából, az önmagát apja házában kereső orvos az Elveszett paradicsomból. A játszó személyek között is vannak írók, Hernádi, Csoóri (alig is látszanak másfél villanásnál többet). Ma már bizarr kicsit: ilyenek voltak. Bár nem ez az első darabja (az majd az Így jöttem lesz), a későbbiekben rendezői védjeggyé vált képi világnak, alkalmanként, például a "film a filmben jelenet" igéző bikinis tánca már a kiforrott Jancsót vetíti előre. Oh, a varázsos Domján Edit csodaszép, de nem a meztelen lányok előlege ő, hanem a lovaké. Sőt, a lóé, a ló haláláé a Magyar rapszódiából. A korszak, melyben a mű fogant - befogadói és alkotói szinten is - kimondottan fogékony volt az olyasféle attitűdre, amit később illett "értelmiségi nyavalygásnak" csúfolni. Mindazonáltal szép, megkapó munka. Alighanem a rendezőnek is tetszhetett (különösen a vége), mert a film zárójelenetét a majd' negyed századdal későbbi, Szörnyek évadja című munkája nyitányaként újraforgatta. Mert mit látunk annak az elején? Az Oldás és kötés végét. Az orvos nyitott tetejű piros kocsiján az Alagútból fölhajt a Lánchídra. Az idők azért változtak, az orvos most Latinovits helyett Cserhalmi, a cabriolet most Skoda Felicia helyett Volkswagen bogár. De a jelenet ugyanaz. Nekünk Latinovits kell, ha neki nem kellünk mi, akkor találunk magunknak másik Latinovitsot.

Mai szemmel külön pikantériája a műnek, hogy a főcímre - nyilvánvaló politikai okokból - nem lehetett kiírni forgatókönyvíróként Hernádi Gyula nevét (közreműködéséről azonban számos visszaemlékezésből értesülhettünk azóta) - ilyeneket hordott össze (szerencsére máshol) a helybéli lágyszívű kritikus, ahelyett, hogy öklének buzogányával illesztette volna a művelődés altalajába e fekete-fehér rettenetet. Döntsék el kedden - ha nincs jobb dolguk -, hogy kinek van igaza. Én mindenesetre a Grace klinika után Morfeusz karjába dőlök.

Pénteken (május 11-én) választhatunk: Pink Floyd vagy egy púp a hátunkra. Zone Europa: A púpos (13.50); m2: Pink Floyd - A fal. Szokták mondani, hogy a falnak is füle van - ez egy marhaság, ha lenne neki, akkor biztos nem hallgatná a mondott tánczenekart.

Szombaton a leguánom megkezdi a háromhetes teperést a Giro d'Italián, úh. engem az út szélén tessenek keresni, de semmi esetre sem telefonon. Even Cowgirls get the Blues volt annak a szerencsétlen Gus Van Sant-filmnek a címe, amiről én pontosan tudom, hogy a bakfiskorú helybéli lágyszívű kritikus adta neki a magyar címét: Néha a csajok is úgy vannak vele - ha nem állna itt mögöttem egy ütésre kész fejes vonalzóval, simán azt mondanám, hogy az illető egy marha volt, s ezért hívták ki a cowgirlökhöz, de egy orvossal jobban jártak volna. Biztos, hogy 21.20-kor nem kapcsolok az m2-re, pedig Uma Thurmannek akkora hüvelykujja van e műben, mint egy lángolt kolbász. Ám hét órakor már lazán hajókázok a Dunán, mert A vörös Pimpernel tizenkét részes szériaváltozata kezdődik ott. Nyilván szokatlan lesz Leslie Howard nélkül, de mennyivel tovább tart! Szerencsétlen Kusturica-rajongók kénytelenek lesznek megnézni a Zone Európán negyed tizenegykor a Macska-jajt, és szerintem nevetni is megpróbálnak majd.

A vasárnap is a rajongóké, hisz David Linch lendületes álfilmjét nyomatja voltaképpen már hétfőn (0.50) a tv2 (Veszett a világ).

Az igazi hétfőn azonban nem fordul jóra semmi, hisz a nyolcvanas-kilencvenes évek fordulóján teljesen érthetetlenül felkapott John Carpenter egy egészen korai (1976-os) munkáját (A 13-as rendőrőrs ostromát) adja a királyi egyes 23.50-kor.

Kedden ott lesz 23.20-kor a fent bővebben taglalt Oldás és kötés, de az semmi. Aki felkel fél hétkor reggel, és van HBO-ja, az megnézheti Woody Allen A jónevű senki - A stróman című leiratát a kellemes külsejű Zero Mostellel. Pedig, ha meggondolom, ez a legjobb darab a héten... Mindegy, aki két tanúval igazolja, hogy megnézte, lemondhatja az HBO-előfizetését, vagy elutazhat három hétre a Szovjetunióba.

Szerdán a Zone Europa Fliegauf Benedek Rengeteg című dolgozatát adja délután három előtt tíz perccel.

Csütörtökön feladjuk az egészet, de magam már korábban csütörtökön szúrom magamat, ha az ER-on kívül nézek valamit. Esetleg egy kis Vad csajok? Gumidominó, vagy egy parti sakk?

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.