csontzene - Úgynevezett posztmodernek

  • .
  • 2007. november 1.

Trafik

Az előző részben ígéretet tettünk, hogy ismertetjük Arthur Schopenhauer nézeteit, hányféle-fajta író létezik e világban. Nos hát: "Legelső rendben olyanok, akik a dolog végett, és olyanok, akik az írás miatt írnak.
Előbbiek olyan gondolatokkal vagy tapasztalatokkal rendelkeznek, melyek számukra közlésre méltónak tűnnek; míg utóbbiaknak pénzre van szükségük, és ezért is írnak, pénzért." De aztán Arthurunk észbe kap, és rájön, hogy voltaképpen háromféle író létezik: "Először is azok, akik írnak, anélkül, hogy gondolkodnának. Emlékezetből írnak, reminiszcenciákból vagy közvetlenül mások könyveiből. Ez a legszámosabb fajta. Másodjára azok, akik írás közben gondolkodnak. Gondolkodnak, hogy írjanak. Meglehetősen gyakori típus. Harmadiknak jönnek, akik gondolkodnak, mielőtt íráshoz fognak. Igen ritkák. Ama kisszámú író közt, akik valóban, komolyan és megfontoltan gondolkodnak, rettentő csekély azok száma, akik magáról a dologról gondolkodnak; a többiek pusztán könyvekről töprengenek; olyasmin kotlanak, amelyet mások már korábban kimondtak. Csakis az előbbiek közt lelhetjük fel azokat, akik megmaradnak, és halhatatlanok lesznek." Hogy Schopenhauer itt legkivált önmagára (no meg Goethére), és nem az édes jó anyucikájára, vagyis a Johanna Schopenhauer (képünkön) néven publikáló, a híres Brockhaus kiadónál még életében tizenkét kötetes összkiadást elérő szerzőnőre gondolt, azt nem fogjuk okadatolni. Miként azt sem, hogy mindez miért jutott eszünkbe az úgynevezett vendégszövegeket előnyben részesítő posztmodern korban.

És hogy állunk az úgynevezett posztmodern zeneszerzőkkel? Szeressük Mauricio Kagelt, aki - igaz, szerfölött leleményesen - szinte teljes életművét mások alkotásaiból kompilálta össze? Vagy legyünk Szilvesztrov-rajongók? Sciarrino-őrültek? Dobjuk oda értük, teszem azt, Giuseppe Verdit, akinek kolosszális Requiemjét (Zeneakadémia, november 2-án, 19.30) hallgathatjuk e héten? Ha így tennénk, vajon nem a "végzetes óvatlanság" nevű helyzetben találnánk magunkat, mely a 17-es számra hallgat Gozzi listáján? És vajh hány fröccsel enyhíthetnénk aztán bűntudatunkat?!

Figyelmébe ajánljuk

Hieronymus Bosch világa

  • - turcsányi -

Michael Connelly nem egy író, inkább egy regénygyár, rosszabb esetben áruvédjegy – az efféle státus persze nem oly ritka zsiráf manapság.

„Rodrigo”

A világ legnagyobb és legrangosabb színházi fesztiválja az avignoni. Jelentős társulatok seregszemléje, illetve már maga a fesztiválmeghívás jelentőssé tesz társulatokat. Aki a hivatalos programban van, az számít valakinek.

Félúton

Egykori nagymenő, aki a csúcsról lepottyanva már csak árnyéka önmagának; féktelen csodagyerek, akinek csak kemény munkára és iránymutatásra van szüksége, hogy azzá a sztárrá váljon, akit a végzete elrendelt neki – a sportfilmek talán legnagyobb kliséi ezek, a Stick pedig épp erre a kettőre épül.

Dinók a budoárban

Ötévesen, egy tollseprűtánccal indult Karácsonyi László (1976) művészi karrierje, diplomáját 2003-ban pedig egy lovagi páncélzatban védte meg. (A páncél maga volt a diplomamunkája.)

Léda a Titanicon

  • Molnár T. Eszter

Ki ne szeretné a Balatont? Főleg, ha csak a szépre emlékszik? Arra, hogy a vonat vidáman, sőt pontosan fut be a hűs állomásra, a papucs nem töri a lábat, a naptej megvéd a leégéstől, és van hely az árnyékban a kempingszéknek és a gumimatracnak.

Angyalszárnycsikorgás

Nagy luxus olyan kis kultúrának, mint a magyar, nem megbecsülni a legjobbjait. Márpedig Halasi Zoltán a kortárs magyar költészet szűk élmezőnyébe tartozik, ám a szakma mintha nem tartaná számon érdemeinek megfelelően, a nagyközönség számára pedig minden bizonnyal ismeretlen.

Miért hallgat Erdő Péter?

2025 júliusának egyik forró szerda éjjelén Konrád-Lampedúza Bence betanított kémia­tanár hazafelé ballagott Ráczboldogkőn, a Kistücsök névre hallgató alma materéből. Nem volt ittas egy cseppet sem, de megviselte a nehéz levegő, amikor szembejött vele egy kormányzati óriásplakát.