csontzene - Vágy a művészlétre: Le neveu de Rameau

  • .
  • 2008. június 26.

Trafik

A jövő héten, északi élményeink után végre pihenni térünk, durcás rozmárként nyúlunk el a rádió és a CD-játszó elé terített fókabőrünkön, jéghideg fjord vodkát kortyolunk szlöjd-mártással; Hanslickot olvasunk vagy kedves Nietzschénket, netán Carlról, a Beethoven szerencsétlen unokaöccséről szóló köteteket búvároljuk, és legfeljebb a Kocsis Zoltán dirigálta koncertre bújunk elő jégsátorunkból (MűPa, június 26.) melyen a MÁV Szimfonikusok játszanak, Csajkovszkij giccshegedűversenyét Vadim Gluzman húzza, miközben peckesen kihagyjuk a nemzetközileg jegyzett jeles kókler, Philip Glass hangversenyét (MűPa, július 3.). Koncert híján marad tehát az otthoni ejtőzés és sóvárgás valami nagy művészpálya iránt, és erre a legalkalmasabb olvasmányok egyike Denis Diderot (képünkön) Rameau unokaöccse című költői-filozofikus dialógusa, a dilettáns, a maga korlátait jól ismerő és ettől szenvedő középszer hatalmas vallomása.
Hogy Goethe nélkül alig megy valami, azt ékesen bizonyítja a mű hihetetlen kiadástörténete: az elveszettnek hitt mű az ő fordításában jelent meg először könyv alakban, mégpedig 1805-ben, aztán ebből fordították vissza franciára 1821-ben, hogy az eredeti szöveg aztán véletlenül kerüljön elő egy Szajna-parti könyvárus lomjai közül 1890-ben - Hoffmann mennyire szerette volna ezt a fantasztikus történetet! A nagy zeneszerző, Rameau unokaöccse, a félresikerült zenész találkozván az elbeszélés lejegyzőjével, "Diderot"-val képzeletben végigjátssza az összes elképzelhető virtuóz koncertjét, azaz pantomimben előadja mindazt, ami neki nem sikerült, és az vesse rá az első követ, aki kamaszkorában CD-játszója vagy rádiója előtt rohangálva nem dirigált már végig egy-egy hangversenyt (hogy aztán jöjjön a kijózanító bemondó: "Elhangzott Beethoven: 7. szimfónia. A Bécsi Filharmonikusokat Wilhelm Furtwängler vezényelte"). Szent hevületében miket nem csinál Rameau unokaöccse a 18. századi párizsi kávéház dermedten figyelő közönsége előtt?! Egy zongoristát alakít éppen, nem Goethe, hanem Bartócz Ilona fordításában: "Most hát itt ül a zongoránál, térdét behajlítja, fejét a mennyezet felé emeli, mintha valami kottát látna ott, dúdol, próbálgatja a hangszert, eljátssza Alberti vagy tán Galuppi egyik szerzeményét, nem tudom biztosan, melyiküké ez a darab. Hangja szállt, mint a szél, ujjai röpködtek a billentyűkön, hol a felső régiókból le a basszusra, hol meg abbahagyva a kísérőszólamot, újra fel. Arcán egymást követték az indulatok, az ellágyulás, a harag, az öröm..." - itt most egy hosszú, plasztikus leírás következik a képzeletbeli játéknak magát teljesen átadó, a maga elképzelt zsenialitásától megmételyezett Rameau-ról, és aztán a megjegyzés: "Mégis az volt a legfurcsább, hogy egyszer-kétszer megakadt, újrakezdte, mintha elvétette volna, s mintha bosszankodnék, hogy a darab nincs már az ujjaiban." Végül is mi ebben a furcsa? - kérdezhetné a Zenegyűlölő, kérdezhetné az olvasó, kérdezhetné bárki. Hát nem így tökéletes a játék? Rameau unokaöccse összekeverte a valóságot a képzeletbelivel, ő a levegőbe rajzolva és mintegy a légből kapva valóban előadott egy darabot, mint Hoffmann Gluck lovag című novellája őrült zeneszerzője, aki látszólag kottából játszik, de aztán kiderül, hogy a partitúrában egyetlen hangjegy sincs lejegyezve, üresen ásítanak a kottalapok. Hát persze, a tervekkel telezsúfolt fejű, de a tervét megvalósítani képtelen, ám a művészetet toporzékolva akaró dilettáns mindig a légből kapja a művét. És az oda is oszlik el, mint a buborék. És merészelné tagadni, hogy ez olykor jobb és mélyebb jelentésű, mint egy valóságos koncert?! És nem rokonszenvesebb-e ez a félőrült, le neveu de Rameau, mint Beethoven unokaöccse, Beethoven's Neffe, aki köpött a klaviatúrára, és nagyszerű nagybátyja művészetét megtagadva előbb főbe lőtte magát, aztán buta sebéből felgyógyulva lovas katonának állt?!

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)