csontzene - Végszavak - befejező rész

  • .
  • 2007. február 22.

Trafik

"Es ist gut", mondta A tiszta ész kritikája szerzője a halálos ágyán. Állítólag.

"Es ist gut", mondta A tiszta ész kritikája szerzője a halálos ágyán. Állítólag. Még a Zenegyűlölő is van oly udvarias állítólagos olvasóival, hogy a mondatot nem fordítja le, ellenben Berényi Gábor fordításában felidézi Az erkölcsök metafizikája című munkája kezdő mondatait: "A vágyóképesség az a képesség, hogy képzeteink révén e képzetek tárgyainak okaivá legyünk. Egy lénynek azt a képességét, hogy képzeteinek megfelelően cselekedjék, életnek nevezzük." Tiszta sor: ha arra vágyom, hogy elmenjek a remek német dirigens, Martin Haselböck koncertjére (Művészetek Palotája, február 22-én, 19.30), melyről a műsor (Schubert, Bruckner) alapján van némi (előzetes) képzetem, és birtokában vagyok egy képességnek, miszerint e képzetnek megfelelően tudok cselekedni, akkor vágyóképességem birtokában, ráadásul e koncert, vagyis képzetem tárgyának okaként el is fogok menni erre a hangversenyre, mely cselekvésem továbbá azt is bizonyítja, hogy életet élek, azaz élek. Tudja az ördög. Mondjuk nem hangzik rosszul, bár ritkán beszélünk így. Meg aztán: ennyi lenne az élet? Válaszul megint csak az ördöghöz fordulhatunk, ám Kant (képünkön) még azt is tudta, hogy az élet vége jó.

Ám hagyjuk a zenéhez csak kevéssé illő filozofálást (megfigyelhető: minden általános vagy annak tételezett esztétika a zenén bukik meg), és idézzük fel egy esetét kedves Kantunknak, aki élete egy rossz pillanatában kirúgta Martin Lampe nevű inasát, bár az, noha lopott (vagyis rendelkezett vágyóképességgel), mindaddig hűen szolgálta a gyakorlati ész kritikusát. Egy idő elteltével a königsbergi mesternek lelkifurdalása támadt emiatt, de munkája érdekében ezt mindenáron el akarta fojtani. Ezért egy cédulára felírta: "Lampét elfelejteni!!" És ezt kitűzte dolgozószobája falára, mások szerint állandóan a zsebében hordta. Tipikus teoretikus, hiszen még egy fizetőpincér is átlátja, hogy éppen ezzel a tettével tartotta folyvást tiszta eszében egykori inasa emlékét. De Kant azért volt nagy, sőt az egyik legnagyobb filozófus, aki valaha élt, mert még ez a baromság is mélyen filozofikus, szinte régebbi üzletfelünket, Wittgensteint előlegező tett, ha belegondolunk. Jóllehet most nem gondolunk bele.

Inkább azon töprengünk, hogy minden vágyóképességünk ellenére (hiszen Bartók, Chopin, Liszt szonátáival szolgál a műsor) vajon elmenjünk-e Bogányi Gergely zongoraestjére (Zeneakadémia, február 22., 19.30)? Legutolsó, január 27-i koncertje (Schumann: Karnevál) után erre csak a legnagyobb bizalom késztethet, ezért nincs meg hozzá a gyakorlati kedvünk, mely szükségszerű kapcsolatban áll a vágyódással. Viszont pusztán szemlélődő kedvünk, azaz tétlen tetszésünk okán ellátogatunk egy ritkán fellépő zongoraművésznő, Lukács Judit délelőtti koncertjére (Régi Zeneakadémia, február 24., délelőtt 11.), mert a hatalmas program (Schubert: Wanderer-fantázia, Schumann: C-dúr fantázia) képzete afficiálja vágyóképességünket. És ez jó. Még ha nem halunk is bele. Helyette zárlatul feldobunk egy kérdést. Kantunk szerint az ismétlődő vágy nem más, mint a hajlam. Na már most, kétségkívül ismétlődő vágyunk, hogy koncert után legurítsunk egy pohárkával. Szükségszerű, avagy netán pusztán akcidentális ez a kapcsolat?

Figyelmébe ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.

Kiárusítás

Lassan másfél éve szivárgott ki, hogy az állam egy olyan arab befektetőnek, Mohamed Alabbarnak adná Budapest legértékesebb egybefüggő belterületét, a Rákosrendezőt, aki mindenféle felhőkarcolót képzel oda, egyebek mellett a Hősök tere látképébe belerondítót is.

24 óra

„Megállapodást kellene kötnie. Szerintem tönkreteszi Oroszországot azzal, ha nem köt megállapodást – mondotta Trump elnök a beiktatása utáni órákban Vlagyimir Putyinról, majd hozzátette azt is, hogy „szerintem Oroszország nagy bajba kerül”. Trump azt is elárulta, hogy telefonbeszélgetést tervez az orosz elnökkel, de még nem tudja, mikor. Nemrég azt is megjegyezte, hogy Oroszország egymillió embert veszített az Ukrajna ellen indított háborújában. (Ez a szám az orosz áldozatok felső becslése.)

A Menhir

Bár soha nem jutott a hatalom közelébe, mérgező jelenlétével így is át tudta hangolni a francia közgondolkodást. Több mint fél évszázadig volt elmaradhatatlan szereplője a politikai életnek. Újrafazonírozott pártját lánya, Marine Le Pen, eszmei hagyatékát az alt-right francia letéteményese, Éric Zemmour viszi tovább.

Nehogy elrabolják

Huszonéves nőként lett vizsgáló a magyar rendőrségen, és idővel kivívta férfi kollégái megbecsülését. Már vezetői beosztásban dolgozott, amikor az ORFK-hoz hívták; azt hitte, szakmai teljesítményére figyeltek fel – tévedett. Patócs Ilona A nyomozó című könyve nem regény, hanem egy karrier és egy csalódás dokumentuma.