csontzene - Végszavak - befejező rész

  • .
  • 2007. február 22.

Trafik

"Es ist gut", mondta A tiszta ész kritikája szerzője a halálos ágyán. Állítólag.

"Es ist gut", mondta A tiszta ész kritikája szerzője a halálos ágyán. Állítólag. Még a Zenegyűlölő is van oly udvarias állítólagos olvasóival, hogy a mondatot nem fordítja le, ellenben Berényi Gábor fordításában felidézi Az erkölcsök metafizikája című munkája kezdő mondatait: "A vágyóképesség az a képesség, hogy képzeteink révén e képzetek tárgyainak okaivá legyünk. Egy lénynek azt a képességét, hogy képzeteinek megfelelően cselekedjék, életnek nevezzük." Tiszta sor: ha arra vágyom, hogy elmenjek a remek német dirigens, Martin Haselböck koncertjére (Művészetek Palotája, február 22-én, 19.30), melyről a műsor (Schubert, Bruckner) alapján van némi (előzetes) képzetem, és birtokában vagyok egy képességnek, miszerint e képzetnek megfelelően tudok cselekedni, akkor vágyóképességem birtokában, ráadásul e koncert, vagyis képzetem tárgyának okaként el is fogok menni erre a hangversenyre, mely cselekvésem továbbá azt is bizonyítja, hogy életet élek, azaz élek. Tudja az ördög. Mondjuk nem hangzik rosszul, bár ritkán beszélünk így. Meg aztán: ennyi lenne az élet? Válaszul megint csak az ördöghöz fordulhatunk, ám Kant (képünkön) még azt is tudta, hogy az élet vége jó.

Ám hagyjuk a zenéhez csak kevéssé illő filozofálást (megfigyelhető: minden általános vagy annak tételezett esztétika a zenén bukik meg), és idézzük fel egy esetét kedves Kantunknak, aki élete egy rossz pillanatában kirúgta Martin Lampe nevű inasát, bár az, noha lopott (vagyis rendelkezett vágyóképességgel), mindaddig hűen szolgálta a gyakorlati ész kritikusát. Egy idő elteltével a königsbergi mesternek lelkifurdalása támadt emiatt, de munkája érdekében ezt mindenáron el akarta fojtani. Ezért egy cédulára felírta: "Lampét elfelejteni!!" És ezt kitűzte dolgozószobája falára, mások szerint állandóan a zsebében hordta. Tipikus teoretikus, hiszen még egy fizetőpincér is átlátja, hogy éppen ezzel a tettével tartotta folyvást tiszta eszében egykori inasa emlékét. De Kant azért volt nagy, sőt az egyik legnagyobb filozófus, aki valaha élt, mert még ez a baromság is mélyen filozofikus, szinte régebbi üzletfelünket, Wittgensteint előlegező tett, ha belegondolunk. Jóllehet most nem gondolunk bele.

Inkább azon töprengünk, hogy minden vágyóképességünk ellenére (hiszen Bartók, Chopin, Liszt szonátáival szolgál a műsor) vajon elmenjünk-e Bogányi Gergely zongoraestjére (Zeneakadémia, február 22., 19.30)? Legutolsó, január 27-i koncertje (Schumann: Karnevál) után erre csak a legnagyobb bizalom késztethet, ezért nincs meg hozzá a gyakorlati kedvünk, mely szükségszerű kapcsolatban áll a vágyódással. Viszont pusztán szemlélődő kedvünk, azaz tétlen tetszésünk okán ellátogatunk egy ritkán fellépő zongoraművésznő, Lukács Judit délelőtti koncertjére (Régi Zeneakadémia, február 24., délelőtt 11.), mert a hatalmas program (Schubert: Wanderer-fantázia, Schumann: C-dúr fantázia) képzete afficiálja vágyóképességünket. És ez jó. Még ha nem halunk is bele. Helyette zárlatul feldobunk egy kérdést. Kantunk szerint az ismétlődő vágy nem más, mint a hajlam. Na már most, kétségkívül ismétlődő vágyunk, hogy koncert után legurítsunk egy pohárkával. Szükségszerű, avagy netán pusztán akcidentális ez a kapcsolat?

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.