étel, hordó - ÉDENKERT

  • .
  • 2009. augusztus 27.

Trafik

A tizenötödik és tizenhatodik kerület határa, ami stílusosan a Rákospalotai határút nevet viseli, olyan, mintha Tarkovszkij és John Waters díszleteseinek közös munkája volna. Emitt zóna, amott kertváros, ám azzal, hogy Saigon is játszani fog, méghozzá a tizenhatoson belül, a Rákóczi út 162.-ben, tényleg nem számoltunk.
Pedig egy olyan környéken, ahol a díszletezés csimborasszója a mini vízimalom kerti törpékkel, illetve az élő rottweiler, miért is ne állhatna az egyik telken tisztességesen összerakott pagoda, sőt miért is ne hívhatnák Édenkertnek, amikor látható, hogy a tereprendezés sincs a tulajdonosok ellenére? De vigyázat, a "vietnami restaurant" alcím megtévesztő! Az Édenkert nem csak egzotikus vendéglő, több annál. Szándékosan nem idézzük honlapjuk ripityára tört magyarsággal írt beköszöntőjét... Különben is, mit számít ez, ha mindent elsöprő vendégszeretetről biztosítanak? Meg arról, hogy nemcsak különleges ételek várnak ránk, de fotók, filmek és zene segítségével az "ezernyi csoda országát" fedezhetjük fel.

Ami ez utóbbit illeti, valamivel többre számítottunk. A kínaihoz képest kifejezetten visszafogott, hangulatos, sötétbarna tónusú teremben kifogástalan teríték, a felszolgáló hölgy udvariasabb és készségesebb nem is lehetne, de azt túlzás állítani, hogy a sarokban álló hatalmas plazmatévéből kiáradó idegenforgalmi giccskavalkád nyomán zárjuk majd szívünkbe az ezernyi csoda országát. Fák, virágok, fény, ráadásul helyi popzenével súlyosbítva - legfeljebb az okoz vidám meglepetést, amikor a helyi nyelven szólal meg a leginkább a Kill Billből ismerős Bang Bang című dal, a vietnami Jimmy előadásában.

Az ételek különleges nevéhez magyarázat is jár, előételünk, amit nemnek hívnak (200 Ft) papíron rizstésztalap, sertéshús, sárgarépa, karalábé, gomba és tojás, látványra viszont inkább babywurst, pontosabban apró termetű bélszínroló, ám a felsorolt töltelékek nyomán valami olyan pompás ízegyüttes, amit nem is lehet megfejteni. Mindezt a rau xao muc tomról (tenger gyümölcsei pirított zöldségekkel - 2500 Ft) már bajosan állíthatjuk. Wokban megdolgozott szokásos alapanyagok (saláta, répa, padlizsán) megszórva rákocskákkal, tintahalcsíkokkal - nem egy nagy dobás, viszont hatalmas mennyiségű, és frissen készült. A tom tot sot chua gnotról (ropogós csirkeszárnyak - 1900 Ft) ugyanezt mondhatjuk, de azért senki ne gondoljon holmi gyorsbüfés megoldásra. A frissesség ennél is alapból adott, a csirkéről viszont semmit nem sikerül megállapítani egy mellékelt ördögi fűszernek köszönhetően.

Desszerttel zárnánk, ám az éppen elfogyott. Pedig jó lett volna tudni, milyen élményt okoz például a che long nhan, amelynél alapanyagként cukrot és különleges fűszereket említ az étlap.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.