étel, hordó - FIÁKER

  • .
  • 2009. január 29.

Trafik

Valószínűleg kevesen tudják, hogy a Rákóczi út és a Rottenbiller utca sarkán álló Grand Hotel Hungáriát nemcsak azért hívják így, mert minden nagyvárosban kell, hogy legyen ilyen nevezetű szálló. Csakhogy a Grand Hotel Hungária - bármily hihetetlen - valóban a legnagyobb ebben a műfajban, legalábbis Budapesten: 499 szobáját még kimondani is sok, nemhogy belakni.
Annyi turpisság azért van a dologban, hogy az 1915 óta működő régi épülethez valamikor a nyolcvanas években modern - és meglehetősen ízléstelen - szárnyakat ragasztottak, és ami ennél is rosszabb, az enteriőrre is a kései Kádár-korszak építészete nyomja rá a bélyegét.

Erre a legszebb példát a szálloda sörözője, a Fiáker szolgáltatja, ahol a hetvenes évek űrkorszaki metálja keveredik a kapucínergőzös nosztalgiával. A teret uraló sötétbarna bárpult felett aranyló gázvezetékbe (?) ültetett színes izzók, ám a steppelt bőrüléses bokszok valóban fiákereket formáznak. Igaz, a kereket kispórolták, ami logikus, hiszen hová is mehetnénk a kirakaton keresztül - tán a buszsávba? -, viszont nagyon hülyén néz ki.

Szerencsére az ételválaszték már nem ennyire abszurd: kevés, de jól hangzó fogások, az árfekvés pedig kifejezetten alacsonynak mondható - legalábbis egy négycsillagos hotel átlagában számolva. Ha ehhez még hozzátesszük, hogy a felszolgáló valóban szakmáját értő, régi vágású úriembernek mutatkozik, egyre kevésbé érezzük zavarónak a környezet. A welcome-falat azonban zavarba ejt. Mert ugye az ilyesminek minden esetben gesztusértéke van, ám mivel itt a "köszöntés" egy kosár kenyeret meg egy kocka vajat jelent, nem tudunk szabadulni a rosszindulatú feltételezéstől, hogy a reggeli svédasztal újrahasznosításának vagyunk epizodistái.

De a cukorborsókrém-leves (500 Ft) - akár a slágerben - elkergeti a felhőt a házunkról. A modern vonalvezetésű csésze mellé kis tálban kapjuk meg a belevalókat, a sárgarépát, a brokkolit meg a főtt jércehúst - amit minden bizonnyal a vegetáriánus versenyzők értékelnek a leginkább. De abban már valószínűleg mindenki egyetért, hogy a Fiáker habos, könnyű és édes borsókrémje a hazai gyakorlattól eltérően valóban különlegesség - ilyen ízekért máskor Bécsig kellene szaladnunk.

Ám ezzel nincs vége a csodának. A spárgás, almás ágyra vetett pestós, vörös tonhalfilé párolt zöldségekkel (3000 Ft) egy autentikus steakhouse kínálatában ugyanúgy nem vallana szégyent, mint ahogy egy tengerparti halásztanyán, pedig nyakunk rá, hogy a halat nem hajnalban fogták ki a Dunából. Nagy-nagy elégedettségünkben úgy döntünk, hogy a végén a mákos palacsintametéltet (800 Ft) is megkóstoljuk, bár sejtésünk szerint ez nem lehet más, mint sima mákos tészta. Persze tudhattuk volna, hogy mivel ez a nap amúgy is a meglepetéseké, inkább egy káprázatos kompozícióval lepnek meg. Igaz, hogy sem a palacsintára, sem a metéltre nem hasonlít, viszont legalább akkora élvezetet okoz, mint az előbbi kettő. A lehető legjobban elkészítve.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.