étel, hordó - FIÁKER

  • .
  • 2009. január 29.

Trafik

Valószínűleg kevesen tudják, hogy a Rákóczi út és a Rottenbiller utca sarkán álló Grand Hotel Hungáriát nemcsak azért hívják így, mert minden nagyvárosban kell, hogy legyen ilyen nevezetű szálló. Csakhogy a Grand Hotel Hungária - bármily hihetetlen - valóban a legnagyobb ebben a műfajban, legalábbis Budapesten: 499 szobáját még kimondani is sok, nemhogy belakni.
Annyi turpisság azért van a dologban, hogy az 1915 óta működő régi épülethez valamikor a nyolcvanas években modern - és meglehetősen ízléstelen - szárnyakat ragasztottak, és ami ennél is rosszabb, az enteriőrre is a kései Kádár-korszak építészete nyomja rá a bélyegét.

Erre a legszebb példát a szálloda sörözője, a Fiáker szolgáltatja, ahol a hetvenes évek űrkorszaki metálja keveredik a kapucínergőzös nosztalgiával. A teret uraló sötétbarna bárpult felett aranyló gázvezetékbe (?) ültetett színes izzók, ám a steppelt bőrüléses bokszok valóban fiákereket formáznak. Igaz, a kereket kispórolták, ami logikus, hiszen hová is mehetnénk a kirakaton keresztül - tán a buszsávba? -, viszont nagyon hülyén néz ki.

Szerencsére az ételválaszték már nem ennyire abszurd: kevés, de jól hangzó fogások, az árfekvés pedig kifejezetten alacsonynak mondható - legalábbis egy négycsillagos hotel átlagában számolva. Ha ehhez még hozzátesszük, hogy a felszolgáló valóban szakmáját értő, régi vágású úriembernek mutatkozik, egyre kevésbé érezzük zavarónak a környezet. A welcome-falat azonban zavarba ejt. Mert ugye az ilyesminek minden esetben gesztusértéke van, ám mivel itt a "köszöntés" egy kosár kenyeret meg egy kocka vajat jelent, nem tudunk szabadulni a rosszindulatú feltételezéstől, hogy a reggeli svédasztal újrahasznosításának vagyunk epizodistái.

De a cukorborsókrém-leves (500 Ft) - akár a slágerben - elkergeti a felhőt a házunkról. A modern vonalvezetésű csésze mellé kis tálban kapjuk meg a belevalókat, a sárgarépát, a brokkolit meg a főtt jércehúst - amit minden bizonnyal a vegetáriánus versenyzők értékelnek a leginkább. De abban már valószínűleg mindenki egyetért, hogy a Fiáker habos, könnyű és édes borsókrémje a hazai gyakorlattól eltérően valóban különlegesség - ilyen ízekért máskor Bécsig kellene szaladnunk.

Ám ezzel nincs vége a csodának. A spárgás, almás ágyra vetett pestós, vörös tonhalfilé párolt zöldségekkel (3000 Ft) egy autentikus steakhouse kínálatában ugyanúgy nem vallana szégyent, mint ahogy egy tengerparti halásztanyán, pedig nyakunk rá, hogy a halat nem hajnalban fogták ki a Dunából. Nagy-nagy elégedettségünkben úgy döntünk, hogy a végén a mákos palacsintametéltet (800 Ft) is megkóstoljuk, bár sejtésünk szerint ez nem lehet más, mint sima mákos tészta. Persze tudhattuk volna, hogy mivel ez a nap amúgy is a meglepetéseké, inkább egy káprázatos kompozícióval lepnek meg. Igaz, hogy sem a palacsintára, sem a metéltre nem hasonlít, viszont legalább akkora élvezetet okoz, mint az előbbi kettő. A lehető legjobban elkészítve.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.