étel, hordó - ILDIKÓ KONYHÁJA

  • .
  • 2010. október 28.

Trafik

A kifőzdék kozmás-szagos világa igen nagy népszerűségnek örvend, bár értéküket főleg a nyugati típusú gyorséttermekhez mérten kell belőni. Nincs ebben semmi különös: az efféle vendéglátóhelyen, legyen az piaci műanyag tányéros vagy a belvárosi tálcás, "igazi" ételt adnak, míg a "gyorsban" csak tikkadt zsemlét valami gyanús hússal - ugyanannyiért, néha még olcsóbban (???) is.
Kifőzde mindenhol akad, így egyáltalán nem okoz meglepetést, hogy a Fő utca elején, ugyanabban a tömbben, ahol a Belga Apátsági színes söreit kortyolhatjuk, és még farkasszemet néznek velünk a befuccsolt Seoul House lehúzott redőnyei, más jellegű kísérlet kezdődött. Ildikó konyhája - kifőzdéje - egyszerűségével tüntet, s úgy tűnik, sikerrel jár, jóval ebédidő után szinte telt ház fogad.

Ennél is nagyobb meglepetés, hogy az említett körülmények helyett tökéletes tisztaság, szagtalan légkör és - amire végképp nem számítottunk - igényesen berendezett helyiség fogad. Ildikó konyhája a hazai ízekkel csábít, ennek megfelelően a dekoráció népi jellegű, de a jó ízlés határain belül. Az étlap krétával teleírt három nagy tábla, "tipikus" kifőzdei fogások mellett akad egy-két különlegesség. A palócleves (590 Ft) nem tartozik ezek közé, de miután elfogyasztjuk, legszívesebben a "Green, green grass of home" című dalra gyújtanánk rá. Sajnos, a csirkebécsi krumplipürével (1050 Ft) már nem az édes otthont, inkább a kilencvenes évek magyar gyorsbüféit (Dixi csirke?) juttatja eszünkbe, ott lehetett ilyen - felmelegített - dolgokhoz hozzájutni, panírozott csirkemell néven. Ellenben a spenótos galuska füstölt sajtos mártással (850 Ft) nemcsak érdekes, finom is: semmiféle "előregyártást" nem érzünk rajta, bár egyenetlen hőmérséklete kissé gyanússá teszi. Ugyanez áll a túró rudi palacsintára (390 Ft), ami savanykás töltelékével és remek csokiöntetével ugyancsak különleges fogás.

Mindent összeadva Ildikó konyhája jó úton halad, hogy megváltoztassa a kifőzdékről alkotott nem éppen patyolatos véleményünket. A közeg mintaszerű, a választékból kevesebb talán több lenne, és persze nem ártana beszerezni a mostaninál professzionálisabb ételmelegítőt sem.

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.