étel, hordó - ILDIKÓ KONYHÁJA

  • .
  • 2010. október 28.

Trafik

A kifőzdék kozmás-szagos világa igen nagy népszerűségnek örvend, bár értéküket főleg a nyugati típusú gyorséttermekhez mérten kell belőni. Nincs ebben semmi különös: az efféle vendéglátóhelyen, legyen az piaci műanyag tányéros vagy a belvárosi tálcás, "igazi" ételt adnak, míg a "gyorsban" csak tikkadt zsemlét valami gyanús hússal - ugyanannyiért, néha még olcsóbban (???) is.
Kifőzde mindenhol akad, így egyáltalán nem okoz meglepetést, hogy a Fő utca elején, ugyanabban a tömbben, ahol a Belga Apátsági színes söreit kortyolhatjuk, és még farkasszemet néznek velünk a befuccsolt Seoul House lehúzott redőnyei, más jellegű kísérlet kezdődött. Ildikó konyhája - kifőzdéje - egyszerűségével tüntet, s úgy tűnik, sikerrel jár, jóval ebédidő után szinte telt ház fogad.

Ennél is nagyobb meglepetés, hogy az említett körülmények helyett tökéletes tisztaság, szagtalan légkör és - amire végképp nem számítottunk - igényesen berendezett helyiség fogad. Ildikó konyhája a hazai ízekkel csábít, ennek megfelelően a dekoráció népi jellegű, de a jó ízlés határain belül. Az étlap krétával teleírt három nagy tábla, "tipikus" kifőzdei fogások mellett akad egy-két különlegesség. A palócleves (590 Ft) nem tartozik ezek közé, de miután elfogyasztjuk, legszívesebben a "Green, green grass of home" című dalra gyújtanánk rá. Sajnos, a csirkebécsi krumplipürével (1050 Ft) már nem az édes otthont, inkább a kilencvenes évek magyar gyorsbüféit (Dixi csirke?) juttatja eszünkbe, ott lehetett ilyen - felmelegített - dolgokhoz hozzájutni, panírozott csirkemell néven. Ellenben a spenótos galuska füstölt sajtos mártással (850 Ft) nemcsak érdekes, finom is: semmiféle "előregyártást" nem érzünk rajta, bár egyenetlen hőmérséklete kissé gyanússá teszi. Ugyanez áll a túró rudi palacsintára (390 Ft), ami savanykás töltelékével és remek csokiöntetével ugyancsak különleges fogás.

Mindent összeadva Ildikó konyhája jó úton halad, hogy megváltoztassa a kifőzdékről alkotott nem éppen patyolatos véleményünket. A közeg mintaszerű, a választékból kevesebb talán több lenne, és persze nem ártana beszerezni a mostaninál professzionálisabb ételmelegítőt sem.

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.