étel, hordó - MÁRTON SÖRÖZÕ

  • .
  • 2008. május 8.

Trafik

Pár évvel ezelőtt a tapas szó hallatán legtöbb honfitársunk valamiféle nyelvészeti eljárásra - ragtapasz - gondolt, de mindez már a múlté.

Pár évvel ezelőtt a tapas szó hallatán legtöbb honfitársunk valamiféle nyelvészeti eljárásra - ragtapasz - gondolt, de mindez már a múlté. A spanyol falatkák, melyek az andalúziai kutya szívét éppúgy megdobogtatják, mint János Károlyét, nálunk is roppant népszerűségre tettek szert. Egyre-másra nyílnak a tapasbárok, azon sem lepődnénk meg, ha ennek köszönhetően a közeljövőben új alapokra helyeződne a magyar borkorcsolyázás, ami az itthoni választék ismeretében - közértes sajt, töpörtyűs pogácsa, vagdalt - talán nem is lenne olyan nagy baj. De ne szaladjunk előre! A hazai tapasztalatok egyelőre azt mutatják, hogy a piac inkább a trendi fogyasztókat, mint a gátlástalan borisszákat vette célba, és a kacsalábon forgó létesítményekben az öncél dominál. De ne ijedjünk meg, vannak már biztató jelek!

Az Üllői út elég szerencsétlen látványosság a Klinikák metróállomáson túl, de a ferencvárosi oldalra eső keresztutcákban már a remény kék madara köröz, nem az uerhás kocsi. Ennek ellenére a Márton söröző hallatán legfeljebb az jut eszünkbe, hogy elég gyakori eljárás volt évtizedekkel ezelőtt arról az utcáról nevezni el a kocsmát, ahol éppen áll.

Általában helyi érdekeltségű létesítményről lehet szó, ahová idegen csak ritkán téved, és már azzal is szenzációt kelt, ha rendel egy fél Unicumot. A Márton sörözőt ilyennek képzeltük, gasztronómiai kalandok helyett csak egy jó (?) feketét akartunk, így aztán a szánk is tátva maradt, amikor a kirakatban nagyméretű sörös címerállatok látványa helyett azt olvashattuk, hogy aki itt belép, Sergio falatkáiból kaphat ízelítőt.

Odabent nyoma sincs a hazai tapasbárok high-tech magamutogatásának, kovácsoltvas lábú asztalkák, színes lámpák, no és persze az elmaradhatatlan freskó, itt éppen egy tengerparti látkép. Barátságos férfi érkezik a konyhából - alighanem Sergio -, bájos akcentussal fejezi ki irántunk érzett nagyrabecsülését, szó szerint sürög-forog körülöttünk, s elsősorban a napi ajánlatokra - lázány, málác, ráblóhús - hívja fel figyelmünket. Megtudjuk, hogy Uruguayból származik, politikai okokból hagyta el szülőhazáját, ennél többet nem árul el.

A "málác" mellett döntünk, a tapasokat illetően pedig a bőség zavarával küzdünk. Legalább harmincféle falat kelleti magát, végül a tonhalas lepényből (300 Ft) és a semleges hangzású mexikói tacóból (400 Ft) kérünk. A malacsült (600 Ft) három szeletet jelent friss salátaágyon, az egyik közülük szándékosan hidegen hagyva. "Uruguayban így fogyasztják - mondja vendéglátónk -, ha nem ízlik, természetesen ezt is megmelegítjük." Nincs rá szükség, a remekül fűszerezett hús hidegen, melegen első osztályú, miként a tonhalas lepény is. De a legnagyobb örömöt mégis a taco okozza, hiszen olyan rafinált töltelék került bele, ami sokáig emlékezetes marad.

Az étlapon nem szerepel desszert, de "a raktárban" van puding és karamellás túrótorta. Mondanunk sem kell, olyan kiszerelésben, amilyet itthon még nem láttunk. A torta könnyű, mint a májusi szellő, a puding éppen úgy remeg, ahogy a nagykönyvben megírták. Nincs mese, ezen az eldugott, már-már titkos helyen valóságos csodát éltünk át, pedig nem is említettük, hogy ez a nagyszerű ebéd két deci argentin vörösborral, kávéval és üdítővel alig került többe 3000 forintnál.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.