étel, hordó - PILVAX

  • .
  • 2008. november 27.

Trafik

Nem engedünk a negyvennyolcból, a forradalmi helyszínt inkább szezonon kívül környékezzük meg. Különben is, a kávéháznak régen vége, a Pilvax étterem és söröző, ráadásul panzió, s az utóbbi természetesen megmozgatja a fantáziánkat.
Milyen lenne, ha szolgáltatásai között nemcsak a svédasztalos reggeli vagy a minibár szerepelne, hanem a forradalmi előkészületek biztosítása is - ingyenes fegyverraktár-használattal, bábkormánnyal, rádió- és tévéstúdióval? Az üvegeket kérjük a benzinkútnál leadni!

Ám ehelyett a Pilvax panziója a teljesen izgalommentes három csillagot hozza, belsőépítészeti megoldásai - legalábbis ami az aulát illeti - annyira emlékezetesek, mint a múlt heti időjárás-jelentés. Reprezentatívnak szánt, de oda nem illő fotocellás bejáratával együtt legfeljebb egy vidéki kisvárosban tudnánk elképzelni, nem Budapest szívében. A történelmi időkre csupán a kirakatüvegre ragasztott nagyméretű kokárdamatrica emlékeztet, bár lehet, hogy éppen 12 pontos a házirend.

Mivel az étterem füstmentes, a sörözőben foglalunk helyet, ami tiszta, rendes, de a lakberendezői fantáziától igen távoli. A teret egy letakart cimbalom uralja, úgy látszik, csak a jó vacsorához szól nóta. Viszont a rádiót sem kapcsolták be, ami mindenképpen dicséretes, miként a vakítón fehér abrosz, a damasztszalvéta és a felszolgáló viselkedése is. Biztató kezdet: a Pilvax első osztályú besorolása tehát nemcsak a belvárosi és az árfekvés miatt evidens. A előételként felszolgált hortobágyi húsos batyu (1390 Ft) már nem csak biztató. Tökéletes. Régi gyanú, hogy az efféle palacsinta tölteléke (meg a brassói aprópecsenye) ételmaradékból (moslék) készül, nos a Pilvax batyuja megcáfol minden erre vonatkozó tézist, a fűszeres, kifejezetten jólesőn csípős bélés önmagában - vagy például pirítóssal - is remekelne, a szakácskönyvbe illő tálalás (a palacsinta "batyut" snidlinggel kötözték meg) külön dicséretet érdemel. Bécsi szeletet (3300 Ft) kérünk másodiknak, ám ilyesmi - akár 1848-ban - most is játék a tűzzel. Látványra minden rendben: malomkerék citromkarikával, hasábbal, paradicsomos, salátás díszítés. Ezt ugyan nem tenné címlapjára a Konyhatündér magazin, de azért elmegy. Az első krumpliig nincs is baj, ám amikor észleljük, hogy a köreten jócskán megszaladt a fűszeres só, tényleg csak azt mondhatjuk, amit a császár a forradalmi híreket hallva: "Vizet!"

Szerencsére a rétestállal (950 Ft) ismét a helyükre kerülnek a dolgok. A fagylalttal, tejszínhabbal, csillagra vágott gyümölcsökkel díszelgő három szelet különlegessége a karamellizált tetőszerkezet, ami - legalábbis nekünk - újdonság. Persze mi le vagyunk maradva, és szinte már halljuk is a szakújságíró felhorkanását. "Még hogy újdonság? Egy túróst!"

Inkább kettőt.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.