étel, hordó - PILVAX

  • .
  • 2008. november 27.

Trafik

Nem engedünk a negyvennyolcból, a forradalmi helyszínt inkább szezonon kívül környékezzük meg. Különben is, a kávéháznak régen vége, a Pilvax étterem és söröző, ráadásul panzió, s az utóbbi természetesen megmozgatja a fantáziánkat.
Milyen lenne, ha szolgáltatásai között nemcsak a svédasztalos reggeli vagy a minibár szerepelne, hanem a forradalmi előkészületek biztosítása is - ingyenes fegyverraktár-használattal, bábkormánnyal, rádió- és tévéstúdióval? Az üvegeket kérjük a benzinkútnál leadni!

Ám ehelyett a Pilvax panziója a teljesen izgalommentes három csillagot hozza, belsőépítészeti megoldásai - legalábbis ami az aulát illeti - annyira emlékezetesek, mint a múlt heti időjárás-jelentés. Reprezentatívnak szánt, de oda nem illő fotocellás bejáratával együtt legfeljebb egy vidéki kisvárosban tudnánk elképzelni, nem Budapest szívében. A történelmi időkre csupán a kirakatüvegre ragasztott nagyméretű kokárdamatrica emlékeztet, bár lehet, hogy éppen 12 pontos a házirend.

Mivel az étterem füstmentes, a sörözőben foglalunk helyet, ami tiszta, rendes, de a lakberendezői fantáziától igen távoli. A teret egy letakart cimbalom uralja, úgy látszik, csak a jó vacsorához szól nóta. Viszont a rádiót sem kapcsolták be, ami mindenképpen dicséretes, miként a vakítón fehér abrosz, a damasztszalvéta és a felszolgáló viselkedése is. Biztató kezdet: a Pilvax első osztályú besorolása tehát nemcsak a belvárosi és az árfekvés miatt evidens. A előételként felszolgált hortobágyi húsos batyu (1390 Ft) már nem csak biztató. Tökéletes. Régi gyanú, hogy az efféle palacsinta tölteléke (meg a brassói aprópecsenye) ételmaradékból (moslék) készül, nos a Pilvax batyuja megcáfol minden erre vonatkozó tézist, a fűszeres, kifejezetten jólesőn csípős bélés önmagában - vagy például pirítóssal - is remekelne, a szakácskönyvbe illő tálalás (a palacsinta "batyut" snidlinggel kötözték meg) külön dicséretet érdemel. Bécsi szeletet (3300 Ft) kérünk másodiknak, ám ilyesmi - akár 1848-ban - most is játék a tűzzel. Látványra minden rendben: malomkerék citromkarikával, hasábbal, paradicsomos, salátás díszítés. Ezt ugyan nem tenné címlapjára a Konyhatündér magazin, de azért elmegy. Az első krumpliig nincs is baj, ám amikor észleljük, hogy a köreten jócskán megszaladt a fűszeres só, tényleg csak azt mondhatjuk, amit a császár a forradalmi híreket hallva: "Vizet!"

Szerencsére a rétestállal (950 Ft) ismét a helyükre kerülnek a dolgok. A fagylalttal, tejszínhabbal, csillagra vágott gyümölcsökkel díszelgő három szelet különlegessége a karamellizált tetőszerkezet, ami - legalábbis nekünk - újdonság. Persze mi le vagyunk maradva, és szinte már halljuk is a szakújságíró felhorkanását. "Még hogy újdonság? Egy túróst!"

Inkább kettőt.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.