étel, hordó - SERCLI

  • .
  • 2010. november 11.

Trafik

Biztos van a dolognak sötét oldala is, de a novemberi tavaszban "a belváros új főutcája", vagyis a Kecskeméti utca és környéke hangulatos vállalkozásnak láttatja magát. A bajok felsorolását - ha vannak egyáltalán - inkább építészetkritikusokra hagynánk, legfeljebb a névadással van problémánk: lehet, hogy ez itt a belváros "új" főutcája, de az "igazi" mégiscsak a Kossuth Lajos utca, 7-es buszokkal, kínai büfékkel, összegraffitizett outletportálokkal.
Szerencsére a Veres Pálné utca és a Nyári Pál utca sarkáig nem ér el a zaja!

Ellenben egy igen tágas, ám egyszerű nevű vendéglátóhely, a Sercli ásít felénk. Szombat délután vendég ugyan nem akad, de sebaj, nem ismerkedési estre jöttünk. A belső tér láttán maximálisan egyetértünk az étterem ajánlójával - "a múlt század hatvanas, hetvenes éveire jellemző minimalista hangulatot idéz modern színvilággal és eredeti belsőépítészeti megoldásokkal ötvözve" -, legfeljebb annyit tennénk hozzá, hogy retrózásnak hál' istennek semmi nyoma.

A Sercli választéka egyértelműen hazai ízeken evez, de a hortobágyi kilenclyukú "folklórmenü" azért kínosnak találtatott. A tejfölös-zsályás vargányaleves (890 Ft) igazán ínycsiklandó, szerencsére a tökéletesre főzött gombából - amit a magunk részéről az "év legjobbjának" mondanánk - bőven került bele. A baconbe göngyölt szűzpecsenye friss lecsóval, tócsnival (2690 Ft) szintén telitalálat. Nem nagy ügy, a sikerhez csupán arra volt szükség, hogy az egyszerűen elkészíthető, ám oly gyakran elrontott összetevőket - főleg a tócsnit - rendesen megcsinálják. Megcsinálták. A sült hagymás rösztis tarjáról (2490 Ft) ugyanezt mondhatjuk: lám, kis odafigyeléssel, rendes alapanyagokkal az egyszerűbb ételek is varázslatossá válhatnak. Ha pedig némi fantázia is kerül, olyan konyhába érkezünk, ami összetéveszthetetlenül "magyar", noha szó sincs agyonpaprikázott csirkeraguzásról, hátborzongató belsőségekről, vagy az olyan újabb gyomorgyilkos rémségekről, mint a langalló vagy a töki pompos.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.