kulthírek

  • .
  • 2010. november 11.

Trafik

VARGAS LLOSA ÚJ MÛVE Madridban mutatta be új regényét Mario Vargas Llosa: az El Sue–o del Celta (A kelta álma) Roger Casementről szól, aki ír származású brit konzulként felemelte szavát a belga gyarmatosítók kongói kegyetlenkedései ellen, majd amiatt, hogy egy brit gumikitermelő társaság rabszolgaként bánt a perui putumayo indiánokkal. Az Írország függetlenségéért harcolókhoz csatlakozván, az első világháború idején a németekkel keresett együttműködést, ezért hazaárulás vádjával kivégezték. GYÁSZ 66 éves korában leukémiában elhunyt Jill Clayburgh: az amerikai színésznőt Oscarra is jelölték Paul Mazursky Asszony férj nélkül című filmjében nyújtott alakításáért, de "csak" Cannes-ban kapta meg a legjobb főszereplő díját. 81 éves korában elhunyt Jerry Bock: az amerikai zeneszerző főműve a Hegedűs a háztetőn.
Dalszövegeit Sheldon Harnick írta, történetét pedig Sólem Aléchem regénye, a Tóbiás, a tejesember alapján Joseph Stein: ő néhány nappal Bock előtt hunyt el, 98 éves korában. Stein írta színpadra a Zorbász, a görög című Kazantzakisz-regényt is, ebből készült Kander és Ebb musicalje, a Zorba.

BBC: BOCS, BOB A BBC elnézést kért Bob Geldoftól, amiért egy márciusi rádióműsorban azt a hamis látszatot keltették, hogy az ír zenész jótékony célú rendezvénye, a Band Aid milliós bevételeiből etióp felkelőcsoportok fegyvereket vásároltak.

GONCOURT-DÍJ: HOUELLEBECQ La carte et le territoire (A térkép és a felségterület) című regényéért Michel Houellebecq kapta a legrangosabb francia irodalmi ellismerést, a Goncourt-díjat. A másik jelentős presztízzsel bíró elismerést, a Renaudot-díjat Virginie Despentes Apocalypse bébé (Apokalipszis bébi) című regényének ítélték.

NAPOZZ HOLDDAL November 24-én mutatják be a Kispál és a Borz búcsúkoncertfilmjét. A premierre vásárolt jegy 3000 Ft-os ára egy dupla DVD-t is tartalmaz. Egyéb infók a napozzholddal.com címen.

AI WEIWEI HÁZI ÕRIZETBEN Nem hagyhatja el pekingi házát Ai Weiwei: a képzőművész Sanghajba utazott volna, de civil ruhás rendőrök útját állták. Sanghaji műterméről - bár felépítésére hivatalosan kérték fel - utólag derült ki: az engedélyeztetési procedúra megkerülésével készült el. A bontási partit nélküle is megtartották, folyami rák volt a menü - finom és szimbolikus étel: kínaiul csaknem úgy hangzik, mint a cenzúra eufemisztikus megjelölése: harmonizálás.

Ai Weiwei 1957-ben született. Édesapja neves költő, 1958-ban családostul kitelepítették a fővárosból. Az 1966-os "kulturális forradalom" még messzebbre, a Góbi sivatag mellé száműzte őket. 1978-ban térhettek vissza Pekingbe. Ai Weiwei filmiskolára járt, csoporttársa volt a ma már világhírű Chen Kaige és Zhang Yimou. A 80-as években New Yorkban élt. 1993-ban, apja betegségének hírére hazaköltözött. Koncept alkotásai révén emelkedett ki kortársai közül. A svájci nagykövet összehozta a pekingi olimpiai stadiont tervező építészekkel, ő pedig az épület organikus formáját illető javaslataival járult hozzá Jacques Herzog és Pierre de Meuron munkájához.

Legújabb műve a londoni Tate Modern ezer négyzetméteres turbinacsarnokában, a Unilever szponzorálta helyspecifikus kiállításon látható. A Sunflower Seeds sokmilliónyi napraforgómag, porcelánból. Megvalósításához két éve kezdett hozzá. Pekingtől ezer kilométerre, egy hagyományos porcelánkészítő városban gyártatta le őket, egyenként, kézzel festették rájuk a szürke csíkokat, az ügyesebb asszonykezek két-három, a kevésbé rutinosak négy-öt ecsetvonással. Ekkora megrendelést tán a császár idején se kapott a közösség. A padlót borító napraforgómag-mező szimbolikus tartalmat hordoz: Mao elnök ikonikus ábrázolásához hozzátartozott a napraforgó is: ő volt a nap, felé fordultak a párthű tömeget jelképező magvakkal teli növények - szotyola pedig az ínséges időkben is akadt a zsebekben, a legszegényebbek is megkínálhatták egymást. A májusig ingyen megtekinthető kiállítás látogatóit eleinte ráengedték a kavicsként csikorgó szőnyegre, de mert az egymáshoz súrlódó porcelándarabkák által kibocsátott por belégzését veszélyesnek találták, korlátot állítottak köré. Ami - mármint a korlát - nincs összefüggésben Ai Weiwei szabad mozgásának pekingi korlátozásával.

MOHOLY-NAGY BERLINBEN Legutóbb hírt adtunk az Európai Fotóhónap berlini rendezvényeinek egyik magyar vonatkozásáról, a Collegium Hungaricum kiállításáról, most itt a másik: a Martin-Gropius-Bau termeiben Kunst des Lichts címmel állították ki Moholy-Nagy László munkáit, aki 1925-ben tanulmányt írt a fény felhasználásáról a festészetben, a fotográfiában és a filmben. Walter Gropius meghívására 1923-25 között Weimarban, 1925-28 között Dessauban vett részt a Bauhaus munkájában. A január 16-ig nyitva tartó kiállítás plakátján a szintén bauhausos Oskar Schlemmer látható egy 1926-os felvételen.

A MÛCSARNOKBÓL VELENCÉBE: NÉMETH HAJNAL A zsűri a Gróf Ferenc és Jean-Baptiste Naudy alkotta Société Réaliste párosnak ítélte az Aviva Képzőművészeti Díjat, a közönségtől pedig László Gergely és Rákosi Péter duója, a Tehnica Schweiz kapta a legtöbb szavazatot, a díjra jelöltek Műcsarnokban rendezett bemutatója fő nyertesének mégis Németh Hajnal tekinthető: ő mutatkozhat be a jövő évi Velencei Biennálén. Az erről szóló döntést több mint tíz pályamű értékelése után hozta meg a szakmai zsűri, mely Peternák Miklós kurátor és Németh Hajnal Összeomlás - Passzív interjú című projektjét találta a legígéretesebbnek: a tavasszal a Kiscelli Múzeumban, majd a debreceni MODEM-ben, végül a most zárult Aviva-pályázaton kiállított mű egy színpadiasan megvilágított kocsironccsal, videókkal és a baleset témáját feldolgozó operai zenedarabbal "korunk egyik legmeghatározóbb kultusztárgya, az autó emberhez való viszonyán keresztül egzisztenciális kérdéseket feszeget".

Figyelmébe ajánljuk