Helyrajz II. - Szellem a körúton - KINO

  • Kovács Bálint
  • 2009. január 29.

Trafik

Ezernyolcszázkilencvenben vagyunk, Újlipótvárosnak még hűlt helye, a mocsaras vidéket legfeljebb a társadalom peremére szorultak bódéi színezik. Ám pár év múlva világraszóló építkezés kezdődik a Lipót (ma Szent István) körúton és azon is túl. A bulvár díszévé kétségtelenül a Vígszínház válik, de a szomszédban sem állt sokáig üresen a telek, az itt épült házban 1911-ben nyílik meg az Elite mozi. Lelkesen látogatta az intézményt a környéken mindenki, még az is, akinek túl puccos volt a szomszéd színház - feltéve, hogy épp nem volt több hónapos nyári szünet vagy - gazdaságosságra hivatkozva - nem épp ugyanazt a régi filmet szedték elő újra a raktárból századszor is. A negyvenes években az Elite-ből Mesevár lett, amit a háború után Tanács mozivá államosítottak. Mesevárunk azóta sincs, persze odaillő filmünk se sok. Kovács Bálint

Ezernyolcszázkilencvenben vagyunk, Újlipótvárosnak még hűlt helye, a mocsaras vidéket legfeljebb a társadalom peremére szorultak bódéi színezik. Ám pár év múlva világraszóló építkezés kezdődik a Lipót (ma Szent István) körúton és azon is túl. A bulvár díszévé kétségtelenül a Vígszínház válik, de a szomszédban sem állt sokáig üresen a telek, az itt épült házban 1911-ben nyílik meg az Elite mozi. Lelkesen látogatta az intézményt a környéken mindenki, még az is, akinek túl puccos volt a szomszéd színház - feltéve, hogy épp nem volt több hónapos nyári szünet vagy - gazdaságosságra hivatkozva - nem épp ugyanazt a régi filmet szedték elő újra a raktárból századszor is. A negyvenes években az Elite-ből Mesevár lett, amit a háború után Tanács mozivá államosítottak. Mesevárunk azóta sincs, persze odaillő filmünk se sok.

A Tanács az utánjátszó mozik tipikus példánya volt, ám egyszer csak kitalálták, legyen belőle "Tanács - Magyar Filmek Mozija". Ez a "felállás" a Hyppolittal meg a Meseautóval a rendszerváltásig húzta, hogy aztán a kilencvenes évek elején az Art mozihálózat Szindbádjának adja át a terepet.

Tavaly nyáron viszont már a legújabb kor gyermekei követték mérsékelt érdeklődéssel, ahogy ez a roló is végleg lehúzódott - volt, aki talán észre sem vette, hiszen két hónap alatt tulajdonosváltásostul, felújításostul meg is nyílt a nagy múltú ingatlan új bérlője, a KINO. "Balassa Péterrel és Mundruczó Kornéllal, a másik két tulajdonossal sokszor beszéltünk arról, hogyan fogja a mozizás túlélni a digitális forradalmat - emlékszik vissza Petrányi Viktória -, aztán egyszer csak észrevettük, hogy kiírtak egy pályázatot a Szindbád mozira. Úgy gondoltuk, megpróbáljuk a gyakorlatban kivitelezni, amiről annyit beszéltünk: nyitni egy olyan helyet, ahová nem csak mozizni jár az ember, ahol tematikusan öszszefügg film, színház, irodalom és képzőművészet."

Mindez elsőre - és egyelőre - kívülről még nem feltűnő, a KINO-t napközben alig valami különbözteti meg bármelyik másik művészmozitól: ilyenek a vécéajtókon lévő különös szimbólumok, no meg a kávézó kissé különc kínálata bodzás és gyömbéres limonádéval, búzasörrel és tortakülönlegességekkel. De az egyszerű fehér falak hamarosan odaadják magukat az Iparművészeti Egyetem hallgatóinak, akik video- és egyéb installációkkal teszik vélhetően izgalmasabbá őket. Az egyetemekkel való együttműködés nem ér itt véget: egyebek mellett izraeli diákrendezők egyetemi vizsgafilmjeinek bemutatóját tervezik a közeljövőben.

Hiába a színpad, a színházi előadásokat eddig csak a kávézóban tartották, és ezek a vendégprodukciók mindig telt házzal mentek; de a most próbáló Gólem Színház már kifejezetten a KINO-ba készíti előadását. "A közönség a legmerészebb álmainkat is felülmúlta: elképesztően nyitottak, sokkal fogékonyabbak mindenre, a gyerekprogramoktól kezdve a koncerteken át a felolvasásokig, mint remélni mertük" - mondja Ságodi Ildikó, a hely vezetője.

Csodáról azért nincs szó: az itt bemutatott, igen szűk rétegnek szóló független filmek miatt nem törik be a vetítő ajtaját a dupla telt ház miatt kint rekedt, tehetetlen dühükben tomboló nézők. "Ahhoz, hogy be tudjunk mutatni olyan filmeket vagy más produkciókat, amelyek szerintünk nagyon értékesek, de csak szűk közönséget vonzanak, mindenképpen szükségünk van állami támogatásra - magyarázza Petrányi Viktória. - Eddig, bár pengeélen táncolva, de kijöttünk nullára."

Persze akadnak olyanok is, akik még most is a Szindbádot keresik, és búsan érdeklődnek a kasszánál, nem érvényes-e vajon ide is a régi klubkártya. "Egy idősebb úr az előző mozi közönségéből viszont végigülte az egész Ulrich Seidl-retrospektívet - meséli lelkesen Ságodi Ildikó -, és pár napja újra itt láttam. Hatalmas eredmény, ha az ilyen nézőket is meg tudjuk tartani."

A KINO-ban abban bíznak, hogy a hely idővel eladja magát és a produkciókat is: hogy ha valakinek tetszett mondjuk a Libanoni keringő (az első film, amelyet a KINO-ban játszandó művek forgalmazására létrejött Szuez Film hozott Magyarországra), és tetszett egy itteni színházi előadás is, nagyjából be tudja majd lőni magában a hely arculatát, és legközelebb eljön akkor is, ha nem csalogatják lépten-nyomon kifinomult reklámkampánnyal. "Nem egy mozit szerettünk volna újraindítani - summáz Petrányi Viktória -, hanem egy olyan szellemi teret létrehozni, melynek saját közönsége, közössége van, és az emberek egy idő után azért jönnek be, mert tudják, hogy mire számíthatnak."

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.