Helyrajz II. - Szellem a körúton - KINO

  • Kovács Bálint
  • 2009. január 29.

Trafik

Ezernyolcszázkilencvenben vagyunk, Újlipótvárosnak még hűlt helye, a mocsaras vidéket legfeljebb a társadalom peremére szorultak bódéi színezik. Ám pár év múlva világraszóló építkezés kezdődik a Lipót (ma Szent István) körúton és azon is túl. A bulvár díszévé kétségtelenül a Vígszínház válik, de a szomszédban sem állt sokáig üresen a telek, az itt épült házban 1911-ben nyílik meg az Elite mozi. Lelkesen látogatta az intézményt a környéken mindenki, még az is, akinek túl puccos volt a szomszéd színház - feltéve, hogy épp nem volt több hónapos nyári szünet vagy - gazdaságosságra hivatkozva - nem épp ugyanazt a régi filmet szedték elő újra a raktárból századszor is. A negyvenes években az Elite-ből Mesevár lett, amit a háború után Tanács mozivá államosítottak. Mesevárunk azóta sincs, persze odaillő filmünk se sok. Kovács Bálint

Ezernyolcszázkilencvenben vagyunk, Újlipótvárosnak még hűlt helye, a mocsaras vidéket legfeljebb a társadalom peremére szorultak bódéi színezik. Ám pár év múlva világraszóló építkezés kezdődik a Lipót (ma Szent István) körúton és azon is túl. A bulvár díszévé kétségtelenül a Vígszínház válik, de a szomszédban sem állt sokáig üresen a telek, az itt épült házban 1911-ben nyílik meg az Elite mozi. Lelkesen látogatta az intézményt a környéken mindenki, még az is, akinek túl puccos volt a szomszéd színház - feltéve, hogy épp nem volt több hónapos nyári szünet vagy - gazdaságosságra hivatkozva - nem épp ugyanazt a régi filmet szedték elő újra a raktárból századszor is. A negyvenes években az Elite-ből Mesevár lett, amit a háború után Tanács mozivá államosítottak. Mesevárunk azóta sincs, persze odaillő filmünk se sok.

A Tanács az utánjátszó mozik tipikus példánya volt, ám egyszer csak kitalálták, legyen belőle "Tanács - Magyar Filmek Mozija". Ez a "felállás" a Hyppolittal meg a Meseautóval a rendszerváltásig húzta, hogy aztán a kilencvenes évek elején az Art mozihálózat Szindbádjának adja át a terepet.

Tavaly nyáron viszont már a legújabb kor gyermekei követték mérsékelt érdeklődéssel, ahogy ez a roló is végleg lehúzódott - volt, aki talán észre sem vette, hiszen két hónap alatt tulajdonosváltásostul, felújításostul meg is nyílt a nagy múltú ingatlan új bérlője, a KINO. "Balassa Péterrel és Mundruczó Kornéllal, a másik két tulajdonossal sokszor beszéltünk arról, hogyan fogja a mozizás túlélni a digitális forradalmat - emlékszik vissza Petrányi Viktória -, aztán egyszer csak észrevettük, hogy kiírtak egy pályázatot a Szindbád mozira. Úgy gondoltuk, megpróbáljuk a gyakorlatban kivitelezni, amiről annyit beszéltünk: nyitni egy olyan helyet, ahová nem csak mozizni jár az ember, ahol tematikusan öszszefügg film, színház, irodalom és képzőművészet."

Mindez elsőre - és egyelőre - kívülről még nem feltűnő, a KINO-t napközben alig valami különbözteti meg bármelyik másik művészmozitól: ilyenek a vécéajtókon lévő különös szimbólumok, no meg a kávézó kissé különc kínálata bodzás és gyömbéres limonádéval, búzasörrel és tortakülönlegességekkel. De az egyszerű fehér falak hamarosan odaadják magukat az Iparművészeti Egyetem hallgatóinak, akik video- és egyéb installációkkal teszik vélhetően izgalmasabbá őket. Az egyetemekkel való együttműködés nem ér itt véget: egyebek mellett izraeli diákrendezők egyetemi vizsgafilmjeinek bemutatóját tervezik a közeljövőben.

Hiába a színpad, a színházi előadásokat eddig csak a kávézóban tartották, és ezek a vendégprodukciók mindig telt házzal mentek; de a most próbáló Gólem Színház már kifejezetten a KINO-ba készíti előadását. "A közönség a legmerészebb álmainkat is felülmúlta: elképesztően nyitottak, sokkal fogékonyabbak mindenre, a gyerekprogramoktól kezdve a koncerteken át a felolvasásokig, mint remélni mertük" - mondja Ságodi Ildikó, a hely vezetője.

Csodáról azért nincs szó: az itt bemutatott, igen szűk rétegnek szóló független filmek miatt nem törik be a vetítő ajtaját a dupla telt ház miatt kint rekedt, tehetetlen dühükben tomboló nézők. "Ahhoz, hogy be tudjunk mutatni olyan filmeket vagy más produkciókat, amelyek szerintünk nagyon értékesek, de csak szűk közönséget vonzanak, mindenképpen szükségünk van állami támogatásra - magyarázza Petrányi Viktória. - Eddig, bár pengeélen táncolva, de kijöttünk nullára."

Persze akadnak olyanok is, akik még most is a Szindbádot keresik, és búsan érdeklődnek a kasszánál, nem érvényes-e vajon ide is a régi klubkártya. "Egy idősebb úr az előző mozi közönségéből viszont végigülte az egész Ulrich Seidl-retrospektívet - meséli lelkesen Ságodi Ildikó -, és pár napja újra itt láttam. Hatalmas eredmény, ha az ilyen nézőket is meg tudjuk tartani."

A KINO-ban abban bíznak, hogy a hely idővel eladja magát és a produkciókat is: hogy ha valakinek tetszett mondjuk a Libanoni keringő (az első film, amelyet a KINO-ban játszandó művek forgalmazására létrejött Szuez Film hozott Magyarországra), és tetszett egy itteni színházi előadás is, nagyjából be tudja majd lőni magában a hely arculatát, és legközelebb eljön akkor is, ha nem csalogatják lépten-nyomon kifinomult reklámkampánnyal. "Nem egy mozit szerettünk volna újraindítani - summáz Petrányi Viktória -, hanem egy olyan szellemi teret létrehozni, melynek saját közönsége, közössége van, és az emberek egy idő után azért jönnek be, mert tudják, hogy mire számíthatnak."

Figyelmébe ajánljuk

Gombaszezon

Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.

Huszein imám mártíromsága

Az Izrael és Irán között lezajlott tizenkét napos háború újra rádöbbentette a régió népeit: új közel-keleti hatalmi rend van kialakulóban. Az egyre élesebben körvonalazódó kép azonban egyre többeket tölt el félelemmel.

„A lehetőségek léteznek”

Úgy tűnik, hogy az emberi történelem és politika soha nem fog megváltozni. Kőbalta, máglyán égő „eretnekek”, százéves háborúk, gulágok… Vagy­is mi sohasem fogunk megváltozni. Reménytelen.

Taxival Auschwitzba

Idén áprilistól a francia közszolgálati televízió közel kilenc­órányi dokumentumfilm-folyamban mutatta be azt a három történelmi pert, amelyek során 1987 és 1998 között a náci kollaboráns Vichy-rezsim egykori kiszolgálóinak kellett számot adniuk bűneikről. A három film mindegyike más-más oldalról mutatja be a megszállás időszakát. A YouTube-on is hozzáférhető harmadiknak van talán a leginkább megszívlelendő tanulsága.

Lábujjhegyen

A hízelgéseknek, a geopolitikai realitásoknak és a szerencsének köszönhetően jól zárult a hágai NATO-csúcs. Azonban az, hogy a tagállamok vezetői jól tudják kezelni az Egyesült Államok elnökének egóját, nem a transzatlanti kapcsolatok legszilárdabb alapja.

Milliókat érő repedések

Évekig kell még nézniük a tátongó repedéseket és leváló csempéket azoknak a lakóknak, akik 2016-ban költöztek egy budafoki új építésű társasházba. A problémák hamar felszínre kerültek, most pedig a tulaj­donosok perben állnak a beruházóval.

Egyenlőbbek

Nyilvánosan megrótta Szeged polgármestere azokat a képviselőket – köztük saját szövetségének tagjait –, akik nem szavazták meg, hogy a júliustól érvényes fizetésemelésük inkább a szociális alapba kerüljön. E képviselők viszont azt szerették volna, hogy a polgármester és az alpolgármesterek bérnövekménye is közcélra menjen.

Pillanatnyi nehézségek

Gyors viták, vetélkedő erős emberek, ügynöközés és fele-fele arányban megosztott tagság: megpróbáltuk összerakni a szép reményekkel indult, de a 2026-os választáson a távolmaradás mellett döntő liberális párt történetét.