kertész lesek - BOX UTCA

  • .
  • 2009. július 2.

Trafik

A Bajcsy-Zsilinszky úti létesítmény Gyertya néven futott a XX. században, s a nyolcvanas években annyira exkluzívnak számított, hogy sokan csak suttogva merték kiejteni a nevét - féltek, hogy ez is felárral jár.
A csoda a rendszerváltással ért véget, ám annyira mégsem, hogy kínai büfé vagy turkáló váljon belőle. Arra azonban senki sem gondolt, hogy 2002-ben ismét felragyog a csillaga. Kovács István ökölvívó vette gondjaiba, s mivel a bajnok akkoriban már inkább az RTL Klub alkalmazottja - ahogy ők mondják, "sztárja" - volt, nem pedig sportoló, a Box utca néven nyíló étterem megnyitásáról az is tudott, aki életében nem járt a fővárosban.

Hét év telt el, és úgy tűnik, hogy a kínálatát - természetesen - sportközvetítésekkel színesítő vendéglátóhely pozíciója megszilárdult. Mondanunk sem kell, hogy a nyitás óta sztárok sora költött itt el hangulatos vacsorát, s ne csak a hazai csatornatöltelékekre gondoljanak. Persze valószínű, hogy az RTL Klub közreműködése nélkül Paul McCartney vagy David Coulthard nem talált volna ide, de tudomásunk szerint egyikük sem kérte a panaszkönyvet.

Ilyenkor, nyáron terasz néz a forgalmas főútra, így hát kifejezetten szellemessé válik a szójátékos elnevezés, hiszen a levegő valóban olyan, akár egy bokszutcában. Ráadásul délután négy körül a nap is égeti a kiülőket, ezért inkább a légkondicionált, sportétteremhez képest elegáns helyiséget választjuk, s a kirakatban ülve azon tűnődünk, hogy miért hagyják nyitva az ajtót.

Italt az évszaknak megfelelő limonádélapról választunk, s az eperízesítésű (750 Ft) citromlétől (vö. citromízű banán) mi is olyan frissé válunk, mint a fiatal Frenreisz Károly, amint Mészáros Márta Szép lányok, ne sírjatok című filmjében (1969), Zalatnay Cinivel az oldalán egy Mercedesszel előzi le azt a Robur buszt, melynek utasai egyebek mellett a Kex együttes tagjai. A személyzet tagjai is legalább annyira fiatalok, mint a negyven évvel ezelőtti száguldozók, s ha már sportétterem, nem hagyhatjuk ki a váltott szerva kifejezést, hiszen néha egy fiú, néha pedig egy lány szolgál fel. Kedvesek, aranyosak, van mit tanulniuk.

A galuskás vadraguleves (850 Ft) viszont kiváló, ízesítése nem a szokásos tárkonyos közhely, a hús pedig puha, mint a vaj. Nem csoda, hogy utána kifejezett izgalommal várjuk a kacsahússal töltött derelyét (1750 Ft), bár ez túlságosan jól hangzik ahhoz, hogy igaz legyen. Nem is az, hiszen amit kapunk, voltaképpen hortobágyi húsos palacsinta. Annak nem lenne rossz, de valószínűleg nincs olyan ízérzékeny személy, aki az agyonfűszerezett darált töltelékről meg tudná állapítani, hogy milyen állatból készült. Noha a kesudiós marcipánlapokkal (950 Ft) sikerül új fejezetet nyitni, és valóban kesudiós marcipánlapokat kapunk, mégis távozáskor az jár a fejünkben, hogy a Box utca ételeit inkább ne szólítsuk név szerint.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.