kertész lesek - MINI

  • .
  • 2011. szeptember 15.

Trafik

A múlt században a Krisztina tér közétkeztetésének központja a Zöldfa étterem (és eszpresszó) volt. Az 1960-as években létrehozott vendéglátó centrum építtetői és üzemeltetői a környék szellemét, az ún.
tabáni hangulatot próbálták feledtetni, a Zöldfa modern vonalvezetésű volt, akár a 353-as Wartburg prototípusa az 1966-os lipcsei vásáron. A nosztalgiázók számára mégis akadt kiskapu. Átellenben a Déryné cukrászda neve ellenére is inkább füstös preszszóként üzemelt, esztrádján esténként élő zene bódította a Triple-Sectől amúgy is bódult időutasokat.

E kétéltű vendéglátás évitizedekig tartotta magát, de a rendszerváltás után már a kiüresedés ülte torát: a Zöldfa megszűnt, hogy jóval később Mákos Guba étkezdeként és bankként szülessen újjá, a Déryné hangulata pedig úgy veszett el a múltban, mintha sohasem lett volna.

Pár évvel ezelőtt azt hittük, mindennek vége, ám ekkor a Déryné átalakult, hogy a "gasztrománia" jegyében, puccos vendéglőként próbáljon trendet rakni. A repülőrajt sikerrel járt, az immár "bistróként" működő létesítmény celebtanyává változott, és ez alapos átalakulást generált: az egykor hangulatos Roham utca (ennek a sarkán van a Déryné) díszburkolatos parkolóvá változott, és egy újabb vendéglátóhely is létesült. Mininek hívják, de senki ne gondoljon Török Ádámra, a kerület szülöttjére, inkább az (új) Déryné meghosszabbított csápja ez; itt is, ott is asztalokkal teli a járda, a közönséget mintha egy menő magyar médiafelület katalógusából válogatták volna. (Ennyi terepjárót utoljára a Daktariban láttunk.) A hőségre való tekintettel legszívesebben a légkondicionált (legalábbis annak vélt) belsőt választanánk, ám a pincér figyelmeztet: "Olyan hangos a zene, hogy nem lehet kibírni."

Marad a sárga fényben úszó járda (kísér a Gypsy Kings), ám azt is halljuk, hogy valaki felsóhajt: "Pont olyan, mint Párizsban." E szavak nyomán a tulajnak biztosan dagad a mája, minket azonban elszomorít az efféle igyekezet. Annyira művi, annyira stílusidegen az egész, hogy talán még az is értékelhetőbb lett volna, ha a Minibe (meg a Roham utca egészébe) ölt pénzeket inkább a Szajnába lapátolják.

Pedig a vendéglátást illetően nincs okunk panaszra, a kiszolgálás példás, a tálalás művészi, a szakács lelkesedése sem hiányzik: a fish and chips (2400 Ft) nagyszerű, a zöldalmás jérce (3250 Ft) nagyfokú kreativitásról tesz tanúbizonyságot, a desszert - őszibarack brulée (980 Ft) - kenterbe veri az egykori Déryné dobos roládját. Mégsem szabadulunk rossz érzésünktől: nem lett volna szabad egy szelet párizsiért eladni a lelkünket az ördögnek.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.