kertész lesek - MINI

  • .
  • 2011. szeptember 15.

Trafik

A múlt században a Krisztina tér közétkeztetésének központja a Zöldfa étterem (és eszpresszó) volt. Az 1960-as években létrehozott vendéglátó centrum építtetői és üzemeltetői a környék szellemét, az ún.
tabáni hangulatot próbálták feledtetni, a Zöldfa modern vonalvezetésű volt, akár a 353-as Wartburg prototípusa az 1966-os lipcsei vásáron. A nosztalgiázók számára mégis akadt kiskapu. Átellenben a Déryné cukrászda neve ellenére is inkább füstös preszszóként üzemelt, esztrádján esténként élő zene bódította a Triple-Sectől amúgy is bódult időutasokat.

E kétéltű vendéglátás évitizedekig tartotta magát, de a rendszerváltás után már a kiüresedés ülte torát: a Zöldfa megszűnt, hogy jóval később Mákos Guba étkezdeként és bankként szülessen újjá, a Déryné hangulata pedig úgy veszett el a múltban, mintha sohasem lett volna.

Pár évvel ezelőtt azt hittük, mindennek vége, ám ekkor a Déryné átalakult, hogy a "gasztrománia" jegyében, puccos vendéglőként próbáljon trendet rakni. A repülőrajt sikerrel járt, az immár "bistróként" működő létesítmény celebtanyává változott, és ez alapos átalakulást generált: az egykor hangulatos Roham utca (ennek a sarkán van a Déryné) díszburkolatos parkolóvá változott, és egy újabb vendéglátóhely is létesült. Mininek hívják, de senki ne gondoljon Török Ádámra, a kerület szülöttjére, inkább az (új) Déryné meghosszabbított csápja ez; itt is, ott is asztalokkal teli a járda, a közönséget mintha egy menő magyar médiafelület katalógusából válogatták volna. (Ennyi terepjárót utoljára a Daktariban láttunk.) A hőségre való tekintettel legszívesebben a légkondicionált (legalábbis annak vélt) belsőt választanánk, ám a pincér figyelmeztet: "Olyan hangos a zene, hogy nem lehet kibírni."

Marad a sárga fényben úszó járda (kísér a Gypsy Kings), ám azt is halljuk, hogy valaki felsóhajt: "Pont olyan, mint Párizsban." E szavak nyomán a tulajnak biztosan dagad a mája, minket azonban elszomorít az efféle igyekezet. Annyira művi, annyira stílusidegen az egész, hogy talán még az is értékelhetőbb lett volna, ha a Minibe (meg a Roham utca egészébe) ölt pénzeket inkább a Szajnába lapátolják.

Pedig a vendéglátást illetően nincs okunk panaszra, a kiszolgálás példás, a tálalás művészi, a szakács lelkesedése sem hiányzik: a fish and chips (2400 Ft) nagyszerű, a zöldalmás jérce (3250 Ft) nagyfokú kreativitásról tesz tanúbizonyságot, a desszert - őszibarack brulée (980 Ft) - kenterbe veri az egykori Déryné dobos roládját. Mégsem szabadulunk rossz érzésünktől: nem lett volna szabad egy szelet párizsiért eladni a lelkünket az ördögnek.

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.