kertész lesek - MINI

  • .
  • 2011. szeptember 15.

Trafik

A múlt században a Krisztina tér közétkeztetésének központja a Zöldfa étterem (és eszpresszó) volt. Az 1960-as években létrehozott vendéglátó centrum építtetői és üzemeltetői a környék szellemét, az ún.
tabáni hangulatot próbálták feledtetni, a Zöldfa modern vonalvezetésű volt, akár a 353-as Wartburg prototípusa az 1966-os lipcsei vásáron. A nosztalgiázók számára mégis akadt kiskapu. Átellenben a Déryné cukrászda neve ellenére is inkább füstös preszszóként üzemelt, esztrádján esténként élő zene bódította a Triple-Sectől amúgy is bódult időutasokat.

E kétéltű vendéglátás évitizedekig tartotta magát, de a rendszerváltás után már a kiüresedés ülte torát: a Zöldfa megszűnt, hogy jóval később Mákos Guba étkezdeként és bankként szülessen újjá, a Déryné hangulata pedig úgy veszett el a múltban, mintha sohasem lett volna.

Pár évvel ezelőtt azt hittük, mindennek vége, ám ekkor a Déryné átalakult, hogy a "gasztrománia" jegyében, puccos vendéglőként próbáljon trendet rakni. A repülőrajt sikerrel járt, az immár "bistróként" működő létesítmény celebtanyává változott, és ez alapos átalakulást generált: az egykor hangulatos Roham utca (ennek a sarkán van a Déryné) díszburkolatos parkolóvá változott, és egy újabb vendéglátóhely is létesült. Mininek hívják, de senki ne gondoljon Török Ádámra, a kerület szülöttjére, inkább az (új) Déryné meghosszabbított csápja ez; itt is, ott is asztalokkal teli a járda, a közönséget mintha egy menő magyar médiafelület katalógusából válogatták volna. (Ennyi terepjárót utoljára a Daktariban láttunk.) A hőségre való tekintettel legszívesebben a légkondicionált (legalábbis annak vélt) belsőt választanánk, ám a pincér figyelmeztet: "Olyan hangos a zene, hogy nem lehet kibírni."

Marad a sárga fényben úszó járda (kísér a Gypsy Kings), ám azt is halljuk, hogy valaki felsóhajt: "Pont olyan, mint Párizsban." E szavak nyomán a tulajnak biztosan dagad a mája, minket azonban elszomorít az efféle igyekezet. Annyira művi, annyira stílusidegen az egész, hogy talán még az is értékelhetőbb lett volna, ha a Minibe (meg a Roham utca egészébe) ölt pénzeket inkább a Szajnába lapátolják.

Pedig a vendéglátást illetően nincs okunk panaszra, a kiszolgálás példás, a tálalás művészi, a szakács lelkesedése sem hiányzik: a fish and chips (2400 Ft) nagyszerű, a zöldalmás jérce (3250 Ft) nagyfokú kreativitásról tesz tanúbizonyságot, a desszert - őszibarack brulée (980 Ft) - kenterbe veri az egykori Déryné dobos roládját. Mégsem szabadulunk rossz érzésünktől: nem lett volna szabad egy szelet párizsiért eladni a lelkünket az ördögnek.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.