kulthírek

  • .
  • 2011. szeptember 15.

Trafik

DALÍ MOSZKVÁBAN A moszkvai Puskin Múzeumban nagyszabású retrospektív kiállításon mutatják be Salvador Dalí életművét, az 1920-as évek korai munkáitól egészen a legkésőbbi vásznakig. Az olaj- és vízfestmények, rajzok és fotók mindegyikét a Gala-Salvador Dalí Alapítvány kölcsönözte.
Dalí művei nem sűrűn láthatók az orosz fővárosban, a november 13-ig nyitva tartó kiállítás iránti érdeklődést pedig külön növelheti, hogy felesége és múzsája, Gala Kazanyban született.

FOLKBEATS CD-SOROZAT A májusban véget ért nép- és világzenei tehetségkutató verseny, a Folkbeats felfedezettjei október- november folyamán egymás után jelentetik meg bemutatkozó albumaikat: a népzenei kategória nyertese, Guessous Majda Mária, az Édes Málé, az Illangó énekegyüttes és a Tarsoly vonószenekar, a világzenei kategóriában feltűnt zenekarok közül pedig A Köztársaság Bandája, a Drum and Folk, az 'skestar és az Apnoé. A lemezbemutató koncerteknek az Eötvös 10. Közösségi és Kulturális Színtér ad helyet.

ARS ELECTRONICA Linzben véget ért az idei Ars Electronica fesztivál, kiosztották a leginnovatívabb teljesítményeket honoráló Arany Niké-díjakat. A Hibrid művészet elnevezésű kategóriában a francia Art Orienté Object May the Horse Live in Me című bioart performanszát értékelték legtöbbre, amelynek keretében egy ló vérplazmáját juttatták be egy emberi szervezetbe. A digitális zenei és hangművészeti fődíjat a norvég Jana Winderen Energy Field című kompozíciója nyerte. A digitális közösségek kategóriájában a Fundación Ciudadano Inteligente elnevezésű chilei nonprofit szervezet projektjét találták a leginkább előremutatónak: a 2009-es választások előtt elindított rendszer célja, hogy a netes technológia lehetőségeit kihasználva minél több tájékozódási és beleszólási lehetőséget biztosítsanak a közösség tagjai számára, elősegítsék a civil kezdeményezéseket.

OROSZ SIKER VELENCÉBEN Alekszandr Szokurov Faust (I) című alkotása nyerte a Velencei Filmfesztivál fődíját, az Arany Oroszlánt. A beszámolók egyaránt kiemelik, hogy az 1951-ben született orosz rendező műve a negyedik része egy hatalmat birtokló férfiakról szóló laza sorozatnak, amely Hitler (Moloch, 1999), Lenin (a nemzetközi forgalmazásban Taurus, eredetileg Tyelec, 2000) és Hirohito japán császár (Szolnce, 2005, A Nap) után - mindezekkel a forgalmazás még tartozik a magyar nézőknek - fordult Goethe klasszikus színművéhez. Képünkön a film német szereplőgárdájából Isolda Dychauk (Margit) és Johannes Zeiler (Faust).

A legjobb rendező Ezüst Oroszlánját a kínai Shangjun Cai érdemelte ki People Mountain People Sea címen futó filmjével, a zsűri különdíját pedig Emanuele Crialese olasz-francia produkciója, a Terraferma. A legjobb alakítások díjait Michael Fassbender (Steve McQueen: Shame) és Deanie Ip (Ann Hui: A Simple Life) nyerte. Életműdíjjal tüntették ki a 72 éves Marco Bellocchiót, aki 1965-ben, az Öklök a zsebbennel tűnt fel, legutóbbi munkáját két éve mutatták be (Vincere). Olasz művész kapta a legjobb első filmes díját is: Guido Lombardi (La-bas).

9/11 New York kulturális intézményei rendezvények sokaságával emlékeztek a tíz évvel ezelőtti terrortámadásra. A leglátványosabb talán az volt, ahogy a Broadway zenés színházaiban dolgozó muzsikusok és énekesek a Times Square-en együtt elénekelték a New York, New York című slágert, de sor került aktuális bemutatókra is: a Public Theater Sweet and Sad címmel vitte színre a Tony-díjas Richard Nelson szeptember 11-én játszódó darabját, és az off-Broadway színházak is műsorra tűztek a témához kapcsolódó darabokat (Rehana Lew Mirza: Barriers; Steve Fetter: A Blue Sky Like No Other; Jonas Hassen Khemiri: Invasion!). Az International Center of Photography egy öt részből álló nagy fotó- és videokiállítást szentelt a tragédiának (az illusztrációnkon látható kép, Gregg Brown felvétele innen való), de ezenkívül is több fotókiállítás nyílt a városban e témában. A Museum of Modern Art September 11 című kiállítása mintegy hetven alkotáson keresztül azt vizsgálja, miképpen változtatta meg világlátásunkat 9/11 (többek között Diane Arbus, Christo és Yoko Ono munkáival), a Metropolitan Museum of Art pedig 8-19 éves gyerekek munkáiból állította össze 9/11 Peace Story Quilt című tárlatát. Számos filmvetítést tartottak, Woody Allen Manhattenjétől a városi zsaruk halhatatlanságát biztosító klasszikusokon (Francis Ford Coppola: Francia kapcsolat, Sidney Lumet: Serpico) és Spike Lee 25th Hour című munkáján keresztül James Marsh Man on Wire című Oscar-díjas dokumentumfilmjéig, amely a francia Philippe Petit 1974-es kötélmutatványát örökítette meg az ikertornyok között (másik képünk). A Brooklyn Academy of Music hangversenytermében a Kronos Quartet adta elő az Awakenings című meditatív zenedarabot, a SoHo ingyenes maratoni koncertjén pedig többek között Philip Glass, Steve Reich, David Bowie, David Byrne, Lou Reed, Laurie Anderson és Elliot Carter lépett fel.

A San Francisco Opera is erre a napra időzítette új bemutatóját: Christopher Theofanidis amerikai komponista Heart of a Soldier című operája a Morgan Stanley csoport biztonsági főnökének története, aki 2700 kollégáját vezette biztonságba negyven emelet magasból, majd visszatért, hogy megnézze, maradt-e még ott valaki. Ezt nem tudjuk, a Vietnamban is harcolt Rick Rescorla viszont, akiről James Stewart írt könyvet, ott halt meg. A librettót Donna Di Novelli írta, a főszerepet Thomas Hampson alakítja.

EURÓPAI VERSENYBEN A TORINÓI LÓ Akárcsak a jövő évi Oscar-versenybe, az idei európai filmdíjért is Tarr Béla művét, A torinói ló című filmet nevezi Magyarország. Decemberben, Berlinben adják át az elismeréseket, de hogy az egyes kategóriákban mely alkotásokat jelölik, az az Európai Filmakadémia közel 2500 tagjának szavazatai nyomán alakul ki november elejére. Tarr Béla vetélytársai között szerepel a lengyel Jerzy Skolimowski, akinek Essential Killing című filmje norvég, ír és magyar részvétellel készült, valamint a bosnyák Danis Tanovic (Cirkusz Columbia), a német Tom Tykwer (Három), az orosz Andrej Zvjagincev (Jelena), a belga Jean-Pierre és Luc Dardenne (Srác biciklivel), a dán Susanne Bier (Egy jobb világ) és Lars von Trier (Melankólia), a brit Tom Hooper (A király beszéde), a finn Aki Kaurismäki (Le Havre), a cseh Petr Nikolaev (Lidice), a román Catalin Mitulescu (Loverboy) és a spanyol Pedro Almodóvar (A bőr, amelyben élek), mások mellett.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.