kertész lesek - PARTY SÖRKERT

  • .
  • 2009. április 23.

Trafik

Nem is oly rég még a "Szép az idő, száz evező" kezdetű filmslágert dúdolva száguldottunk volna hétvégén a Római-partra, amint beköszönt a tavasz, ám legutóbbi tapasztalataink már korántsem kedvezőek. Az egykor szellős és barátságos szakasz mára a fővárosi tömegszórakoztatás gyilkos központjává változott - becsületére legyen mondva, osztálykülönbségek nélkül.
A biciklis kirándulók éppúgy birtokolják, mint a legújabb kelet-európai divat szerint öltözött bronzáriumi ifjak vagy a vasutasszakszervezet "csak a szíve legyen fiatal" nyugdíjasai, de mintha itt gyülekezne a pesti bankszektor kempinggatyában: óh azok a csodálatos krokodilpólók! Szombaton, alkonyatban ez maga a pokol, öszszemosódik az autóhifiből dübörgő tuctuc a hamis magyar nótával, még hamisabb szaxofonnal, és valahol egészen biztos, hogy a rock and roll parti véget ért, de nincs még semmi veszve...

A közönséget azonban nemcsak a helyszín és a többnyire nem szándékos, ám mégis biztosra vehető lerészegedés kovácsolja egybe, hanem elsősorban az ideg-összeroppanás közeli állapot, amit egy-egy kiszolgálás alkalmával kell elszenvednie a számos - ám mégsem elegendő - büfé pultjánál. A hatvanas-hetvenes évek legszebb strandi hagyományai kelnek életre, mindenki üvölt - "Ne tolakodjon!", "De tízezrest adtam!" - így a vásárló, "Kééééész a lekváros pali!", "Négy évszak a pizza!" - így az eladó -, ám ellentétben az évtizedekkel ezelőtti kényszerhelyzettel, most mindenki önszántából száll le e pokolba.

Lehet ennél rosszabb? Naná. Rendeljünk "éttermi fogásokat" valamelyik talponülőben, a Party Sörkertben (pontos címe: Bp. III., Római part 23738/6 - nem vicc!) például van ilyen lehetőség. De mit tegyünk, már csak ilyenek vagyunk. Ám egyúttal olyanok is, hogy ok nélkül nem járjuk a poklot, vagyis a fent részletezett infernó legfeljebb az apropóhoz elég: hétköznap délután érkezünk, amikor a partvidék Kazal László legszebb álmát idézi (jó levegő + bőséges táplálkozás), és három vagonra való biciklin sem kell átgázolni, hogy helyet foglaljunk valamelyik evőpadnál.

Természetes az is, hogy elsők és egyetlenek vagyunk a sorban - próbálnánk ugyanezt szombaton... Valószínű, hogy akkor a fiatal, kisportolt, látványos tetkókkal díszített büfés sem a haverkodó, "sz'asztok, mit esztek?"-kel indítana, de mi sem halászlével és bablevessel. Néhány perc alatt készül el, és valószínűleg csak azért nem halljuk a mikró csengetését, mert túlságosan messze (pontosabban a Dunához közel) ültünk le az italunkkal. A halászlé pontosan ott van, ahol lennie kell, ha műanyag tányérba kerül. Összetétele: halászlékocka, paprika, só, ipari ponty és gépzsír meg még egy kis só. Ha csak egy fokkal lenne zsírosabb, már halászlékenőcsként lehetne reklámozni, nekünk viszont azon kellene eltűnődnünk, hogy miért kértük ezt, hisz' pontosan tudtuk, mire számíthatunk.

Hát azért, mert ami a pontynál hátrány, a babnál behozhatatlan előny. Aki csak egyszer járt úttörőtáborban, csak egy napig volt katona, jól tudja, a kolbásszal, csülökkel, sonkával megrakott ipari bableves az ételek királya, legalábbis, ha kellőképpen sűrű. A miénk pontosan ilyen, és mivel a mellékelt kenyér is sokkal jobb az átlagosnál, teljes az elégedettségünk.

Ehhez képest a fogassteak a flancolás csimborasszója, nem is értjük, hogy kerülhetett az étlapra. Egész tisztességesen elkészítették, kár, hogy az olajban úszó grillezett zöldségek nemhogy rontanak az összhatáson, de szó szerint hazavágják a lendületes vezéralakot. Nekünk is ekkor kellett volna hazavágnunk magunkat, mert a harcsapaprikás túrós csuszával minden - nem különösebben derűlátó - várakozásunkat is alulmúlja. Az azonosíthatatlan szósszal nyakon öntött pocsolyaszagú harcsa az öszszeragadt, túrót csak hírből ismerő, ízetlen tésztával legalább annyira pokoli, mint ugyanitt egy szombati, késő délután. Nutellás óriáspalacsintával mentjük a menthetőt, de csak annyit sikerül elérni, hogy néhány harapás után szinte a Balaton partján érezzük magunk. Persze tudjuk, 5420 forintért ez tényleg csak a hülyének éri meg.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.