kertész lesek - Zsolt kisvendéglő

  • .
  • 2008. június 19.

Trafik

"Úgy vagyok én is, mint akit a vipera megmart. Azt mondják ugyanis, hogy akit ilyen marás ért, senkinek sem hajlandó elmondani, hogy mit érzett, csak annak, aki hasonló szenvedésen esett át; mert tudja, csak az értheti és bocsáthatja meg, amit ő tett és mondott kínjában" - idézhetné a Gasztronouta az isteni Platón Lakomáját a Csontzenésznek.
Jóllehet Apollodórosz lelkét a filozófia viperája marta meg, nem kétséges, hogy a Csontzenész szívén, akárcsak a Gasztronoutáén, a magyar vendéglátóipar hüllői téptek jó néhányszor, kis híján halálos sebeket. Ekképp a két kulinarista, hegekkel ékes harcos sokat mesél egymásnak a megértés és a megbocsátás feltétlen reményében. Jéghideg vörösborokról, lázas fehérekről, szálkás pörköltekről, dermedt szószokról, kólás nagyfröccsökről, bontott pezsgőkről, szivacsos serclikről, malteres rántásokról, alakoskodó és sunyi személyzetről szólnak ezek a gyónások.

Az orgonák illatbódulatát fullasztó parfümdunszttá bénító, rekkenő hőségben a Gasztronouta a Villányi úton ballagtában imigyen idézte az egyszerre dicső és megalázó múltat. Azért ejtette foglyul a rettentő idő fényes és sötét horizontja, mert a választott útvonal: a BAH-nál fel a Hegyalján, paralel hívta elő benne a hencegő és kétségbeesett gimnazista évek, a "zűrzavar és kora bánat" korszakának, ezen belül a '80-as évek vendéglátásának színét és visszáját, ami a léptei nyomán közelgő, Apró Ilona üzletvezető mára patinás nevével fémjelzett Avar presszóban érte el csimborasszóját; egyszerre lekezelő és vállveregető pincérek, savanyú, de filléres kövidinkák, fáradt, ám ütős kőbányaik.

A Gasztronouta a Zsolt kisvendéglőben a Csontzenésszel készült megosztani gondolatait a viperacsípésekről, de rendelési helyzetbe, és mint kiderült, az imént épp sikerrel elűzött nyolcvanas évekbe került legott; Dreher és Arany Ászok sör között válogathatott a két himpellér. A Gasztronouta rögtön felmérte a helyzetet; Dreherhez folyamodott, a Csontzenész ellenben nem tágított, és a vörösbor irányában tájékozódott. Bárcsak ne tette volna! Önkínzó, mazochista lépése elnyerte jutalmát: párás pohárban lepte meg őkelmét a mélyhűtött nedű. Visszakozott tehát, de a saláták frontján ismét zászlót bontott; valami görögösre támadt kedve az étlapon feltüntetett tízféle zöldtételből. Ezen a napon a Zsolt kisvendéglőben (Zsolt u. 5.) viszont csak az első két tételt játszották, ebből okoskodott Csontzenészünk; mediterrán mixben állapodott meg a tulajdonossal, aki amúgy szemérmesen szabadkozott, szakácsváltásra hivatkozott, átmeneti állapotról adott számot. A Gasztronouta hagymalevessel kockáztatott, majd vadas marhával hazardírozott tovább, mondhatni számra játszott - kevés sikerrel. A Csontzenész retirált, színre, tehát egy marhapörköltre tett, és ezúttal nem tévedett; a koszt Arisztotelésszel szólva kimerítette fogalmát. Sziszegtek a Dreherek, mint a viperák, ám a délutánba hajló két vendéglőszédelgő jól döntött, amikor szelíd sörközi helyzetben a maradás mellett voksolt; akárha valami happy endre fazonírozott Grimm-mesében; sztrapacska és túrógombóc érkezett. Az egyik valódi galuskák képében, alapos pörcökkel, vastag, de nem voluntarista szafttal, utóbbi könnyed tánclépésekkel, hovatovább piruettel. Bámulatos álzárlat volt. Felejthetetlenné tette a vigaszág szereplőit és az árakat is, amelyek kimondottan mérsékelt habzásúak: az 500 Ft-os levesektől az 1400-as főételekig drukkolhat bárki a Zsolt kisvendéglőnek, hogy a szakács a tésztaneműk elkötelezett mestereként emelje a lécet a többi számban is.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.