kulthírek

  • Narancs
  • 2006. augusztus 17.

Trafik

kulthírek

STONE WTC-JE A meghiúsított londoni repülőgép-merényletek különleges aktualitást adtak Oliver Stone új filmje, a World Trade Center amerikai bemutatásának. A nálunk szeptember 28-tól látható film igaz történeten, a romok közül kiszabadított két utolsó túlélő, az épületben lévő emberek mentésén dolgozó Will Jimeno és John McLoughlin sztoriján alapul - az ő szerepüket Michael Pena, illetve Nicolas Cage alakítja.

MÚZEUMI LELTÁR Az Ermitázsból történt lopások napvilágra kerülését, illetve a gyanúsítottak letartóztatását követően Putyin elnök utasította a kormányt, hogy állítsanak fel egy bizottságot, és végezzék el a múzeum leltározását - amit évtizedek óta elmulasztottak. Nem lesz könnyű: ezernél is több teremben több mint 2,5 millió tárgyat kell számba venni.

RÉGÉSZET, VÍZ Augusztus 25-ig tekinthető meg a budapesti Olasz Kultúrintézetben az a kiállítás, mely az Olaszországban és Magyarországon víz alatt folytatott régészet eredményeit ismerteti meg a közönséggel és a szakmával. Olaszországban a tengerek, tavak és folyóvizek mélyén, nálunk értelemszerűen csak ez utóbbi helyeken zajlik a kutatás, mindenekelőtt a Dunában, a Tiszában és a Drávában.

BARENBOIM A BÉKÉÉRT Daniel Barenboim fiatal arab és izraeli muzsikusokból álló zenekara, a West-Eastern-Divan hangversenyt adott Madridban Zene az erőszak ellen címmel: a közel-keleti konfliktus áldozataival való szolidaritást kifejező koncerten Beethoven Kilencedik szimfóniáját adták elő mintegy 6-7 ezer néző előtt. A Barenboim és a palesztin Edward Said által 1999-ben alapított zenekar 2004-ben a madridi vonatrobbantásra, tavaly a londoni metrórobbantásokra is koncerttel reagált.

GÖRÖG TILTAKOZÁS A háborús események elleni tiltakozásul Görögország két alkotását visszavonta az októberben esedékes haifai nemzetközi filmfesztiválról, amely - a hivatalos görög közlemény szerint - a jelenlegi körülmények között, amikor a nyers erőszaké a szó, értelmét vesztette.

ÉPÍTÉSZETI BIENNÁLE Szeptember 10. és november 19. között rendezik meg a 10. Nemzetközi Építészeti Biennálét Velencében. A Richard Burdett által rendezett kiállítás a világ legnépesebb városai előtt álló kihívásokra - migráció és mobilitás, társadalmi beilleszkedés és fenntartható fejlődés - adható építészeti válaszokkal foglalkozik. A központi kiállításhoz és az egyes nemzeti pavilonok bemutatóihoz ezúttal még egy-egy velencei és palermói kiállítás is csatlakozik.

A Magyar Pavilon Re:orient - rejtett hálózatok architektúrája című, s a budapesti kínai közösség életét feltérképező kiállításának munkálataiba bevezető prezentációs sorozat harmadik lépcsőjeként ezúttal a készülő installációt mutatták be a munkavégzés helyszínén, az AKKU-ban, azaz a Magyar Elektrotechnikai Múzeumban.

MAGYAR VERSENYFILMEK VELENCÉBEN Korábban beszámoltunk róla, hogy Nemes Gyula Egyetleneim című filmje helyet kapott az augusztus 30-án kezdődő, 63. Velencei Nemzetközi Filmfesztivál egyik versenyszekciójában, a Kritikusok Hetén, a Filmunió legfrissebb közleménye szerint pedig Cakó Ferenc Levelek című alkotását is meghívták a Corto Cortissimo elnevezésű rövidfilmszekció tizennyolcas mezőnyébe. A hatperces homokanimáció egy férfi és egy nő kapcsolatáról szól. Cakó számos nemzetközi díjat nyert már (Ab ovo, 1988, Cannes; Hamu, 1994, Berlin), de Velencében első ízben verseng - itt legutóbb 2002-ben szerepelt magyar animáció: Péterffy Zsófia Kalózok szeretője című munkája a legjobb európai rövidfilmnek járó UIP-díjat nyerte el.

GRASS SS-MÚLTJA A világháború utáni német irodalom és az ország náci múltja tisztázásának egyik kiemelkedő alakja, Günter Grass a Frankfurter Allgemeine Zeitung augusztus 11-i számában adott interjújában bevallotta: 17 éves korában besorozták a Waffen (fegyveres) SS-be. Grass 15 évesen a haditengerészethez jelentkezett önkéntesnek, akkor nem hívták be, két évvel később viszont - amikor kortársaival együtt már a hadsereget segítő munkaszolgálatban (Arbeitsdienst) dolgozott - jött a behívó: "Csak amikor Drezdába értem, tudtam meg, hogy a Waffen SS-ben vagyok." Az interjúból viszonylag kevés részlet derül ki, viszont a lap augusztus 19-i száma szemelvényeket közöl Grass szeptemberben megjelenő, Beim Häuten der Zwiebel című önéletrajzából (www.faz.net), amelynek megírására a hat évtizednyi hallgatás késztette a most 78 éves Nobel-díjas írót. Grass hivatalos életrajzában eddig az állt, hogy légvédelmi kisegítőként szolgált. Beismerésének hírére Lech Walesa egykori lengyel államfő úgy reagált, hogy jobb lenne, ha az író lemondana szülővárosa, Danzig, a mai Gdansk díszpolgári címéről, amit nyilván meg sem kap, ha tudják, hogy a harcoló SS-nél szolgált. Még akkor sem, ha igaz, amit mond, hogy egyetlen lövést sem adott le.

MEGHALT ARTHUR LEE Aki más hírforrásból nem értesült róla, a Sziget Fesztivál első napján, Robert Plant koncertjén, a főszereplőtől hallhatta: meghalt Arthur Lee. Plant, aki Lee emlékére adta elő egyik számát, s július elején fellépett a leukémiában szenvedő zenész megsegítésére szervezett koncerten is, nem részletezte, de Arthur Lee a rocktörténet egyik nagy hatású zenekarát vezette a 60-as évek második felében: a Love repertoárja a pszichedélikus rock alaplemezei közé tartozik (Love, 1966; Da Capo, 1967; Forever Changes, 1967). Arthur Lee első szólólemezét 1972-ben készítette. Bár végigdolgozta a 80-as, 90-es éveket, mégis inkább akkor került reflektorfénybe, amikor 1996-ban illegális lőfegyverbirtoklásért börtönbüntetésre ítélték. 2001-ben szabadult, ebben az évben jelent meg Barney Hoskyns róla szóló könyve: Arthur Lee: Alone Again Or. Illusztrációnk a 61 évesen elhunyt énekes-gitáros egy kései fotója, illetve a Love egyik korabeli koncertplakátja.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.