kulthírek

  • Narancs
  • 2006. augusztus 17.

Trafik

kulthírek

STONE WTC-JE A meghiúsított londoni repülőgép-merényletek különleges aktualitást adtak Oliver Stone új filmje, a World Trade Center amerikai bemutatásának. A nálunk szeptember 28-tól látható film igaz történeten, a romok közül kiszabadított két utolsó túlélő, az épületben lévő emberek mentésén dolgozó Will Jimeno és John McLoughlin sztoriján alapul - az ő szerepüket Michael Pena, illetve Nicolas Cage alakítja.

MÚZEUMI LELTÁR Az Ermitázsból történt lopások napvilágra kerülését, illetve a gyanúsítottak letartóztatását követően Putyin elnök utasította a kormányt, hogy állítsanak fel egy bizottságot, és végezzék el a múzeum leltározását - amit évtizedek óta elmulasztottak. Nem lesz könnyű: ezernél is több teremben több mint 2,5 millió tárgyat kell számba venni.

RÉGÉSZET, VÍZ Augusztus 25-ig tekinthető meg a budapesti Olasz Kultúrintézetben az a kiállítás, mely az Olaszországban és Magyarországon víz alatt folytatott régészet eredményeit ismerteti meg a közönséggel és a szakmával. Olaszországban a tengerek, tavak és folyóvizek mélyén, nálunk értelemszerűen csak ez utóbbi helyeken zajlik a kutatás, mindenekelőtt a Dunában, a Tiszában és a Drávában.

BARENBOIM A BÉKÉÉRT Daniel Barenboim fiatal arab és izraeli muzsikusokból álló zenekara, a West-Eastern-Divan hangversenyt adott Madridban Zene az erőszak ellen címmel: a közel-keleti konfliktus áldozataival való szolidaritást kifejező koncerten Beethoven Kilencedik szimfóniáját adták elő mintegy 6-7 ezer néző előtt. A Barenboim és a palesztin Edward Said által 1999-ben alapított zenekar 2004-ben a madridi vonatrobbantásra, tavaly a londoni metrórobbantásokra is koncerttel reagált.

GÖRÖG TILTAKOZÁS A háborús események elleni tiltakozásul Görögország két alkotását visszavonta az októberben esedékes haifai nemzetközi filmfesztiválról, amely - a hivatalos görög közlemény szerint - a jelenlegi körülmények között, amikor a nyers erőszaké a szó, értelmét vesztette.

ÉPÍTÉSZETI BIENNÁLE Szeptember 10. és november 19. között rendezik meg a 10. Nemzetközi Építészeti Biennálét Velencében. A Richard Burdett által rendezett kiállítás a világ legnépesebb városai előtt álló kihívásokra - migráció és mobilitás, társadalmi beilleszkedés és fenntartható fejlődés - adható építészeti válaszokkal foglalkozik. A központi kiállításhoz és az egyes nemzeti pavilonok bemutatóihoz ezúttal még egy-egy velencei és palermói kiállítás is csatlakozik.

A Magyar Pavilon Re:orient - rejtett hálózatok architektúrája című, s a budapesti kínai közösség életét feltérképező kiállításának munkálataiba bevezető prezentációs sorozat harmadik lépcsőjeként ezúttal a készülő installációt mutatták be a munkavégzés helyszínén, az AKKU-ban, azaz a Magyar Elektrotechnikai Múzeumban.

MAGYAR VERSENYFILMEK VELENCÉBEN Korábban beszámoltunk róla, hogy Nemes Gyula Egyetleneim című filmje helyet kapott az augusztus 30-án kezdődő, 63. Velencei Nemzetközi Filmfesztivál egyik versenyszekciójában, a Kritikusok Hetén, a Filmunió legfrissebb közleménye szerint pedig Cakó Ferenc Levelek című alkotását is meghívták a Corto Cortissimo elnevezésű rövidfilmszekció tizennyolcas mezőnyébe. A hatperces homokanimáció egy férfi és egy nő kapcsolatáról szól. Cakó számos nemzetközi díjat nyert már (Ab ovo, 1988, Cannes; Hamu, 1994, Berlin), de Velencében első ízben verseng - itt legutóbb 2002-ben szerepelt magyar animáció: Péterffy Zsófia Kalózok szeretője című munkája a legjobb európai rövidfilmnek járó UIP-díjat nyerte el.

GRASS SS-MÚLTJA A világháború utáni német irodalom és az ország náci múltja tisztázásának egyik kiemelkedő alakja, Günter Grass a Frankfurter Allgemeine Zeitung augusztus 11-i számában adott interjújában bevallotta: 17 éves korában besorozták a Waffen (fegyveres) SS-be. Grass 15 évesen a haditengerészethez jelentkezett önkéntesnek, akkor nem hívták be, két évvel később viszont - amikor kortársaival együtt már a hadsereget segítő munkaszolgálatban (Arbeitsdienst) dolgozott - jött a behívó: "Csak amikor Drezdába értem, tudtam meg, hogy a Waffen SS-ben vagyok." Az interjúból viszonylag kevés részlet derül ki, viszont a lap augusztus 19-i száma szemelvényeket közöl Grass szeptemberben megjelenő, Beim Häuten der Zwiebel című önéletrajzából (www.faz.net), amelynek megírására a hat évtizednyi hallgatás késztette a most 78 éves Nobel-díjas írót. Grass hivatalos életrajzában eddig az állt, hogy légvédelmi kisegítőként szolgált. Beismerésének hírére Lech Walesa egykori lengyel államfő úgy reagált, hogy jobb lenne, ha az író lemondana szülővárosa, Danzig, a mai Gdansk díszpolgári címéről, amit nyilván meg sem kap, ha tudják, hogy a harcoló SS-nél szolgált. Még akkor sem, ha igaz, amit mond, hogy egyetlen lövést sem adott le.

MEGHALT ARTHUR LEE Aki más hírforrásból nem értesült róla, a Sziget Fesztivál első napján, Robert Plant koncertjén, a főszereplőtől hallhatta: meghalt Arthur Lee. Plant, aki Lee emlékére adta elő egyik számát, s július elején fellépett a leukémiában szenvedő zenész megsegítésére szervezett koncerten is, nem részletezte, de Arthur Lee a rocktörténet egyik nagy hatású zenekarát vezette a 60-as évek második felében: a Love repertoárja a pszichedélikus rock alaplemezei közé tartozik (Love, 1966; Da Capo, 1967; Forever Changes, 1967). Arthur Lee első szólólemezét 1972-ben készítette. Bár végigdolgozta a 80-as, 90-es éveket, mégis inkább akkor került reflektorfénybe, amikor 1996-ban illegális lőfegyverbirtoklásért börtönbüntetésre ítélték. 2001-ben szabadult, ebben az évben jelent meg Barney Hoskyns róla szóló könyve: Arthur Lee: Alone Again Or. Illusztrációnk a 61 évesen elhunyt énekes-gitáros egy kései fotója, illetve a Love egyik korabeli koncertplakátja.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.