kulthírek

  • .
  • 2006. november 16.

Trafik

kulthírek

VERZIÓ-DÍJAK A múlt heti 3. Verzió Fesztivál közönségdíját Aleksandar Manic Sutkai bajnokok című, macedóniai cigányok derűs hétköznapi versengését bemutató filmje kapta meg. A Legjobb Magyar Verzió Film Lakatos Róbert portréfilmje, a Moszny lett, a Duna Tv díját pedig Hanna Polak és Andrzej Celinski alkotása, A pályaudvar gyermekei érdemelte ki.

CHRISTIE'S-REKORD 491 millió dolláros összbevételével a Christie's legutóbbi New York-i impresszionista és modern képzőművészeti árverése bizonyult minden idők legeredményesebb aukciójának, jócskán megelőzve a Sotheby's 1990-ben regisztrált 286 milliós rekordját. A legmagasabb áron, 87,9 millió dollárért Gustav Klimt Adele Bloch-Bauer portréja II. című, 1912-es alkotása cserélt gazdát.

VISSZA AZ AKROPOLISZRA Egy nyugdíjas svéd tornatanár, Birgit Wiger-Angner visszaadott Görögországnak egy faragott márványdarabot, amely 110 éve családja tulajdonában állt, s valaha az Akropoliszon található Erechtheion-templomot díszítette. Görögország évek óta nemzetközi kampányt folytat a klasszikus antik épületegyüttes külföldön található részeinek visszaszerzéséért. A legértékesebbek közé tartoznak a British Museumban őrzött, Elgin-márványok néven emlegetett szobrok, melyekhez a londoni intézmény ragaszkodik, mert álláspontja szerint Lord Elgin legálisan szerezte meg őket a Görögországot annak idején uraló török hatóságtól.

SEVILLAI NYERTESEK A brit Roger Michell Venus című alkotása nyerte a Sevillai Filmfesztivál fődíját, mögötte a német Florian Henckel von Donnersmarck műve, a Das Leben der Anderen lett a második. A francia Claude Chabrol (L'Ivresse du Pouvoir) és a grúz Otar Iosseliani (Jardins en Automne) megosztott különdíjat kapott, az Europa Europa szekció díját az Emma's Glück című német produkciónak, Sven Taddicken munkájának ítélte a zsűri.

FESTÕINK SOTHEBY'S AUKCIÓN Három magyar művész szerepel a Sotheby's november 15-i kortárs képzőművészeti árverésén, New Yorkban: az 1997-ben elhunyt Victor Vasarely (három kompozíciója egyikét 150-200 ezer, a másik kettőt 100-150 ezer dollárra becsülték a katalógusban), a Párizsban élő, 1922-ben született Hantai Simon (Meun című "hajtogatós" festménysorozatának 1967-ben készített, ibolyakék tónusú nonfiguratív darabját 125-175 ezer dollárra kalibrálták), valamint Fehér László. Õ az első itthon élő festő, akitől ilyen Sotheby's-árverésre válogattak: az itt látható, 2000-ben, egy izraeli utazás élményéből készült Kisfiú értékét 40-60 ezer dollárra (8-12 millió forintra) becsülik. Ha ez bejön, sokszorosan túlszárnyalja a kortárs magyar festők árait. Az Index tudósítása szerint az inkognitóját őrző magyar eladó reméli, hogy ezáltal nemcsak Fehér László neve értékelődhet fel, hanem saját, más Fehér-képeket is tartalmazó gyűjteményének értéke is. A New York-i árverés legdrágábbra becsült tétele Willem De Kooning 1977-es festménye (Figure in a Landscape, 650-850 ezer dollár), ezt Robert Rauschenberg és Roy Lichtenstein követi (egyaránt 500-700 ezerrel), a legolcsóbbak 2-3 ezret érnek. Fehér László képét Kertész Imre sorai kísérik a katalógusban.

A háború utáni évtizedek irányzatait reprezentáló aukciós névsorban többek között megtalálható Kline, Stella, Gorky, Dubuffet, Yves Klein, Jim Dine, Rosenquist, Oldenburg, Warhol, Calder, Indiana, Segal, Motherwell, Hockney, Chuck Close, Gerhard Richter, Niki de Saint Phalle, Arman, Christo, Nam June Paik, Basquiat, Keith Haring, Jenny Holzer, Cindy Sherman, Jeff Koons, Gilbert & George, Damien Hirst, Jake & Dinos Chapman, Sandro Chia, Maurizio Cattelan, Shirin Neshat. A lengyel Magdalena Abakanowicz alkotását 150-200 ezer dollárra árazták be, az 1958-ban született kínai Zhang Xiao-gang itt látható, 1997-es lányportréját 200-300 ezerre (utóbbinak több képe is szerepel az árverésen, aminek eredményéről a jövő héten számolunk be).

KUNDERA ELVISELHETÕ KÉSÉSE Több mint húsz évvel azután, hogy az emigráns író, Josef Skvorecky által vezetett kanadai Sixty-Eight Publishers kiadta A lét elviselhetetlen könnyűségét, Milan Kundera műve végre megjelent odahaza is, csehül. Utószavában a szerző megjegyzi, hogy mivel az eredeti kézirat nem volt meg neki teljes egészében, rekonstruálnia kellett azt, részben a kanadai cseh kiadás, részben a francia fordítás alapján, amelyben anno számos apró változtatást hajtott végre a cseh szöveghez képest. Az október végén megjelent regény A tréfa, a Búcsúkeringő és Az élet máshol van után csak a negyedik kötete 1989 óta az 1975-ben emigrált Kunderának, aki immár franciául írja és maga fordítja anyanyelvére műveit. Ez most a legnagyobb bestseller Csehországban, de könyvkereskedők szerint közvetlenül a rendszerváltás után a mai példányszám sokszorosát érhették volna el.

JFK-MÚZEUM BERLINBEN "Ich bin ein Berliner" - azonosította magát a fallal körülzárt nyugat-berliniekkel 1963. június 26-án John Fitzgerald Kennedy, akire mindössze nyolc órán át tartó látogatása óta hálával gondolnak a német főváros lakói. Mostantól már külön múzeumban emlékezhetnek rá, róla készült fotók sokaságát és személyes tárgyait nézegetvén: a Brandenburgi-kapu közelében, The Kennedys néven megnyílt múzeumot egy berlini fotógaléria, a Camera Work alapította, amely tíz éve kezdte gyűjteni a néhai amerikai elnökről és családjáról készült felvételeket (Andy Warhol, Robert Frank, Cornell Capa és mások képeit) és a JFK-relikviákat (köztük van például az a krokodilbőr tárca is, amely nála volt, amikor 1963. november 22-én Dallasban meggyilkolták).

GYÁSZ 87 éves korában elhunyt Jack Palance: az amerikai színész négy évtizeden át westernekben és más zsánerű filmekben egyaránt Hollywood kedvenc rosszfiúi közé tartozott (az illusztrációnkon látható plakát szerint a Man in the Atticben például ő volt Hasfelmetsző Jack). Walter Jack Palahnuik néven ukrán emigráns családban született. A háború idején, egy szerencsés repülőgép-baleset után leszerelvén a Stanford Egyetemre iratkozott be, itt kezdett színészettel foglalkozni. Első filmszerepét 1950-ben alakította (Elia Kazan: Pánik az utcán), a legjobb mellékszereplő Oscar-díjára először 1952-ben jelölték (Sudden Fear), másodszor egy év múlva (Shane), de végül csak 1992-ben kapta meg (City Slickers).

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Levél egy távoli galaxisból

Mészáros Lőrinc olyan, mint a milói Vénusz. De már nem sokáig. Ő sem valódi, s róla is hiányzik ez-az (nem, a ruha pont nem). De semmi vész, a hiány pótlása folyamatban van, valahogy úgy kell elképzelni, mint a diósgyőri vár felújítását, felépítik vasbetonból, amit lecsupáltak a századok. Mészáros Lőrincnek a története hiányos, az nem lett rendesen kitalálva.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.