kulthírek

  • .
  • 2006. december 14.

Trafik

kulthírek

KHMER VARÁZSFUVOLA A Kambodzsai Királyi Balett a Mozart-év keretében, a bécsi Schlosstheater Schönbrunnban mutatta be a Varázsfuvolát: a klasszikus khmer tánc stílusára adaptált előadást jövőre amerikai turnéra is viszik. A több évszázados tradícióval rendelkező klaszszikus khmer tánc előadóinak többsége a népirtó vörös rezsim áldozatává vált az 1970-es években, de néhányuknak thaiföldi menekülttáborokban sikerült életben tartaniuk a hagyományt. Az előadást koreografáló, 1967-ben született Sophiline Cheam Shapiro családjával a kambodzsai dzsungelbe menekülve vészelte át azokat az éveket.

LEONARDO UJJLENYOMATA Olasz tudósok háromévi kutatómunka és mintegy kétszáz, zömmel részleges ujjlenyomat vizsgálatának eredményeként azonosították Leonardo da Vinci bal keze mutatóujjának lenyomatát: a felfedezés hozzájárulhat vitatott képek és kéziratok eredetiségének, illetve édesanyja feltételezett közel-keleti származásának megállapításához, sőt ahhoz is, hogy mit evett a művész (aki gyakran táplálkozott munka közben). A kutatás dokumentumait március 30-ig mutatják be Chieti városában.

ZEFFIRELLI AIDÁJA A közönség 13 perces vastapssal fogadta a milánói Scala idei szezonját nyitó előadást: Franco Zeffirelli, a Scalába tizennégy év után, pályája ötödik Aidájával visszatérő 83 éves filmrendező grandiózus színpadképe mindenkit lenyűgözött (a díszletekhez nem kevesebb, mint 200 kg aranyport használtak fel, a szereplőgárda 350 főből állt), s elismerést aratott a címszereplő Violetta Urman és a karmester Riccardo Chailly is. A nézőteret jórészt meghívottak töltötték meg, az egyszerű közönség számára mindössze 140 jegyet tettek félre - igaz, mindössze 50 eurós árban, ezekért viszont három napig álltak sorban a megszállott operarajongók.

KONFUCIUSZ INTÉZET Budapesten, az ELTE BTK F épületében, a Puskin utca 13. alatt megnyílt a kínai nyelv és kultúra terjesztése, a nemzetközi kulturális kapcsolatok fejlesztése céljából 2004-ben létrehozott Konfuciusz Intézetek hálózatának legújabb tagja.

TURNER-DÍJ: ABTS A legnagyobb érdeklődés övezte brit kortárs képzőművészeti elismerés, a Turner-díj huszonkét éves történetében első ízben most fordult elő, hogy festőnőnek ítélték: a németországi Kielben született, de 12 éve Angliában élő 38 éves Tomma Abts egységesen 48x38 cm-es, nonfiguratív olajképei révén érdemelte ki a 25 ezer fonttal járó díjat az 5-5 ezer fonttal jutalmazott három brit művész, Phil Collins (csak névazonosság), Mark Titchner és Rebecca Warren munkái előtt. Mind a négyük versenyanyaga megtekinthető január 14-ig a londoni Tate Britain termeiben. A Turner-díjat 1984 óta osztják ki, 50 évesnél fiatalabb és Nagy-Britanniában élő művészek pályázhatnak rá.

INDIA, KÍNA, AUSZTRÁLIA Malajzia fővárosában, Kuala Lumpurban rendezték meg az indiai filmipar idei díjátadó gálaestjét (az indiai film nemzetközi jelenlétét elősegítendő minden évben máshol tartják a show-t). A Rakyesh Mehra rendezte Rang De Basanti (Fessél sáfrányszínűre) összesen nyolc kategóriában diadalmaskodott: a legjobb nem angol nyelvű film Oscar-díjára nevezett alkotás egy légikatasztrófát szenvedő pilóta halálának okát kutatja. A fődíjat mégis Vidhu Chopra műve, a Lage Raho Munnabhai (Folytassa, Munnabhai) nyerte, ez komédia formájában éleszti fel Mahatma Gandhi erőszakmentes tanítását.

Tajvan fővárosában, Tajpejben 43. alkalommal rendezték meg a kínai nyelvű filmek Oscar-ceremóniájaként számon tartott gálaestet, ahol ezúttal elsősorban a hongkongi termékek diadalmaskodtak. Négy díjat söpört be Peter Chan musicalje, a Perhaps Love, viszont a legjobb nagyjátékfilm díját Patrick Tam műve, az After This Our Exile nyerte egy apa és kisfia kapcsolatának boncolgatásával.

A Ten Canoes, az első olyan film, amely Ausztrália őslakosainak nyelvén készült, hat kategóriában bizonyult elsőnek Melbourne-ben az ország idei filmes díjainak átadásán. Az Ausztrál Filmintézet 48. alkalommal megrendezett gálaestjén Rolf de Heer és alkotótársa, Peter Djigirr kapta a legjobb rendezés díját. Az Oscar-versenybe is benevezett, jórészt amatőr szereplőkkel forgatott film jó ezer évvel az európai telepesek érkezése előtti törzsi időkben játszódik, az észak-ausztráliai lápvidéken (illusztrációnk e film egyik jelenete).

GRAMMY: MAGYAR JELÖLTEK Három kategóriában jelöltek magyar művészeket a 49. Grammy-díjra: Kurtág György, Keller András, Fischer Iván és Schiff András várhatja reménykedve a jövő február 11-i, Los Angeles-i gálaestet. Keller, aki Juliane Banse társaságában Kurtág Kafka-töredékeit rögzítette lemezre, az év klasszikus zenei produceri díjára jelölt Manfred Eichernek szurkolhat, aki az ő CD-jük mellett még öt másik elkészítésében játszott szerepéért került a díj várományosai közé. Schiff András a legjobb szólóelőadás kategóriájában Beethoven zongoraszonátáival olyan muzsikusok közé került, mint Gidon Kremer, Paul O'Dette, Maurizio Pollini és Roberto Díaz. Fischer Iván a Budapesti Fesztiválzenekar kollektívájával együtt remélheti, hogy Mahler 6. szimfóniájának felvételével elnyerik a legjobb zenekari előadás díját, konkurenseik között három brit zenekar (BBC Philharmonic, Royal Scottish National Orchestra, London Symphony Orchestra) mellett a szintén Mahlert játszó San Francisco Symphony szerepel. Fischer Ivánt, aki a hétvégén három hangversenyen vezényelte a Philadelphia Orchestrát, néhány nappal a Grammy-jelöltek névsorának bejelentése előtt a Fehér Házban fogadta Bush elnök és felesége abból az alkalomból, hogy a washingtoni National Symphony Orchestra első vendégkarmestereként megkezdte hároméves munkáját.

A 108 kategóriában kiosztandó Grammy jelöltjeinek listáját egyébként Mary J. Blige vezeti: a rhythm & blues énekesnő nyolc kategóriában került a legjobb öt közé, mögötte a Red Hot Chili Peppers áll hat jelöléssel.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.