kulthírek

  • .
  • 2009. március 5.

Trafik

TAVASZI FESZTIVÁL Március 20-április 5 között rendezik a vidéki városokkal (Debrecen, Eger, Gödöllő, Győr, Kaposvár, Kecskemét, Pécs, Sopron, Szeged, Szentendre, Szolnok, Szombathely, Tatabánya, Vác) is kooperáló Budapesti Tavaszi Fesztivált A részletek a btfhu honlapon olvashatók, a fellépő sztárok sora Nigel Kennedytől Miklósa Erikán és Perényi Miklóson keresztül az Orchestra Baobabig ível, a Vendégünk Csehország mottó jegyében kortárs képzőművészek legjava és a legnépszerűbb klasszikusok egyike, Alfons Mucha műveit állítják ki RENDSZERVÁLTÁS Bár a Magyar Írószövetség honlapja erről mit sem tud, de március 6-án A rendszerváltozások megjelenítése a magyar irodalomban címmel tanácskozást rendez itt a szövetség kritikai szakosztálya Ugyanígy, a Friss Galéria honlapja sem tükrözi, de itt meg a Tavaszi Fesztivál keretében, március 26-án nyílik A rendszerváltás 20 éve című kiállítás, az akkori eseményeket felnőtt-, illetve gyerekfejjel megélt művészek alkotásaiból CÉSAR Minden idők legnagyobb bevételt hozó francia mozisikere, a Bienvenue chez les Ch'tis semmit sem nyert a 34 alkalommal megrendezett César-gálaesten: az egyetlen kategóriában, melyben jelölték, megelőzte a Martin Provost által rendezett Seraphine, mely összesen hét díjat nyert Köztük van a legjobb női főszereplőé, a belga Yolande Moreau révén A legjobb férfialakítást Vincent Cassel nyújtotta a három díjjal jutalmazott Mesrine-ben (miszerint Halálos közellenségben) A Cannes-ban győztes Entre les murs a legjobb filmes adaptáció díját kapta WONDER A washingtoni Kongresszusi Könyvtár Gershwin-díjával tüntette ki Obama elnök személyes kedvencét és generációja egyik legnagyobb ideálját, Stevie Wondert, akinek Signed, Sealed, Delivered című slágere az elnökválasztási kampány zenéjeként is működött A populáris zene legrangosabb amerikai elismerésének előző kitüntetettje Paul Simon volt A TÕKE ÚJ ÉLETE A gazdasági világválság is belejátszhatott abba, hogy a tokiói EastWest könyvkiadó a karácsonyi piacra megjelentette Karl Marx korszakos műve, A tőke I kötetét képregény, pontosabban manga változatban Az első napokban több mint 6000 példányt adtak el belőle - a cél nyilván a százezres szféra A mangásított antikapitalista irodalom ezt megelőző darabja, a Kanikosen című Kobayashi Takiji-regény comicsverziója is 5000 példányról indulva érte el a 200 ezret, miután és miközben igazi, szöveges formájában félmillió vásárló volt kíváncsi a rákfeldolgozó hajó kegyetlenül kizsákmányolt munkásai lázadásának eredetileg 1929-ben megjelent, 1953-ban Yamamura So által megfilmesített történetére A tőke természetéről elsajátítandó marxi ismereteket egy sajtgyár ifjú tulajdonosának fejlődéstörténetébe ágyazó mangával a 30 körüli hivatalnokréteget célozta meg a kiadó, melynek katalógusában a Háború és béke, az Isteni színjáték, a Lear király és a Mein Kampf is szerepel A tudományos szocializmus alapművét hamarosan Budapesten is megismerhetik mindazok, akik annak idején tanultak róla, de aligha olvasták, és azok is, akiknek vizsgázni ugyan már nem kell belőle, de mindennap érzékelhetik működését: a Tavaszi Fesztivál keretében kétszer is előadja A tőke I kötetének színpadi változatát a Düsseldorfer Schauspielhaus A Nemzeti Színházban magyar feliratozással látható, nyolcszereplős előadást Helgard Haug és Daniel Wetzel rendezte Stefan Kaegi társaságában alkotott társulatuk, a Rimini Protokol évek óta az alternatív színházi szféra elismert szereplője a realitás és fikció között egyensúlyozó produkcióival (Deadline; Mnemopark - A Mini Train World; Call Cutta in a Box - Ein interkontinentales Telefonstück; Breaking News - ein Tagesschauspiel), de filmeket és rádiójátékokat is készítenek Budapest előtt a tokiói Nishi-Sugamo Arts Factory színpadán mutatták be a Marx-darabot, áprilisban Berlin, májusban Bécs következik Képünkön Jochen Noth magyaráz KIS VARSÓ, KISCELL Két alkotását állította ki a Kiscelli Múzeum templomterében a Gálik András és Havas Bálint alkotta Kis Varsó A Bolondok hajója című, Erhardt Miklóssal közösen készített képzőművészeti film, melyet a tavalyi Manifestán mutattak be, egy északolasz kisvárosban üresen álló épület elfoglalását, használatát, illetve a házfoglaló anarchisták kilakoltatását rekonstruálja A másik munka a Kis Varsó 1993-2007 közötti projektjeit (köztük a 2003-as Velencei Biennáléra készült Nefertiti testét) összegzi az Innen elnevezésű budapesti független kiadóval közös kiadványuk lapjainak bemutatásával A kiállítás március 29-ig tart nyitva ELHUNYT BALASKÓ JENÕ A magyar avantgárd/under-ground egyik legjelentősebb egyénisége a 60-as évek elején lépett nyilvánosságra, s politikailag és poétikailag egyaránt radikális hangjával azonnal tilosba szaladt: évtizedeken át alig-alig publikálhatott Balaskó Jenő műveit leginkább klubokban, a költő szuggesztív előadásában ismerhette meg a közönség, de kedvelt kortársai (Weöres, Pilinszky, Nagy László) verseit is mondta Zongoratanításból, statisztálásból, alkalmi munkákból, baráti kölcsönökből élt Jóval 40 fölött járt, mire 1985-ben, a JAK-füzetek sorozatában megjelenhetett első verskötete, a Mini ciklon (benne a légkört illusztráló, 1970-es Nagy László-írás: az ÉS hasábjain védte meg Balaskót és Ladik Katalint, akiket egy happeningjük miatt ért sajtótámadás) Második kötetét a rendszerváltás hozta el: Ilyen éjszakát hagytatok (a bolti forgalmazás csődje ellen demonstrálva, az Astoria aluljáróban más írók mellett Göncz Árpád frissen választott köztársasági elnök is árusította) Közéleti írásait 1994-ben gyűjtötte kötetbe: Mosolyrapszódia (képünkön 1989-ben, Bubuval, akinek nevével az Antall-kormány mellett elkötelezett vitriolos publicisztikáit szignálta) Miért éppen Antall József? című esszékötetét tavaly jelentette meg, egyik legutóbbi nyilvános szereplésére 2007 őszén, a Szépírók Társasága fesztiválján került sor 72 éves volt . .

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.