kulthírek

  • .
  • 2009. március 5.

Trafik

TAVASZI FESZTIVÁL Március 20-április 5 között rendezik a vidéki városokkal (Debrecen, Eger, Gödöllő, Győr, Kaposvár, Kecskemét, Pécs, Sopron, Szeged, Szentendre, Szolnok, Szombathely, Tatabánya, Vác) is kooperáló Budapesti Tavaszi Fesztivált A részletek a btfhu honlapon olvashatók, a fellépő sztárok sora Nigel Kennedytől Miklósa Erikán és Perényi Miklóson keresztül az Orchestra Baobabig ível, a Vendégünk Csehország mottó jegyében kortárs képzőművészek legjava és a legnépszerűbb klasszikusok egyike, Alfons Mucha műveit állítják ki RENDSZERVÁLTÁS Bár a Magyar Írószövetség honlapja erről mit sem tud, de március 6-án A rendszerváltozások megjelenítése a magyar irodalomban címmel tanácskozást rendez itt a szövetség kritikai szakosztálya Ugyanígy, a Friss Galéria honlapja sem tükrözi, de itt meg a Tavaszi Fesztivál keretében, március 26-án nyílik A rendszerváltás 20 éve című kiállítás, az akkori eseményeket felnőtt-, illetve gyerekfejjel megélt művészek alkotásaiból CÉSAR Minden idők legnagyobb bevételt hozó francia mozisikere, a Bienvenue chez les Ch'tis semmit sem nyert a 34 alkalommal megrendezett César-gálaesten: az egyetlen kategóriában, melyben jelölték, megelőzte a Martin Provost által rendezett Seraphine, mely összesen hét díjat nyert Köztük van a legjobb női főszereplőé, a belga Yolande Moreau révén A legjobb férfialakítást Vincent Cassel nyújtotta a három díjjal jutalmazott Mesrine-ben (miszerint Halálos közellenségben) A Cannes-ban győztes Entre les murs a legjobb filmes adaptáció díját kapta WONDER A washingtoni Kongresszusi Könyvtár Gershwin-díjával tüntette ki Obama elnök személyes kedvencét és generációja egyik legnagyobb ideálját, Stevie Wondert, akinek Signed, Sealed, Delivered című slágere az elnökválasztási kampány zenéjeként is működött A populáris zene legrangosabb amerikai elismerésének előző kitüntetettje Paul Simon volt A TÕKE ÚJ ÉLETE A gazdasági világválság is belejátszhatott abba, hogy a tokiói EastWest könyvkiadó a karácsonyi piacra megjelentette Karl Marx korszakos műve, A tőke I kötetét képregény, pontosabban manga változatban Az első napokban több mint 6000 példányt adtak el belőle - a cél nyilván a százezres szféra A mangásított antikapitalista irodalom ezt megelőző darabja, a Kanikosen című Kobayashi Takiji-regény comicsverziója is 5000 példányról indulva érte el a 200 ezret, miután és miközben igazi, szöveges formájában félmillió vásárló volt kíváncsi a rákfeldolgozó hajó kegyetlenül kizsákmányolt munkásai lázadásának eredetileg 1929-ben megjelent, 1953-ban Yamamura So által megfilmesített történetére A tőke természetéről elsajátítandó marxi ismereteket egy sajtgyár ifjú tulajdonosának fejlődéstörténetébe ágyazó mangával a 30 körüli hivatalnokréteget célozta meg a kiadó, melynek katalógusában a Háború és béke, az Isteni színjáték, a Lear király és a Mein Kampf is szerepel A tudományos szocializmus alapművét hamarosan Budapesten is megismerhetik mindazok, akik annak idején tanultak róla, de aligha olvasták, és azok is, akiknek vizsgázni ugyan már nem kell belőle, de mindennap érzékelhetik működését: a Tavaszi Fesztivál keretében kétszer is előadja A tőke I kötetének színpadi változatát a Düsseldorfer Schauspielhaus A Nemzeti Színházban magyar feliratozással látható, nyolcszereplős előadást Helgard Haug és Daniel Wetzel rendezte Stefan Kaegi társaságában alkotott társulatuk, a Rimini Protokol évek óta az alternatív színházi szféra elismert szereplője a realitás és fikció között egyensúlyozó produkcióival (Deadline; Mnemopark - A Mini Train World; Call Cutta in a Box - Ein interkontinentales Telefonstück; Breaking News - ein Tagesschauspiel), de filmeket és rádiójátékokat is készítenek Budapest előtt a tokiói Nishi-Sugamo Arts Factory színpadán mutatták be a Marx-darabot, áprilisban Berlin, májusban Bécs következik Képünkön Jochen Noth magyaráz KIS VARSÓ, KISCELL Két alkotását állította ki a Kiscelli Múzeum templomterében a Gálik András és Havas Bálint alkotta Kis Varsó A Bolondok hajója című, Erhardt Miklóssal közösen készített képzőművészeti film, melyet a tavalyi Manifestán mutattak be, egy északolasz kisvárosban üresen álló épület elfoglalását, használatát, illetve a házfoglaló anarchisták kilakoltatását rekonstruálja A másik munka a Kis Varsó 1993-2007 közötti projektjeit (köztük a 2003-as Velencei Biennáléra készült Nefertiti testét) összegzi az Innen elnevezésű budapesti független kiadóval közös kiadványuk lapjainak bemutatásával A kiállítás március 29-ig tart nyitva ELHUNYT BALASKÓ JENÕ A magyar avantgárd/under-ground egyik legjelentősebb egyénisége a 60-as évek elején lépett nyilvánosságra, s politikailag és poétikailag egyaránt radikális hangjával azonnal tilosba szaladt: évtizedeken át alig-alig publikálhatott Balaskó Jenő műveit leginkább klubokban, a költő szuggesztív előadásában ismerhette meg a közönség, de kedvelt kortársai (Weöres, Pilinszky, Nagy László) verseit is mondta Zongoratanításból, statisztálásból, alkalmi munkákból, baráti kölcsönökből élt Jóval 40 fölött járt, mire 1985-ben, a JAK-füzetek sorozatában megjelenhetett első verskötete, a Mini ciklon (benne a légkört illusztráló, 1970-es Nagy László-írás: az ÉS hasábjain védte meg Balaskót és Ladik Katalint, akiket egy happeningjük miatt ért sajtótámadás) Második kötetét a rendszerváltás hozta el: Ilyen éjszakát hagytatok (a bolti forgalmazás csődje ellen demonstrálva, az Astoria aluljáróban más írók mellett Göncz Árpád frissen választott köztársasági elnök is árusította) Közéleti írásait 1994-ben gyűjtötte kötetbe: Mosolyrapszódia (képünkön 1989-ben, Bubuval, akinek nevével az Antall-kormány mellett elkötelezett vitriolos publicisztikáit szignálta) Miért éppen Antall József? című esszékötetét tavaly jelentette meg, egyik legutóbbi nyilvános szereplésére 2007 őszén, a Szépírók Társasága fesztiválján került sor 72 éves volt . .

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.