mi a kotta? - Velünk az Isten

  • .
  • 2009. március 5.

Trafik

Do toho! - skandáltuk a múlt héten buzdításunkat Az aranyrokka, a Király és szénégető, s persze az Újvilág szimfónia szerzője felé, s a cseh mester állta is a maratoni próbát. Ám most aztán pár nap pihenőszünetet fog tartani, s így a szláv melodika képviselete Oroszország anyácska két fiára marad, hiszen pénteken a Nemzeti Filharmonikus Zenekar és a Nemzeti Énekkar közös koncertjén a Zsoltárszimfónia és Prokofjev I.
zongoraversenye alkotja majd a program első felét (Nemzeti Hangversenyterem, március 6., fél nyolc). Míg az Antal Mátyás által vezényelt hangverseny utolsó száma Andrew Lloyd Webber apja emlékére komponált, igényesen formált Requieme lesz, mely mű ősbemutatóját a nyolcvanas évek közepén Lorin Maazel és Plácido Domingo részvételével tartották meg.

A karmesterként is tevékeny, sőt mindinkább elfogadott délszaki tenorfejedelem említése már át is vezet bennünket a héten Pesten vendégszereplő fiatalabb stimmkolléga, a dirigálást ugyancsak szívügyének tekintő José Cura zenekari estjéhez (Zeneakadémia, március 7., fél nyolc). Az "budai Danubia Zenekar élére álló Maestro (képünk egy intenzív próba közepette mutatja) telivér latin műsort vezényel majd, még ha a nyitó számot éppenséggel Stravinsky mestere, Rimszkij-Korszakov jegyzi is. A Spanyol capriccióval induló programot az argentin vendégkarmester végül három honfitársa, Piazzolla, Ginastera, valamint a számunkra jószerével teljesen ismeretlen Carlos López Buchardo szerzeményei felé igazítja, s így hát bőven nyílik majd módunk a felfedezésre.

A hét másik kiemelkedő vendégművésze a fuvolista Emmanuel Pahud lesz, aki a Liszt Ferenc Kamarazenekar esedékes bérleti sorozatának indítása körül kíván segédkezni (Zeneakadémia, március 6., fél nyolc). A Bach család több tagját is elővonultató rendezvényen előbb a "másik Haydn", Michael fuvolaversenyét, aztán pedig egy másik "Immanuel", Carl Philipp Emanuel Bach versenyművét fújja majd el. Ám az elkövetkező napokban alighanem még két másik zenei esemény hallatán is elmondhatjuk majd, hogy "velünk az Isten", lévén kedden Ránki Dezső ad zongoraestet Haydn tiszteletére (Zeneakadémia, március 10., fél nyolc). Míg a Cos“ fan tutte remek sorozata után Fischer Iván és a Fesztiválzenekar most a Figaro házasságát hozza el a Művészetek Palotájába. Figaro három alkalommal üli majd meg lakodalmát (Nemzeti Hangversenyterem, március 7., fél négy, illetve március 8. és 11., hét óra), s a koncertszerű produkció szólistáinak sorában ott lelhetjük egyik régi kedvencünket, a veterán angol basszistát, Robert Lloydot is.

Lloyd Bartolo doktort énekli majd, de mi most mégis inkább Cherubino szólamából danázzuk e sort: "Non so pi» cosa son, cosa faccio..." Nem tudom, ki vagyok, mit csinálok - mormoljuk hozzá a nyersfordítást mély zavarunkban, ahová nem éppen a hormonok kamaszkori lázadása, vagy a szebbik nem látása, sőt még csak nem is a szokatlan mezzoszoprán hangfekvés taszított bennünket, hanem a riadó felismerés. Mert bizony jön, jön, jön, közeledik a Budapesti Tavaszi Fesztivál! Mi idejében szóltunk.

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.