mi a kotta? - Velünk az Isten

  • .
  • 2009. március 5.

Trafik

Do toho! - skandáltuk a múlt héten buzdításunkat Az aranyrokka, a Király és szénégető, s persze az Újvilág szimfónia szerzője felé, s a cseh mester állta is a maratoni próbát. Ám most aztán pár nap pihenőszünetet fog tartani, s így a szláv melodika képviselete Oroszország anyácska két fiára marad, hiszen pénteken a Nemzeti Filharmonikus Zenekar és a Nemzeti Énekkar közös koncertjén a Zsoltárszimfónia és Prokofjev I.
zongoraversenye alkotja majd a program első felét (Nemzeti Hangversenyterem, március 6., fél nyolc). Míg az Antal Mátyás által vezényelt hangverseny utolsó száma Andrew Lloyd Webber apja emlékére komponált, igényesen formált Requieme lesz, mely mű ősbemutatóját a nyolcvanas évek közepén Lorin Maazel és Plácido Domingo részvételével tartották meg.

A karmesterként is tevékeny, sőt mindinkább elfogadott délszaki tenorfejedelem említése már át is vezet bennünket a héten Pesten vendégszereplő fiatalabb stimmkolléga, a dirigálást ugyancsak szívügyének tekintő José Cura zenekari estjéhez (Zeneakadémia, március 7., fél nyolc). Az "budai Danubia Zenekar élére álló Maestro (képünk egy intenzív próba közepette mutatja) telivér latin műsort vezényel majd, még ha a nyitó számot éppenséggel Stravinsky mestere, Rimszkij-Korszakov jegyzi is. A Spanyol capriccióval induló programot az argentin vendégkarmester végül három honfitársa, Piazzolla, Ginastera, valamint a számunkra jószerével teljesen ismeretlen Carlos López Buchardo szerzeményei felé igazítja, s így hát bőven nyílik majd módunk a felfedezésre.

A hét másik kiemelkedő vendégművésze a fuvolista Emmanuel Pahud lesz, aki a Liszt Ferenc Kamarazenekar esedékes bérleti sorozatának indítása körül kíván segédkezni (Zeneakadémia, március 6., fél nyolc). A Bach család több tagját is elővonultató rendezvényen előbb a "másik Haydn", Michael fuvolaversenyét, aztán pedig egy másik "Immanuel", Carl Philipp Emanuel Bach versenyművét fújja majd el. Ám az elkövetkező napokban alighanem még két másik zenei esemény hallatán is elmondhatjuk majd, hogy "velünk az Isten", lévén kedden Ránki Dezső ad zongoraestet Haydn tiszteletére (Zeneakadémia, március 10., fél nyolc). Míg a Cos“ fan tutte remek sorozata után Fischer Iván és a Fesztiválzenekar most a Figaro házasságát hozza el a Művészetek Palotájába. Figaro három alkalommal üli majd meg lakodalmát (Nemzeti Hangversenyterem, március 7., fél négy, illetve március 8. és 11., hét óra), s a koncertszerű produkció szólistáinak sorában ott lelhetjük egyik régi kedvencünket, a veterán angol basszistát, Robert Lloydot is.

Lloyd Bartolo doktort énekli majd, de mi most mégis inkább Cherubino szólamából danázzuk e sort: "Non so pi» cosa son, cosa faccio..." Nem tudom, ki vagyok, mit csinálok - mormoljuk hozzá a nyersfordítást mély zavarunkban, ahová nem éppen a hormonok kamaszkori lázadása, vagy a szebbik nem látása, sőt még csak nem is a szokatlan mezzoszoprán hangfekvés taszított bennünket, hanem a riadó felismerés. Mert bizony jön, jön, jön, közeledik a Budapesti Tavaszi Fesztivál! Mi idejében szóltunk.

Figyelmébe ajánljuk

Helyreigazítás

  • narancs.hu

Helyreigazítás az Egy elképesztő történet: gondnokság alá akarta vetetni egykori barátját, majd bíróságra ment, de a pert is elbukta című cikk miatt.

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.