mi a kotta? - Óvakodj a törpétől

  • .
  • 2009. június 18.

Trafik

"A maga egészében - ki vele hát! elég szemtelen vagyok, hogy kimondjam - a legnagyobb mű lesz, mit valaha alkottak" - fogalmazott az álszerénység rút vétkétől teljességgel ment' Richard Wagner 1852-ben, amidőn Uhlig nevű zenészkollégájának a Ring majdani jelentőségét körvonalazta. Azután imigyen folytatta: "Tanulmányozd csak Hafizt (a perzsa költőt) alaposan: ő a legnagyobb és legfennköltebb filozófus.
Oly szilárdan és megdönthetetlen biztonsággal, mint ő, senki sem értette még a dolgok velejét. Csak egyetlen dolog van, mit fölmagasztal: és a többi mind nem ér egy lukas garast sem, bármily magasztos és fönséges nevet viseljen is. - Valami ehhez hasonló fog kiviláglani az én Nibelungjaimból is." Ez az egyedül fölmagasztalt és értékkel bíró jelenség a szerelem, s ha Csontzenész itt lenne még, hát elmagyarázhatná, hogy a Ludwig Feuerbach által meglódított filozófiájú Wagner miféle világrendező szerepet tulajdonított a szerelemnek, s alighanem a platóni Erósz-fogalmat is játékba hozná. Mi most ehelyett a bizonnyal léhább és profánusabb utat választjuk, s inkább A Nibelung gyűrűje, a Művészetek Palotájában az előttünk álló héten újfent teljes kört abszolváló tetralógia szerelmi aranyigazságait próbáljuk tömören sommázni. Ilyesformán a mitikus történetben visszafelé haladva, Az istenek alkonya (június 21., négy óra) üzenete - a távkapcsolat kockázatos döntés; a Brünnhildét a lángkörből kiszabadító Siegfriedé (június 20., négy óra) - a szerelem nem ismer akadályokat; a két testvér, Siegmund és Sieglinde kapcsolatát regélő Walküré - a szerelem nem ismer korlátokat; míg az Alberich és a sellők jelenetével induló Rajna kincséé (június 18., hat óra) - a sorozatos visszautasítás elkeseredést szül, vagy netán: a hableányok nem kedvelik az erőszakos törpéket. (Az érzéki tematikát mellőző képünkön az első bayreuthi Brünnhilde, Amalia Materna és a Siegfried hátasát, Granét alakító paripa, Cocotte látható.)

Ezen a héten újabb, Pesttől relatíve távoli színhely csábít és kecsegtet, nem éppen sellők vagy szirének, hanem rokonszenves régi zenészek módjára: Vashegyi György két együttesének közös Händel-Haydn-koncertje megnyitja ugyanis a 25. Régi Zenei Napokat Sopronban (Szent Mihály-templom, június 20., nyolc óra). Pompás produkciókat ígér ez a soproni hét, hisz a második napon például Philip Pickett legendás együttese, a New London Consort lép majd fel a Liszt Ferenc Kulturális Központban (június 21., hét óra) Purcell megejtő operájával, a Dido és Aeneasszal. (Üzenete: a szakításba bele is lehet halni. Na jó, abbahagytuk.)

S persze vár még ránk a Miskolci Operafesztivál második fele Közép- és Kelet-Európa reményteljes opera- és balettelőadásaival! Richard Strauss különleges szerkezetű operáját, az Ariadné Naxos szigetén címűt a Pozsonyi Nemzeti Színház (Nagyszínház, június 18., hat óra), Johann Strauss dallamait pedig a gálázó Nagy Moszkvai Klasszikus Balett lépteti elénk (Nyári Színház, június 19., kilenc óra). A Lett Nemzeti Opera és a Kassai Állami Színház pedig Mozarttal nevez: az előbbiek a szabványos Varázsfuvolát adják (Nagyszínház, június 20., öt óra), míg a kassai polgárok egy különös produkció, a Házasság Figaro (Mozart) szerint című balettelőadás (Nyári Színház, június 20., kilenc óra) megalkotóiként érdemlik majd ki tapsainkat.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.