mi a kotta? - Óvakodj a törpétől

  • .
  • 2009. június 18.

Trafik

"A maga egészében - ki vele hát! elég szemtelen vagyok, hogy kimondjam - a legnagyobb mű lesz, mit valaha alkottak" - fogalmazott az álszerénység rút vétkétől teljességgel ment' Richard Wagner 1852-ben, amidőn Uhlig nevű zenészkollégájának a Ring majdani jelentőségét körvonalazta. Azután imigyen folytatta: "Tanulmányozd csak Hafizt (a perzsa költőt) alaposan: ő a legnagyobb és legfennköltebb filozófus.
Oly szilárdan és megdönthetetlen biztonsággal, mint ő, senki sem értette még a dolgok velejét. Csak egyetlen dolog van, mit fölmagasztal: és a többi mind nem ér egy lukas garast sem, bármily magasztos és fönséges nevet viseljen is. - Valami ehhez hasonló fog kiviláglani az én Nibelungjaimból is." Ez az egyedül fölmagasztalt és értékkel bíró jelenség a szerelem, s ha Csontzenész itt lenne még, hát elmagyarázhatná, hogy a Ludwig Feuerbach által meglódított filozófiájú Wagner miféle világrendező szerepet tulajdonított a szerelemnek, s alighanem a platóni Erósz-fogalmat is játékba hozná. Mi most ehelyett a bizonnyal léhább és profánusabb utat választjuk, s inkább A Nibelung gyűrűje, a Művészetek Palotájában az előttünk álló héten újfent teljes kört abszolváló tetralógia szerelmi aranyigazságait próbáljuk tömören sommázni. Ilyesformán a mitikus történetben visszafelé haladva, Az istenek alkonya (június 21., négy óra) üzenete - a távkapcsolat kockázatos döntés; a Brünnhildét a lángkörből kiszabadító Siegfriedé (június 20., négy óra) - a szerelem nem ismer akadályokat; a két testvér, Siegmund és Sieglinde kapcsolatát regélő Walküré - a szerelem nem ismer korlátokat; míg az Alberich és a sellők jelenetével induló Rajna kincséé (június 18., hat óra) - a sorozatos visszautasítás elkeseredést szül, vagy netán: a hableányok nem kedvelik az erőszakos törpéket. (Az érzéki tematikát mellőző képünkön az első bayreuthi Brünnhilde, Amalia Materna és a Siegfried hátasát, Granét alakító paripa, Cocotte látható.)

Ezen a héten újabb, Pesttől relatíve távoli színhely csábít és kecsegtet, nem éppen sellők vagy szirének, hanem rokonszenves régi zenészek módjára: Vashegyi György két együttesének közös Händel-Haydn-koncertje megnyitja ugyanis a 25. Régi Zenei Napokat Sopronban (Szent Mihály-templom, június 20., nyolc óra). Pompás produkciókat ígér ez a soproni hét, hisz a második napon például Philip Pickett legendás együttese, a New London Consort lép majd fel a Liszt Ferenc Kulturális Központban (június 21., hét óra) Purcell megejtő operájával, a Dido és Aeneasszal. (Üzenete: a szakításba bele is lehet halni. Na jó, abbahagytuk.)

S persze vár még ránk a Miskolci Operafesztivál második fele Közép- és Kelet-Európa reményteljes opera- és balettelőadásaival! Richard Strauss különleges szerkezetű operáját, az Ariadné Naxos szigetén címűt a Pozsonyi Nemzeti Színház (Nagyszínház, június 18., hat óra), Johann Strauss dallamait pedig a gálázó Nagy Moszkvai Klasszikus Balett lépteti elénk (Nyári Színház, június 19., kilenc óra). A Lett Nemzeti Opera és a Kassai Állami Színház pedig Mozarttal nevez: az előbbiek a szabványos Varázsfuvolát adják (Nagyszínház, június 20., öt óra), míg a kassai polgárok egy különös produkció, a Házasság Figaro (Mozart) szerint című balettelőadás (Nyári Színház, június 20., kilenc óra) megalkotóiként érdemlik majd ki tapsainkat.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.