mi a kotta? - Óvakodj a törpétől

  • .
  • 2009. június 18.

Trafik

"A maga egészében - ki vele hát! elég szemtelen vagyok, hogy kimondjam - a legnagyobb mű lesz, mit valaha alkottak" - fogalmazott az álszerénység rút vétkétől teljességgel ment' Richard Wagner 1852-ben, amidőn Uhlig nevű zenészkollégájának a Ring majdani jelentőségét körvonalazta. Azután imigyen folytatta: "Tanulmányozd csak Hafizt (a perzsa költőt) alaposan: ő a legnagyobb és legfennköltebb filozófus.
Oly szilárdan és megdönthetetlen biztonsággal, mint ő, senki sem értette még a dolgok velejét. Csak egyetlen dolog van, mit fölmagasztal: és a többi mind nem ér egy lukas garast sem, bármily magasztos és fönséges nevet viseljen is. - Valami ehhez hasonló fog kiviláglani az én Nibelungjaimból is." Ez az egyedül fölmagasztalt és értékkel bíró jelenség a szerelem, s ha Csontzenész itt lenne még, hát elmagyarázhatná, hogy a Ludwig Feuerbach által meglódított filozófiájú Wagner miféle világrendező szerepet tulajdonított a szerelemnek, s alighanem a platóni Erósz-fogalmat is játékba hozná. Mi most ehelyett a bizonnyal léhább és profánusabb utat választjuk, s inkább A Nibelung gyűrűje, a Művészetek Palotájában az előttünk álló héten újfent teljes kört abszolváló tetralógia szerelmi aranyigazságait próbáljuk tömören sommázni. Ilyesformán a mitikus történetben visszafelé haladva, Az istenek alkonya (június 21., négy óra) üzenete - a távkapcsolat kockázatos döntés; a Brünnhildét a lángkörből kiszabadító Siegfriedé (június 20., négy óra) - a szerelem nem ismer akadályokat; a két testvér, Siegmund és Sieglinde kapcsolatát regélő Walküré - a szerelem nem ismer korlátokat; míg az Alberich és a sellők jelenetével induló Rajna kincséé (június 18., hat óra) - a sorozatos visszautasítás elkeseredést szül, vagy netán: a hableányok nem kedvelik az erőszakos törpéket. (Az érzéki tematikát mellőző képünkön az első bayreuthi Brünnhilde, Amalia Materna és a Siegfried hátasát, Granét alakító paripa, Cocotte látható.)

Ezen a héten újabb, Pesttől relatíve távoli színhely csábít és kecsegtet, nem éppen sellők vagy szirének, hanem rokonszenves régi zenészek módjára: Vashegyi György két együttesének közös Händel-Haydn-koncertje megnyitja ugyanis a 25. Régi Zenei Napokat Sopronban (Szent Mihály-templom, június 20., nyolc óra). Pompás produkciókat ígér ez a soproni hét, hisz a második napon például Philip Pickett legendás együttese, a New London Consort lép majd fel a Liszt Ferenc Kulturális Központban (június 21., hét óra) Purcell megejtő operájával, a Dido és Aeneasszal. (Üzenete: a szakításba bele is lehet halni. Na jó, abbahagytuk.)

S persze vár még ránk a Miskolci Operafesztivál második fele Közép- és Kelet-Európa reményteljes opera- és balettelőadásaival! Richard Strauss különleges szerkezetű operáját, az Ariadné Naxos szigetén címűt a Pozsonyi Nemzeti Színház (Nagyszínház, június 18., hat óra), Johann Strauss dallamait pedig a gálázó Nagy Moszkvai Klasszikus Balett lépteti elénk (Nyári Színház, június 19., kilenc óra). A Lett Nemzeti Opera és a Kassai Állami Színház pedig Mozarttal nevez: az előbbiek a szabványos Varázsfuvolát adják (Nagyszínház, június 20., öt óra), míg a kassai polgárok egy különös produkció, a Házasság Figaro (Mozart) szerint című balettelőadás (Nyári Színház, június 20., kilenc óra) megalkotóiként érdemlik majd ki tapsainkat.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.