kulthírek

  • .
  • 2009. december 3.

Trafik

HERTA MÜLLER SZEKUSA Pszichózisban szenved, nincs kapcsolata a külső valósággal, közel sem hallgattuk ki oly gyakran, mint állítja - nyilatkozott a Nobel-díjas írónőről az Adevarul című bukaresti napilapban Radu Tinu, a román állambiztonsági szolgálat, a Securitate volt temesvári parancsnoka. Elismerte, hogy a lakását lehallgatták, de csak egy alkalommal.
Az egykori Tinu őrnagy a rezsim bukása után kb. két évig letartóztatásban volt, de végül nem állították bíróság elé. Herta Müller szekus aktái több mint 900 oldalt tesznek ki.

KLEIST-DÍJ Arnold Stadler vehette át Berlinben az idei Kleist-díjat. Az 55 éves író munkásságát Esterházy Péter méltatta, a kitüntetett, illetve Kleist műveiből Klaus Maria Brandauer olvasott fel.

ELHUNYT MELIS GYÖRGY A Kossuth-díjas operaénekes 60 éve, 1949-ben, Bizet Carmenjében mutatkozott be az Operában - az évforduló tiszteletére rendezett ünnepségen már nem tudott részt venni. Melis György, aki a milánói Scala színpadán is szerepelt A kékszakállú herceg várában, baritonja és személyisége erejénél fogva az opera műfajának igazi népszerűsítői közé tartozott. 86 éves volt.

KÍNAI FILMDÍJ A tajvani Leon Dai filmje nyerte Tajpejben a kínai nyelvű filmek Oscarjának nevezett Arany Ló díjat, és egyúttal a legjobb rendezőnek járó elismerést is: a No Puedo Vivir Sin Ti (Nem élhetek nélküled - eredetileg is spanyol a cím) hét év óta az első tajvani alkotás, amely megkapta ezt a díjat.

MUSICAL TOLMÁCSGÉPPEL Angol, francia, német, olasz, spanyol, orosz, japán és kínai felirattal követhető nyomon mostantól a londoni Shaftesbury Theatre Hairspray című musicalje: a kézben tartott, teljesen hangtalan kis képernyőn fekete háttér előtt fut a felirat, így a fénye nem zavarja a többi nézőt. A londoni színházjegyek harmadát külföldiek vásárolják, a szerkezet valószínűleg általánossá válik majd a West End színházaiban.

A BALLETS RUSSES 100 ÉVE Száz évvel ezelőtt, 1909-ben érkezett Párizsba Szergej Gyagilev - azóta: Serge Dhiagilev - vezetésével a szentpétervári cári balett társulatából toborzott Orosz Balett, mely a következő két évtizedben forradalmasította a táncszínház műfaját. Gyagilev második kísérlete volt ez: egy évvel korábban menedzselési problémák miatt kudarcot vallott az orosz opera exportjával, a balett viszont meghódította Párizst, s onnan kiindulva a nyugati világot. A táncosok és koreográfusok (köztük Anna Pavlova, Vaclav Nyizsinszkij, azaz Nijinsky és Mihail - később Michel - Fokin) tehetségén túl esetenként botrányt is kavaró sikerükben döntő szerepet játszott, hogy a klasszikus alapokról elrugaszkodva kortárs művészetet teremtettek, közös nyelvet találván a korszak úttörő szellemeivel. 1910-ben Igor Stravinsky A tűzmadár c. darabjával robbantottak, 1913-ban színre vitték szintén tőle a Tavaszi áldozatot, 1917-ben Jean Cocteau Parade című egyfelvonásosát Erik Satie zenéjével, Picasso díszletével és jelmezeivel. Matisse, Braque, Miró, De Chirico, Balla, Derain, Rouault tervezték díszleteiket, meg persze oroszok is, Larionov, Goncsarova, Gabo. Gyagilev 1929-ben bekövetkezett halála után a társulat szétszéledt, a Ballets Russes szellemét elsősorban George Balanchine és Serge Lifar koreográfiái vitték tovább.

E nagyszerű időszakra emlékeztet a párizsi Opera Garnier kiállítása, jelmezek, színpadtervek, fotók, dokumentumok és képzőművészeti alkotások segítségével, jövő május 23-ig. Ugyanitt egy előadásciklussal is megemlékeznek az évfordulóról, eredeti jelmezekkel, díszletekkel, koreográfiákkal, műsoron többek között Debussy Egy faun délutánja, De Falla A háromszögletű kalap, Stravinsky Petruska. Illusztrációinkon Nijinsky a faun szerepében, melynek színpadképét, mint számos más előadásét is, Leon Bakst tervezte - ő festette az itt látható Gyagilev-portrét is. A másik fekete-fehér képen egy 1924-es előadás jelenete, Coco Chanel jelmezeivel. A társulat amerikai plakátját Willy Pogány tervezte.

A BALÁZS BÉLA STÚDIÓ 50 ÉVE Más hangok, más szobák - Rekonstrukciós kísérlet(ek) címmel kiállítás nyílik december 15-én a Műcsarnokban a házigazda intézmény, valamint a Balázs Béla Stúdió Alapítvány és a Magyar Nemzeti Filmarchívum közös rendezésében. Kreativitás, közösség, dokumentálás, ízlés, cenzúra - ilyen kulcsfogalmak köré szervezték a magyar filmművészet történetében egyedi helyet elfoglaló BBS ötvenéves fennállása alkalmából rendezett kiállítást, melynek idejére az egyik termet mozivá és előadóteremmé alakítják át. Délutánonként vetítenek, csütörtök esténként pedig a stúdió munkájában meghatározó alkotókról és életművekről lesz szó - ilyenkor 22 óráig meghosszabbítják a nyitva tartási időt, a többszöri visszatérést pedig karszalagos belépőjegyek teszik lehetővé. A többéves előkészítő munka során megkezdődött a BBS történetének feldolgozása, a filmek digitalizálása - az eddigi eredmények számítógépeken megtekinthetők majd a Műcsarnok apszisában, terveznek egy DVD-sorozatot is, a kiállításra pedig tanulmánykötet jelenik meg BBS 50 címmel, Gelencsér Gábor szerkesztésében. A kiállítás kurátora Páldi Lívia, a kísérőprogramokat Kodolányi Sebestyén állította össze.

AZ ÉVTIZED ALBUMAI A New Musical Express munkatársai mérlegre tették az évezred első évtizede zenei termését. Íme, a szavazataik alapján összeállt albumlista élcsoportja:

1. Strokes: This Is It (2001)

2. Libertines: Up The Bracket (2002)

3. Primal Scream: XTRMNTR (2000)

4. Arctic Monkeys: Whatever People Say I Am, That's What

I'm Not (2006)

5. Yeah Yeah Yeahs: Fever To Tell (2003)

6. PJ Harvey: Stories From City, Stories From The Sea (2000)

7. Arcade Fire: Funeral (2004)

8. Interpol: Turn On The Bright Lights (2002)

9. The Streets: Original Pirate Material (2002)

10. Radiohead: In Rainbows (2007)

11. LCD Soundsystem: Sound Of Silver (2007)

12. At The Drive-In: Relationship Of Command (2000)

13. The Shins: Wincing The Night Away (2007)

14. Radiohead: Kid A (2000)

15. Queens Of The Stone Age: Songs For The Deaf (2002)

16. The Streets: A Grand Don't Come For Free (2004)

17. Sufjan Stevens: Illinois (2005)

18. White Stripes: Elephant (2003)

19. White Stripes: White Blood Cells (2001)

20. Blur: Think Tank (2003)

Amy Winehouse a 27. helyre ért oda (Back To Black, 2006), magyar nincs az első százban, de az izlandiak is éppen csak befértek: Björk a 95. (Vespertine, 2001), a Sigur Rós pedig a 97. (Agaetis Byrjun, 2000). Mögöttük a 98. a Gorillaz (Demon Days, 2005), a 100. pedig a MGMT (Oracular Spectacular, 2007).

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.