kulthírek

  • .
  • 2010. február 18.

Trafik

ESSEN MEGÚJULT MÚZEUMA Európa egyik idei kulturális fővárosában, Essenben található Németország egyik leghíresebb múzeuma, az 1902-ben alapított Museum Folkwang, melyet a brit David Chipperfield tervei szerint újítottak fel, a régi épület egyes részeinek lebontása árán. A január végén megnyílt kiállítások egyike a múzeum fotógyűjteményéből, a másik a grafikai kollekció új szerzeményeiből válogat. EVERYBODY HURTS: NR 1 Több mint 453 ezer példányban kelt el a haiti földrengés túlélőinek megsegítésére rögzített R.E.M.-dal, többek közt Cheryl Cole, Leona Lewis, Kylie Minogue, Robbie Williams, Susan Boyle, Rod Stewart és Jon Bon Jovi előadásában, s ezzel megjelenésének hetében a brit lista élére ugrott. DÍJ Esszéírói és költői életműve elismeréseként a 80 éves német Hans Magnus Enzensberger kapta a legnagyobb dán irodalmi megbecsülésnek számító Sonning-díjat: a 134 ezer euróval dotált díj korábbi kitüntetettjei között olyan személyiségek szerepelnek, mint Winston Churchill, Hannah Arendt, Jürgen Habermas vagy Günter Grass. GYÁSZ 40 éves korában holtan találták lakásában Alexander McQueent: a brit divattervező feltehetően öngyilkos lett.
Új kollekcióját márciusban mutatta volna be a Párizsi Divathéten. Saját márkája megalapítása előtt szerencsét próbált a francia Givenchynél is: azt követően szerződtették, hogy Highland Rape fantázianévre keresztelt 1995-ös kollekciójával úgy öltöztette fel a modelljeit, mintha ruháikat nemi erőszak közben szétszaggatták volna.

57 éves korában, rákbetegségben elhunyt Doug Fieger: Los Angelesben alapított zenekara, a The Knack egyetlen igazán nagy slágere, az 1979-es My Sharona 1994-ben, a Nyakunkon az élet (benne Ethan Hawke, Winona Ryder, Ben Stiller) filmzenéjeként ismét népszerűvé vált.

SZÍNES VOLGA-VOLGA Míg a jubileumi Berlinale egyik attrakciója Fritz Lang 1927-es Metropolisának felújított, s az annak idején kivágott jelenetek visszaállításával létrehozott eredeti verziója volt (az Argentínában megtalált tekercsekről: Narancs, 2008. július 10.), Moszkvában is új életre keltették a szovjet filmgyártás egyik klasszikusát. Az orosz állami televízió első csatornáján sugározták a Volga-Volga című 1938-as zenés vígjáték kiszínezett változatát, néhány kivágott képsor visszahelyezésével. Grigorij Alekszandrov eredetileg fekete-fehér filmjének főszerepét a korszak egyik legnagyobb csillaga, a rendező felesége, Ljubov Orlova alakította, zenéjét Iszaak Dunajevszkij, forgatókönyvét a rendező és Nyikolaj Erdman írta. A történet két amatőr kórus versengéséről szól, a távoli Uralból igyekeznek a moszkvai zenei olimpiászra. Sztálin imádta a filmet, rengetegszer megnézte, s úgy tartja a fáma, hogy Roosevelt amerikai elnöknek is küldetett egy kópiát. Orlova első férje a politikai tisztogatások áldozata lett. Amikor - állítólag - megkérdezte a diktátort, hogy mi van vele, az azt hazudta neki, hogy egy Gulagban van, s - állítólag - hozzátette: elintézheti, hogy ott találkozhassanak. Sztálin halála után Hruscsov betiltotta a filmet, a Sztálinra utaló képsorokat (például hogy a hajó az ő nevét viseli) kivágták. Ezeket helyezték most vissza, de volt, amit nem találtak (például hogy a hajó elúszik az ő 25 méteres szobra előtt). A Volga-Volga kultikus jellegét mutatja, hogy 2006-ban Vlagyiszlav Mamisev - a bécsi Gender Check kiállításon (Narancs, 2009. november 19.) is szereplő művész - Monroe-imitátori főszereplésével újra megcsinálták.

VISSZATÉRőK Tízévi szünet után - s aligha véletlenül a daltémáihoz illő Valentin-naphoz időzítve - jelentette meg új albumát Sade. Ez a hatodik stúdióalbuma. A Soldier of Love régről ismert hangzásáról az 51 éves énekesnő mit sem öregedett hangja mellett a hűséges zenésztársak gondoskodtak: a basszusos Paul Denman, a gitáros, szaxofonos Stuart Matthewman és a billentyűs Andrew Hale már 1984-ben is vele volt, amikor első slágereivel hódítani indult. A hosszú szünet igazán a 2001-es Lovers Rock-turnén készült Lovers Live című film megjelenése, 2002 után kezdődött, s a mostani album címadó kislemezének premierjével ért véget, tavaly - fotónk ekkor készült.

Gil Scott-Heron, aki a 70-es évek elején készült felvételei révén a rap egyik legfontosabb előfutára, még hosszabb szünetet tartott: az 1994-es Spirits óta a mostani I'm New Here az első albuma. Ez a 16 év megközelíti a rajongóit 17 évig várakoztató Axl Rose rekordját, de ha hozzávesszük, hogy a fekete költő az 1982-es Moving Target után 12 évvel állt elő a Spiritsszel, akkor láthatjuk, milyen ritka pillanat ez. Gil Scott-Heron fölött a drog vette át az irányítást, kétszer is lecsukták, először kokain és crack miatt, másodszor mert meglépett a rehabilitációs központból, amivel megszegte a szabadon bocsátása feltételeit. Új lemezének producere, Richard Russel is a Rikers Island-börtönben vette fel vele a kapcsolatot, 2006-ban.

SOUL POWER 1974-ben forgatták, tavaly készült el a moziváltozat, most meg a DVD: átélhetővé vált a Zaire fővárosában, Kinshasában, Muhammad Ali és George Foreman nehézsúlyú profi ökölvívó-világbajnoki döntőjének apropójából rendezett háromnapos fesztivál hangulata. Ez volt az első igazán nagyszabású rendezvény, ahol az afrikai zene akkori nagyságai, Miriam Makeba, Tabu Ley Rochereau, a gitáros Franco vezette T.P.O.K. Jazz és mások együtt szerepelhettek a soul, blues, r&b és latin zene olyan ászaival, mint James Brown (képünkön), B. B. King, Celia Cruz, Bill Withers, a Spinners, a Crusaders, a Pointer Sisters. Ugyanaz a stáb dolgozott a koncertfelvételeken is, de míg a bokszmeccsről készült dokumentumfilm, a When We Were Kings "már" 1995-re összeállt (Leon Gast Oscart is nyert vele), vágója, Jeffrey Levy-Hinte csak jóval később rakhatta össze a magáét.

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.