kulthírek

  • .
  • 2010. február 25.

Trafik

FILMSZTÁROK A SZÍNPADON Ibsen Nórájának címszerepében mutatkozott be a párizsi Theatre de la Madeleine színpadán az eddig csak filmvászonról ismert Audrey Tautou. Isabelle Huppert Tennessee Williams darabjában, A vágy villamosában látható a Thé‰tre de l'Odéonban.
A párizsi színházak a filmsztárok vonzerejével próbálják visszacsábítani a gazdasági válság miatt elmaradozó nézőket.

DARIO FO A VÁLSÁGRÓL 1974-ben mutatták be Berlinben Dario Fo Nem fizetünk című darabját. Claus Peymann, a Berliner Ensemble igazgatója a napokban felkérte az immár Nobel-díjas olasz szerzőt, hogy a mostani válság tapasztalatait is beépítve dolgozza át színháza számára a kapitalista gazdaság működéséről is szóló bohózatát.

CASANOVA KÉZIRATA Egy anonimitását őrző magánszemély 7,2 millió euróért megvásárolta a Brockhaus családtól és a Francia Nemzeti Könyvtárnak adományozta Giacomo Casanova emlékiratainak 3700 oldalnyi kéziratát, mely egy lipcsei bank pincéjében vészelte át a világháborús bombázásokat. Az Histoire de ma Vie-t 2011 őszén kiállításon mutatják be, s hozzáférhetővé teszik a könyvtár Gallica elnevezésű website-ján.

SPANYOL ÉS BRIT FILMDÍJ Goya nem sok filmet rendezett, a spanyol filmdíj mégis az ő nevét viseli. Az idei díjátadás Daniel Monzon Celda 211 (211-es cella) című börtönthrillerje átütő sikerét hozta: 16 kategóriában jelölték, 8-at megnyert, köztük a legjobb férfi főszereplőét is, Luis Tozar révén. Alejandro Amenabar alkotása, az Agora hét - zömmel technikai - díjat kapott.

Kathryn Bigelow műve, A bombák földjén nyerte a legjobb film díját Londonban, a brit filmdíjak gálaestjén. A legjobb hazai alkotásnak Andrea Arnold filmje, a Fish Tank bizonyult: egy 15 éves lányról szól, akinek a mamája új pasit hoz a házhoz. A legjobb alakítások díját Colin Firth (A Single Man) és Carey Mulligan (An Education) vehette át.

BERLIN LEGJOBBJAI Nagy sztárok helyett jórészt alig ismert nevek találhatók a 60. Berlinale nyertesei között. Az Arany Medve fődíjat a török Semih Kaplanogluáltal rendezett Bal (Méz) kapta: az apa-fiú dráma 8 éves főszereplője, Bora Altas meghódította a Werner Herzog vezette zsűrit - a legjobb alakítás díját mégsem ő kapta, hanem a Koji Wakamatsu rendezte, Caterpillar című japán háborús - pontosabban világháború utáni - filmben játszó Shinobu Terajima, illetve Grigorij Dobrigin és Szergej Puszkepalisz, megosztva: ők az orosz Alekszej Popogrebszkij Kak ja provjel etyim letom (Hogy végeztem ezen a nyáron) című filmjében brillíroztak, sarkköri körülmények között - akárcsak a szintén díjazott operatőr Pavel Kosztomarov. A zsűri nagydíját érő Ezüst Medvét a román Florin Serbin börtöndrámája, az Eu cand vreau sa fluier, fluier (Ha fütyülni akarok, fütyülök)nyerte, s őt jutalmazták meg a leginnovatívabb alkotást elismerő Alfred Bauer-díjjal is, mely a fesztivál alapítójának emlékét őrzi. Legjobb rendezőként Ezüst Medvét vehetett volna át a The Ghost Writerért Roman Polanski is, ha nem dekkolna svájci háziőrizetben harminc évvel ezelőtti bűne miatt. A legjobb forgatókönyv díjának a kínai Tuan Yan (Együtt külön) rendezője, Wang Quan'an és munkatársa, Na Jin örülhetett, a legjobb első filmes díját pedig Babak Najafi svéd filmje, a Generáció szekcióban vetített Sebbe nyerte. Svéd produkció érdemelte ki a legjobb rövidfilm díját is, Ruben Östlund műve, a Händelse Vid Bank. Banksy, akit képünkön (nem) látnak, díj nélkül őrizte inkognitóját Exit Through The Gift Shop című filmjének premierje alkalmából.

EÖTVÖS OPERÁJA MÜNCHENBEN Február 22-én rendezték Münchenben, a Bayrische Staatsoper színpadán Eötvös Péter művének ősbemutatóját: a Die Tragödie des Teufels (Az ördög tragédiája) szövegét a müncheni Albert Ostermaier írta, az előadást Kovalik Balázs rendezte, színpadképét Ilja és Emilia Kabakov tervezte, a főbb szereplők között található Kovács Annamária is. A tizenkét képre tagolt történet során Lucifer (Georg Nigl) valóságos és virtuális világokon keresztül vezeti Ádámot (Topi Lehtipuu) és Évát (Cora Burggraaf), s közben a Matrix sci-fi motívumait is felhasználva a 21. századba röpíti Az ember tragédiáját. További előadások: február 25., 28., március 6., 9., július 12.

KULTÚRÁK KÖZELÍTÉSE A feszültséget, bizonytalanságot és erőszakos konfliktusokat eredményező, tudatlanságból, előítéletekből és kirekesztésből eredő zavarodottság feloldásának legjobb módja a kultúrák közötti csere és párbeszéd. A mai nappal megkezdjük intellektuális utazásunkat, melynek során a 21. század békéjéhez elvezető új perspektívákat felvázoló módozatokat keresünk - így vezette be Irina Bokova, az UNESCO főtitkára az International Year for the Reapprochement of Cultures eseménysorát. E címet adta az ENSZ oktatási és tudományos szervezete a 2010-es esztendőnek, a cél tehát a különböző kultúrák közötti megbékélés, kiengesztelődés, közeledés előmozdítása. Mindennek érdekében prominens politikusok, értelmiségiek és vallási vezetők részvételével nemzetközi testületet hoztak létre, hogy javaslatokat dolgozzon ki az emberi jogokat, a nemek közötti egyenlőséget tiszteletben tartó, s a globalizáció kontextusában a szolidaritást előtérbe helyező módon. Az UNESCO honlapján több mint 350 kapcsolódó rendezvény található, Csehország tízet, Lengyelország húszat csatolt be (a téma oly tág, hogy szinte bármi belefér). Magyarország részéről mindössze a Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum nevén feltüntetett Common Routes of Euro-Mediterranean Music (CREMM) látható 2008 novembere és 2010 októbere közötti időszakkal. Ezen nem az értendő, hogy ilyen kiállítást vagy programot kínálna a múzeum, hanem hogy ez az intézmény szerepel Az euromediterrán zene közös útjai: EuroMed Music Festival elnevezésű projekt vezetőjeként. Tavaly nyáron a Gödörben rendeztek nemzetközi fesztivált, idén júniusban újra itthon, valamint Lengyelországban és Szerbiában. Egyelőre a zenészek jelentkezése és kiválasztása zajlik.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.