kulthírek

  • .
  • 2010. február 25.

Trafik

FILMSZTÁROK A SZÍNPADON Ibsen Nórájának címszerepében mutatkozott be a párizsi Theatre de la Madeleine színpadán az eddig csak filmvászonról ismert Audrey Tautou. Isabelle Huppert Tennessee Williams darabjában, A vágy villamosában látható a Thé‰tre de l'Odéonban.
A párizsi színházak a filmsztárok vonzerejével próbálják visszacsábítani a gazdasági válság miatt elmaradozó nézőket.

DARIO FO A VÁLSÁGRÓL 1974-ben mutatták be Berlinben Dario Fo Nem fizetünk című darabját. Claus Peymann, a Berliner Ensemble igazgatója a napokban felkérte az immár Nobel-díjas olasz szerzőt, hogy a mostani válság tapasztalatait is beépítve dolgozza át színháza számára a kapitalista gazdaság működéséről is szóló bohózatát.

CASANOVA KÉZIRATA Egy anonimitását őrző magánszemély 7,2 millió euróért megvásárolta a Brockhaus családtól és a Francia Nemzeti Könyvtárnak adományozta Giacomo Casanova emlékiratainak 3700 oldalnyi kéziratát, mely egy lipcsei bank pincéjében vészelte át a világháborús bombázásokat. Az Histoire de ma Vie-t 2011 őszén kiállításon mutatják be, s hozzáférhetővé teszik a könyvtár Gallica elnevezésű website-ján.

SPANYOL ÉS BRIT FILMDÍJ Goya nem sok filmet rendezett, a spanyol filmdíj mégis az ő nevét viseli. Az idei díjátadás Daniel Monzon Celda 211 (211-es cella) című börtönthrillerje átütő sikerét hozta: 16 kategóriában jelölték, 8-at megnyert, köztük a legjobb férfi főszereplőét is, Luis Tozar révén. Alejandro Amenabar alkotása, az Agora hét - zömmel technikai - díjat kapott.

Kathryn Bigelow műve, A bombák földjén nyerte a legjobb film díját Londonban, a brit filmdíjak gálaestjén. A legjobb hazai alkotásnak Andrea Arnold filmje, a Fish Tank bizonyult: egy 15 éves lányról szól, akinek a mamája új pasit hoz a házhoz. A legjobb alakítások díját Colin Firth (A Single Man) és Carey Mulligan (An Education) vehette át.

BERLIN LEGJOBBJAI Nagy sztárok helyett jórészt alig ismert nevek találhatók a 60. Berlinale nyertesei között. Az Arany Medve fődíjat a török Semih Kaplanogluáltal rendezett Bal (Méz) kapta: az apa-fiú dráma 8 éves főszereplője, Bora Altas meghódította a Werner Herzog vezette zsűrit - a legjobb alakítás díját mégsem ő kapta, hanem a Koji Wakamatsu rendezte, Caterpillar című japán háborús - pontosabban világháború utáni - filmben játszó Shinobu Terajima, illetve Grigorij Dobrigin és Szergej Puszkepalisz, megosztva: ők az orosz Alekszej Popogrebszkij Kak ja provjel etyim letom (Hogy végeztem ezen a nyáron) című filmjében brillíroztak, sarkköri körülmények között - akárcsak a szintén díjazott operatőr Pavel Kosztomarov. A zsűri nagydíját érő Ezüst Medvét a román Florin Serbin börtöndrámája, az Eu cand vreau sa fluier, fluier (Ha fütyülni akarok, fütyülök)nyerte, s őt jutalmazták meg a leginnovatívabb alkotást elismerő Alfred Bauer-díjjal is, mely a fesztivál alapítójának emlékét őrzi. Legjobb rendezőként Ezüst Medvét vehetett volna át a The Ghost Writerért Roman Polanski is, ha nem dekkolna svájci háziőrizetben harminc évvel ezelőtti bűne miatt. A legjobb forgatókönyv díjának a kínai Tuan Yan (Együtt külön) rendezője, Wang Quan'an és munkatársa, Na Jin örülhetett, a legjobb első filmes díját pedig Babak Najafi svéd filmje, a Generáció szekcióban vetített Sebbe nyerte. Svéd produkció érdemelte ki a legjobb rövidfilm díját is, Ruben Östlund műve, a Händelse Vid Bank. Banksy, akit képünkön (nem) látnak, díj nélkül őrizte inkognitóját Exit Through The Gift Shop című filmjének premierje alkalmából.

EÖTVÖS OPERÁJA MÜNCHENBEN Február 22-én rendezték Münchenben, a Bayrische Staatsoper színpadán Eötvös Péter művének ősbemutatóját: a Die Tragödie des Teufels (Az ördög tragédiája) szövegét a müncheni Albert Ostermaier írta, az előadást Kovalik Balázs rendezte, színpadképét Ilja és Emilia Kabakov tervezte, a főbb szereplők között található Kovács Annamária is. A tizenkét képre tagolt történet során Lucifer (Georg Nigl) valóságos és virtuális világokon keresztül vezeti Ádámot (Topi Lehtipuu) és Évát (Cora Burggraaf), s közben a Matrix sci-fi motívumait is felhasználva a 21. századba röpíti Az ember tragédiáját. További előadások: február 25., 28., március 6., 9., július 12.

KULTÚRÁK KÖZELÍTÉSE A feszültséget, bizonytalanságot és erőszakos konfliktusokat eredményező, tudatlanságból, előítéletekből és kirekesztésből eredő zavarodottság feloldásának legjobb módja a kultúrák közötti csere és párbeszéd. A mai nappal megkezdjük intellektuális utazásunkat, melynek során a 21. század békéjéhez elvezető új perspektívákat felvázoló módozatokat keresünk - így vezette be Irina Bokova, az UNESCO főtitkára az International Year for the Reapprochement of Cultures eseménysorát. E címet adta az ENSZ oktatási és tudományos szervezete a 2010-es esztendőnek, a cél tehát a különböző kultúrák közötti megbékélés, kiengesztelődés, közeledés előmozdítása. Mindennek érdekében prominens politikusok, értelmiségiek és vallási vezetők részvételével nemzetközi testületet hoztak létre, hogy javaslatokat dolgozzon ki az emberi jogokat, a nemek közötti egyenlőséget tiszteletben tartó, s a globalizáció kontextusában a szolidaritást előtérbe helyező módon. Az UNESCO honlapján több mint 350 kapcsolódó rendezvény található, Csehország tízet, Lengyelország húszat csatolt be (a téma oly tág, hogy szinte bármi belefér). Magyarország részéről mindössze a Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum nevén feltüntetett Common Routes of Euro-Mediterranean Music (CREMM) látható 2008 novembere és 2010 októbere közötti időszakkal. Ezen nem az értendő, hogy ilyen kiállítást vagy programot kínálna a múzeum, hanem hogy ez az intézmény szerepel Az euromediterrán zene közös útjai: EuroMed Music Festival elnevezésű projekt vezetőjeként. Tavaly nyáron a Gödörben rendeztek nemzetközi fesztivált, idén júniusban újra itthon, valamint Lengyelországban és Szerbiában. Egyelőre a zenészek jelentkezése és kiválasztása zajlik.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.