kulthírek

  • .
  • 2010. július 1.

Trafik

ZSEBFILMEK PÁRIZSBAN Hatodszor rendezték meg Párizsban a mobiltelefonnal készült filmek fesztiválját. A Beno”t Jacquot vezette zsűri a fődíjat a francia Sophie Sherman Fear Thy Not című alkotásának ítélte: egy alagúthoz közelítve, majd benne, a mennyei fény felé menet énekli ezt az istenes dalt egy lány, akinek csak a fény felé tartott keze látszik.
A második díjat a szintén francia Naruna Kaplan de Macedo hétpercesének ítélték: az Isratine Palestel a Tel-Avivból Ramallahba vezető utazást dokumentálja. A harmadik díjat a japán Tubomi Koukou nyerte, a közönség díját Julien Hérisson - filmjeik a festivalpocketfilms.fr lapon láthatók.

AVIVA-JELÖLTEK A felkért kurátorok megnevezték az idén második alkalommal kiosztandó Aviva Képzőművészeti Díjra jelölt fiatal művészeket: Batykó Róbert, Németh Hajnal, Esterházy Marcell, az évek óta együtt dolgozó Gróf Ferenc és a francia Jean-Baptiste Naudy, a László Gergely és Rákosi Péter alkotta Technica Schweiz-csoport, valamint a Magyarországon élő Katarina Sevic közös kiállítását október 8. és november 7. között rendezik meg a Műcsarnokban, s a nyertes személye is ekkor derül majd ki.

SZARAJEVÓI FILMFESZTIVÁL Három magyar alkotás szerepel a július 23-31. közötti, 16. Szarajevói Nemzetközi Filmfesztivál rövidfilmes versenyprogramjában: Pápai Pici: Vallomás, M. Tóth Géza: Mama és Kenyeres Bálint: A repülés története. Az 1992-95 közötti boszniai háború idején, az ellenállás, a normális élet fenntartásának szimbólumaként indított rendezvény mára a legjelentősebb nemzetközi fesztiválok egyikévé nőtt.

MANET, REKORDÁRON 22,4 millió fontért kelt el a Sotheby's londoni árverésén Edouard Manet 1878-79-ben festett A la palette című önarcképe - ennyit még nem fizettek árverésen Manet-festményért. Hasonlóan magas árat ért el André Derain és Henri Matisse egy-egy képe (Arbres a Collioure, 16,3 milló font: Derain-rekord, illetve Odalisques jouant aux dames, 18,8 millió font).

POLAROID Kényszer szülte, nagy sikerű árverést rendezett New Yorkban a Sotheby's: a 16 ezer darabos Polaroid-kollekció több mint ezer képe 12,4 millió dollárt hozott. A bevételnek szigorúan megvan a helye, ugyanis a Polaroid Corporationt csődbíróság kötelezte gyűjteménye egy részének eladására, hitelezői érdekében.

"Miért nem láthatom most?" - a céglegenda szerint Edwin Land kislánya tette fel a logikus kérdést, amikor a papa fényképezett, és túl soká tartott a filmnegatív és a pozitív papírkép előhívása. Az azonnaliság problémáját megoldandó Land kikísérletezte, majd piacra dobta az expozíció után másodpercekkel kész papírképet adó kamerát. Az első gépet 1948-ban értékesítették. A következő évtizedekben a fotótechnika korszerűsítése és a fotóművészet támogatása iránt egyaránt elkötelezett filozófiát folytatott a Polaroid - ezt testesítette meg Ansel Adams, aki 35 éven át Land konzultánsaként segítette a fejlesztést (több mint ötezer oldalnyi technikai feljegyzését őrzi a cég archívuma), a fotógyűjtemény felépítését, és kialakította azt a programot, hogy kamerákat - beleértve az asszisztensek segítségével működtetett óriásgépeket is - bocsátottak művészek rendelkezésére, akik ezt képekkel viszonozták. A lenyűgöző tájképeiről ismert Adams több mint 400 felvételét kínálták most, egyikük, az itt látható Clearing Winter Storm, Yosemite National Park az aukció rekordárát érte el 722,5 ezer dollárral. A felvétel 1944-ben, a 98°132 centiméteres nyomat az 50-es vagy 60-as években készült. Mások mellett Robert Frank, Andy Warhol, Robert Mapplethorpe, Lucas Samaras, William Wegman, Helmut Newton, Chuck Close, Robert Rauschenberg, David Hockney, Joel Peter Witkin, Jan Saudek és a 30-as évektől Németországban, majd Amerikában élő Kepes György (1906-2002) munkáit árverezték el; Kepes hat darab, 60°51 centiméteres kompozíciója 10,6 ezer dollárért kelt el. Ami a Polaroidot illeti: jelenleg az azonnali nyomtatást digitális technológiával kombináló kamerák kifejlesztésén dolgoznak.

WARHOL UTOLS" ÉVTIZEDE A Polaroid-aukció egyik tétele volt Andy Warhol fojtogatásos önarcképe - e témán aztán más eszközökkel is dolgozott, így született a képünkön látható színes nyomat, mely jelenleg a művész utolsó évtizedét bemutató kiállításon látható a Brooklyn Museumban. A szeptember 12-ig nyitva tartó tárlaton közel ötven alkotás reprezentálja az 1987-ben elhunyt Warhol utolsó periódusát, melynek jellegzetességei közé tartozik, hogy visszatért a festéshez és a nonfiguratív kompozíciókhoz is (a Rorschach-sorozatot kézzel festette, az Oxidációk-sorozat darabjainak arany és zöldes színeit viszont a művész vizelete és a fémalapú festék kémiai reakciója hozta létre a vásznon). Warhol száznál is több darabból álló sorozatot szentelt Leonardo da Vinci Utolsó vacsorájának is, a maga módján értelmezve át a témát, kézzel dolgozván, miként az ekkortájt feltűnt fiatal graffitiművészekkel (Jean-Michel Basquiat, Francesco Clemente, Keith Haring) közös képein is.

GLASTONBURY 40 ÉVE Múlt hét végén ünnepelte 40. évfordulóját a legnagyobb angliai rockfesztivál: a U2 ugyan Bono hátsérülése miatt lemondta Glastonburyt, de a meghívottak sora így sem lett szegényes: Gorillaz, Muse, Stevie Wonder, Scissor Sisters, Dizzee Rascal, Faithless, MGMT, George Clinton with Parliament/Funkadelic, Jerry Dammers Spatial AKA Orchestra, Shakira, Willie Nelson, Femi Kuti, Toots and the Maytals, Nouvelle Vague, Staff Benda Bilili. Szokás szerint elővételben elkelt mind a 140 ezer jegy, alapáron 185 fontért. 1970-ben a Jimi Hendrix halálát követő két napra 1500-an váltották meg az ingyentejjel is járó 1 (egy) fontos jegyet Marc Bolan, Al Stewart és a Quintessence kedvéért, 1972-ben már 12 ezren jöttek, ingyen (Hawkwind, Traffic, Melanie, David Bowie, Joan Baez, Fairport Convention). Többévi szünet után 1978-ban indult újra Glasto, 500 nézővel. Az idén 70 éves, illusztrációnkon homokba faragott alapító, Michael Eavis 1981-ben kapcsolódott be ismét a szervezésbe, ekkor 18 ezernél tartott a nézőszám. 1990-re 70 ezerre, 2000-re pedig 100 ezerre nőtt. Évtizedek során végigvonult itt a műfaj változatos történelme - egyvalami maradt állandó: a menetrendszerű eső és a hatalmas sár.

Figyelmébe ajánljuk

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.