kulthírek

  • .
  • 2010. július 1.

Trafik

ZSEBFILMEK PÁRIZSBAN Hatodszor rendezték meg Párizsban a mobiltelefonnal készült filmek fesztiválját. A Beno”t Jacquot vezette zsűri a fődíjat a francia Sophie Sherman Fear Thy Not című alkotásának ítélte: egy alagúthoz közelítve, majd benne, a mennyei fény felé menet énekli ezt az istenes dalt egy lány, akinek csak a fény felé tartott keze látszik.
A második díjat a szintén francia Naruna Kaplan de Macedo hétpercesének ítélték: az Isratine Palestel a Tel-Avivból Ramallahba vezető utazást dokumentálja. A harmadik díjat a japán Tubomi Koukou nyerte, a közönség díját Julien Hérisson - filmjeik a festivalpocketfilms.fr lapon láthatók.

AVIVA-JELÖLTEK A felkért kurátorok megnevezték az idén második alkalommal kiosztandó Aviva Képzőművészeti Díjra jelölt fiatal művészeket: Batykó Róbert, Németh Hajnal, Esterházy Marcell, az évek óta együtt dolgozó Gróf Ferenc és a francia Jean-Baptiste Naudy, a László Gergely és Rákosi Péter alkotta Technica Schweiz-csoport, valamint a Magyarországon élő Katarina Sevic közös kiállítását október 8. és november 7. között rendezik meg a Műcsarnokban, s a nyertes személye is ekkor derül majd ki.

SZARAJEVÓI FILMFESZTIVÁL Három magyar alkotás szerepel a július 23-31. közötti, 16. Szarajevói Nemzetközi Filmfesztivál rövidfilmes versenyprogramjában: Pápai Pici: Vallomás, M. Tóth Géza: Mama és Kenyeres Bálint: A repülés története. Az 1992-95 közötti boszniai háború idején, az ellenállás, a normális élet fenntartásának szimbólumaként indított rendezvény mára a legjelentősebb nemzetközi fesztiválok egyikévé nőtt.

MANET, REKORDÁRON 22,4 millió fontért kelt el a Sotheby's londoni árverésén Edouard Manet 1878-79-ben festett A la palette című önarcképe - ennyit még nem fizettek árverésen Manet-festményért. Hasonlóan magas árat ért el André Derain és Henri Matisse egy-egy képe (Arbres a Collioure, 16,3 milló font: Derain-rekord, illetve Odalisques jouant aux dames, 18,8 millió font).

POLAROID Kényszer szülte, nagy sikerű árverést rendezett New Yorkban a Sotheby's: a 16 ezer darabos Polaroid-kollekció több mint ezer képe 12,4 millió dollárt hozott. A bevételnek szigorúan megvan a helye, ugyanis a Polaroid Corporationt csődbíróság kötelezte gyűjteménye egy részének eladására, hitelezői érdekében.

"Miért nem láthatom most?" - a céglegenda szerint Edwin Land kislánya tette fel a logikus kérdést, amikor a papa fényképezett, és túl soká tartott a filmnegatív és a pozitív papírkép előhívása. Az azonnaliság problémáját megoldandó Land kikísérletezte, majd piacra dobta az expozíció után másodpercekkel kész papírképet adó kamerát. Az első gépet 1948-ban értékesítették. A következő évtizedekben a fotótechnika korszerűsítése és a fotóművészet támogatása iránt egyaránt elkötelezett filozófiát folytatott a Polaroid - ezt testesítette meg Ansel Adams, aki 35 éven át Land konzultánsaként segítette a fejlesztést (több mint ötezer oldalnyi technikai feljegyzését őrzi a cég archívuma), a fotógyűjtemény felépítését, és kialakította azt a programot, hogy kamerákat - beleértve az asszisztensek segítségével működtetett óriásgépeket is - bocsátottak művészek rendelkezésére, akik ezt képekkel viszonozták. A lenyűgöző tájképeiről ismert Adams több mint 400 felvételét kínálták most, egyikük, az itt látható Clearing Winter Storm, Yosemite National Park az aukció rekordárát érte el 722,5 ezer dollárral. A felvétel 1944-ben, a 98°132 centiméteres nyomat az 50-es vagy 60-as években készült. Mások mellett Robert Frank, Andy Warhol, Robert Mapplethorpe, Lucas Samaras, William Wegman, Helmut Newton, Chuck Close, Robert Rauschenberg, David Hockney, Joel Peter Witkin, Jan Saudek és a 30-as évektől Németországban, majd Amerikában élő Kepes György (1906-2002) munkáit árverezték el; Kepes hat darab, 60°51 centiméteres kompozíciója 10,6 ezer dollárért kelt el. Ami a Polaroidot illeti: jelenleg az azonnali nyomtatást digitális technológiával kombináló kamerák kifejlesztésén dolgoznak.

WARHOL UTOLS" ÉVTIZEDE A Polaroid-aukció egyik tétele volt Andy Warhol fojtogatásos önarcképe - e témán aztán más eszközökkel is dolgozott, így született a képünkön látható színes nyomat, mely jelenleg a művész utolsó évtizedét bemutató kiállításon látható a Brooklyn Museumban. A szeptember 12-ig nyitva tartó tárlaton közel ötven alkotás reprezentálja az 1987-ben elhunyt Warhol utolsó periódusát, melynek jellegzetességei közé tartozik, hogy visszatért a festéshez és a nonfiguratív kompozíciókhoz is (a Rorschach-sorozatot kézzel festette, az Oxidációk-sorozat darabjainak arany és zöldes színeit viszont a művész vizelete és a fémalapú festék kémiai reakciója hozta létre a vásznon). Warhol száznál is több darabból álló sorozatot szentelt Leonardo da Vinci Utolsó vacsorájának is, a maga módján értelmezve át a témát, kézzel dolgozván, miként az ekkortájt feltűnt fiatal graffitiművészekkel (Jean-Michel Basquiat, Francesco Clemente, Keith Haring) közös képein is.

GLASTONBURY 40 ÉVE Múlt hét végén ünnepelte 40. évfordulóját a legnagyobb angliai rockfesztivál: a U2 ugyan Bono hátsérülése miatt lemondta Glastonburyt, de a meghívottak sora így sem lett szegényes: Gorillaz, Muse, Stevie Wonder, Scissor Sisters, Dizzee Rascal, Faithless, MGMT, George Clinton with Parliament/Funkadelic, Jerry Dammers Spatial AKA Orchestra, Shakira, Willie Nelson, Femi Kuti, Toots and the Maytals, Nouvelle Vague, Staff Benda Bilili. Szokás szerint elővételben elkelt mind a 140 ezer jegy, alapáron 185 fontért. 1970-ben a Jimi Hendrix halálát követő két napra 1500-an váltották meg az ingyentejjel is járó 1 (egy) fontos jegyet Marc Bolan, Al Stewart és a Quintessence kedvéért, 1972-ben már 12 ezren jöttek, ingyen (Hawkwind, Traffic, Melanie, David Bowie, Joan Baez, Fairport Convention). Többévi szünet után 1978-ban indult újra Glasto, 500 nézővel. Az idén 70 éves, illusztrációnkon homokba faragott alapító, Michael Eavis 1981-ben kapcsolódott be ismét a szervezésbe, ekkor 18 ezernél tartott a nézőszám. 1990-re 70 ezerre, 2000-re pedig 100 ezerre nőtt. Évtizedek során végigvonult itt a műfaj változatos történelme - egyvalami maradt állandó: a menetrendszerű eső és a hatalmas sár.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”