chili&vanília - Paradicsom, Téte de Moine

  • .
  • 2010. július 1.

Trafik

A Téte de Moine - a svájci Jura-hegységből származó, 2001 óta eredetvédett sajt - évszázados hagyományokkal bír. Az 1136-ban alapított Bellelay kolostor szerzetesei készítették először, 1790-ig Bellelay sajtnak is nevezték (Téte de Moine: "a szerzetes feje").
Félkemény, fűszeres, igen karakteres ízű. Még nagyobb népszerűségre tett szert, amikor 1982-ben feltalálták mellé az ún. "Girolle" szerszámot: kerek deszkára állítják a sajthengert, középen átszúrják, majd forgókéssel hajszálvékony rozettákat szeletelnek belőle. Általában a sajtszaküzletekben is ebben a formában árulják. Intenzív, fűszeres ízű sajt, a szegfűre hasonlító sajtrózsák pedig olyan látványosak, hogy számos ételt fel lehet velük dobni. A Téte de Moine szaküzletekben itthon is beszerezhető.

Michel Richard Washingtonban dolgozó francia séf nevéhez különleges, egyedi konyhatechnológiák és eredeti ötletek fűződnek, emblematikus ételei pl. a carbonara - tészta helyett hagymametéltből, a tagliatelle tintahalból vagy a ropogósra sütött kosár burgonyaspagettiből. Az ő egyik receptje ihlette az alábbi ételt, amit első ránézésre akár tatár bifszteknek is gondolhatna az ember. A látvány csal: marhahús helyett félig szárított paradicsom a főszereplő. Finomra aprított salottával, kapribogyóval és snidlinggel összekeverve, elegáns kis előétel. A séf változatához képest két elemen változtattam: a "tatár" öntetéhez kevés fehérborecetet is adtam (elbírja a savat), tetejére pedig néhány rózsa Téte de Moine sajtot helyeztem, ami nemcsak látványban, hanem ízben is sokat ad az összhatáshoz.

Paradicsomtatár Téte de Moine sajttal

Hozzávalók (4 adag)

16 szem félig szárított paradicsom4 teáskanál kapribogyó, átöblítve

4-6 evőkanál olívaolaj

néhány csepp fehérborecet

só, bors

1 csokor snidling, finomra aprítva

Elkészítjük a félig szárított paradicsomot: hoszszában félbevágjuk, eltávolítjuk a zöld csumát, majd kiskanállal kiszedjük a magját. Egy tepsit kibélelünk alufóliával, picit meglocsoljuk olívaolajjal, és rátesszük a paradicsomokat, vágott felükkel felfelé. Sózzuk, borsozzuk. 120 fokon 4 órát sütjük/szárítjuk. Sterilizált üvegben felöntjük semleges, lágy ízű olívaolajjal, amit ízlés szerint fűszerezni is lehet (fokhagyma, bazsalikom, oregánó, kakukkfű stb.). A félig szárított paradicsomokról eltávolítjuk a héját, a húst közepes méretű kockákra szeleteljük. Összekeverjük a finomra aprított kapribogyóval, snidlinggel, sózzuk, borsozzuk, összeforgatjuk az olívaolajjal. Formázzuk, végül a tetejére helyezzük a Téte de Moine rózsákat (esetleg parmezánforgácsokkal helyettesíthetjük). Rukkolát, friss kenyeret kínálunk mellé.

A szerző blogja: www.chiliesvanilia.blogspot.com

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit.