Lemez: Több mint Balkán (Besh o droM: nekemtenemmutogatol)

  • 2002. november 28.

Trafik

ABesh o droM zenekar ´99 derekán tűnt fel a pesti éjszakában, a hazai vizeken addig ismeretlen, pörgős-zúzós balkáni tánczenéjével. Elragadó lendülete hamarjában kultikussá tette, és szokatlan tempóban jutott el a híre a nyugati fesztiválszervezőkhöz is. Legfeljebb az kelthetett aggodalmat, hogy az első hónapokban a muzsikusok is viharos sebességgel váltakoztak a zenekar-alapító Barcza Gergő (szaxofon, ney, kaval) és Pettik Ádám (derbuka, kanna) körül. No és kérdés volt, hogy e hév mögött van-e annyi fedezet, amitől egy lemez is hasonlóképp emlékezetes lehet.
ABesh o droM zenekar ´99 derekán tűnt fel a pesti éjszakában, a hazai vizeken addig ismeretlen, pörgős-zúzós balkáni tánczenéjével. Elragadó lendülete hamarjában kultikussá tette, és szokatlan tempóban jutott el a híre a nyugati fesztiválszervezőkhöz is. Legfeljebb az kelthetett aggodalmat, hogy az első hónapokban a muzsikusok is viharos sebességgel váltakoztak a zenekar-alapító Barcza Gergő (szaxofon, ney, kaval) és Pettik Ádám (derbuka, kanna) körül. No és kérdés volt, hogy e hév mögött van-e annyi fedezet, amitől egy lemez is hasonlóképp emlékezetes lehet.

De nem sokáig. A 2000 őszén megjelenő Macsó hímzés szerencsére minden további nélkül túlmutatott a "buli van"-fílingen, hiszen két-három kifinomult hangszerelésű és kimondottan lírai hangulatú darabbal azt az arcát is megmutatta a társaságnak, amelyet a daráló koncertezés addig eltakart. Átvett róla egy számot (Space Maudi) a legrangosabb angol szaklap, a Folk Roots lemezválogatása is, és ugyancsak megnyugtató visszajelzést jelentett, hogy zenekarunk a tavalyi WOrld Music EXpo programjába is bekerült. Mindazonáltal maradt még lépnivaló.

Legalább annyi, amennyiről a nekemtenemmutogatol most számot ad. Hiszen míg a Macsó hímzésre az volt jellemző, hogy ezerrel tekertek a fúvósok meg az ütősök, és a cimbalom, a gitár és a harmonika valahol a háttérben tömködte a réseket, ezúttal a frontvonalba került a gitár és a cimbalom. De korántsem csak technikai - a keverésre vontkozó - értelemben, hanem elegáns virtuozitásukra hagyatkozva egy alapvetően más: színesebb és elmélyültebb minőséget teremtve. Mely egyszersmind immár több mint Balkán: tessék csak követni a bookletben, a feldolgozott dallamok Görögországtól Libanonig, Afganisztántól Örményországig, Gyimestől Kalotaszegig kerültek terítékre, a szkreccses-rapes kikacsintásokat nem is említve. A magyar népzenéhez kötődő szálak erősítése különösen izgalmasnak - s még jókora merítési körnek - tűnik, persze az volna az igazi, ha a Macsó hímzés óta odébbállt Szalóki Ági helyét sikerülne egy hasonló kvalitású énekesnővel pótolni.

De addig is, engedtessék rámutatnom: a nekemtenemmutogatol a legjobb pillanatban és a legjobb úton érte tetten a Besh o droM zenekart; végre megint egy olyan hazai lemezhez van szerencsénk, amit birtokolni kell. S amelynek ugyanakkor zengő nemzetközi visszhangot is sejtet német kiadója, a Balkán-éllovas Asphalt Tango.

Marton László Távolodó

Figyelmébe ajánljuk

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.