Római invokáció

  • Sz. T.
  • 2002. november 28.

Trafik

Vessünk egy pillantást az Olaszország-szerte nyár közepétől év végéig tartó, Ungheria in primo piano (Magyarország előtérben) című kulturális évadra.

Vessünk egy pillantást az Olaszország-szerte nyár közepétől év végéig tartó, Ungheria in primo piano (Magyarország előtérben) című kulturális évadra.Egy nagyon kövér fiatalember tör utat a tömegben, mosolyog, izzad, és a múlt század 80-as éveinek klasszikusát idézve, elegáns, mint egy cigányzenész. Éppenséggel lehetne az is - a terem sarkában egy kultúrdiplomáciai segédakció jóvoltából ideért cimbalom és egyéb hangszerek várják, hogy Rácz Laci és a New Trend Gipsy Band ízelítőt adjon Diricu Pacsirtájától és Monti Csárdásától Liszt Magyar rapszódiáján és Strauss Kék Dunáján keresztül a Hegedűs a háztetőnig és Sting Fragile-jáig ívelő kávéházi repertoárjából -, de nem az, folyékony olaszul udvariaskodik befelé hatoltában, széles farvizén hajózva a Narancs cingár tudósítója is révbe érhet.

A protokollsokaság egy bédekkerekben emlegetett, nevezetes kávézó legbelső termét dugaszolja el: az Antico Caffé Greco e hetekben magyar segítséggel kanyarodik vissza az 1700-as évek vége óta íródó hagyományához, ami mostanában, a Spanyol lépcsőhöz kifutó via Condottin, méregdrága butikok tőszomszédságában elhalványult. Máig büszkék Goethe, Andersen, Shelley meg Keats nevű törzsvendégeikre (az angol poétáknak emlékszobája üzemel a közeli Piazza di Spagnán), sőt Buffalo Billre is (kínálják képeslapon), de a cirkuszművésszé lett vadnyugati hőssel nagyjából lezárul a dicsőségtábla.

Most viszont egymásra talált a magyar eseménysorozat szervezőinek ambíciója és a vendéglátó-ipari egység tulajdonosának belső igénye, így a Caffé Greco november-decemberre irodalmi kávéházzá nemesült: szerepel a programban olasz-magyar kiadói találkozó (a Széphalom és az Európa képviselőivel), a Salvatore Quasimodo Nemzetközi Költőverseny díjazottjainak estje (Baranyi Ferenccel és Szabó Györggyel, Quasimodo barátjával), hangköltészeti est (Szkárosi Endre), beszélgetés Márai olasz sikeréről (Szegedy-Maszák Mihály), a pesti és a római Lettre/Lettere randevúja (felolvasás Németh Gábor és Kukorelly Endre szövegeiből, a zongoránál Darvas Ferenc), Giorgio Pressburger méltatja Kertész Imrét (a Nobel-díjas távollétében), szó esik a nők irodalmi szerepéről (Polcz Alaine, Takács Zsuzsa), a XX. század kataklizmáiról (Hubay Miklós, Egyed Péter) és irodalmi fórumokról (Holmi: Radnóti Sándor, a hajdani Pompeji: Szilasi László, Alföld és litera.hu: Keresztury Tibor).

De ez nem minden: a Caffé Greco termének egyik falát paraván fedi, rajta sejtelmes kávéházi enteriőr, előtte méretes képernyő, amin - ha a rákötött egeret valaki megtornáztatja - megelevenedik a látvány: virtuális kávéház a valóságosban. Révész L. László médiaművész és Kovács Péter irodalomtörténész álló- és mozgóképben, szövegben és zenében idézte meg a magyar kultúra néhány nagyságának szellemét, a kávéház vendégei saját kezűleg ismerkedhetnek meg velük: Ady, Füst Milán, Hamvas, Kaffka Margit, Karinthy Frigyes, Kosztolányi, Molnár Ferenc (A Pál utcai fiúk az olasz alapműveltség része), Márai, Bartók, Rácz Aladár (az ő dédunokája Laci, a cimbalmos), Balázs Béla, Lukács György, Bortnyik, Farkas István festőművész, Ferenczy Noémi, Kassák, Rippl-Rónai, Kozma Lajos, Molnár Farkas, Madzsar Alice táncművész és Kertész Mihály, aki Révész szerint a Casablanca rendezésekor a pesti kávéházi miliőre épített. A hamarosan Prágába is eljutó anyag gyűjtése során sikerült előbányászni eddig ismeretlen fotókat Bortnyik dadaista kabaréjáról, viszont Balázs Béla tizenegy filmrendezése közül egyetlen árva tekercset sem.

H

Evickélünk lassan kifelé, a Narancs tudósítójának keskeny farvizén Yonderboi, azaz ifj. Fogarasi László: percekkel ezelőtt ért véget a koncertje, pár szót váltanánk a szabadban, a sirokkótól langyos római éjszakában. Útközben néhányan vállon veregetik, de legtöbben észre sem veszik, hogy az előbb még az ő zenekarát éljenezték, s ez a srác csavargatta a gombokat a színpadon, ritmusra hajlongva a hangszer fölé. Kettő felé jár, Laurent Garnier - Yonderboi "fiatalkori" hőse, aki rádióműsorában be is mutatta a magyar kolléga lemezét - épp belekezdett négyórás dj-szettjébe.

Egy lány öngyújtóval izzít a közelében korlátnak támaszkodó fiúk feneke alá - ez már nem a Caffé Greco, hanem a Brancaleone: az épület a 90-es évek elejéig üresen állt a via Levannán, a térkép jobb felső csücskében, mígnem kreatív fiatalok - önkényes házfoglalók - alternatív centrummá nem fejlesztették. Nonprofit szervezetük kulturális és szociális tevékenységét immár a főváros is elismeri, bérleti díjként tudja be, esetenként külön támogatja is (jön olykor némi tartományi és EU-pénz is, de elsősorban saját bevételből élnek). A Brancaleone Róma kulturális életének tuti pontja, helyet ad a táncos-zenés-színházas Romaeuropa Festival több eseményének, Yonderboi előtt egy hónappal itt táncoltatta meg a népet Palotai Zsolt is. (A Romaeuropa szépen összefolyt a magyar évaddal: Sebestyén Márta, Muzsikás, Hegedős, Amadinda, Keller András és Károlyi Katalin Kurtág-estje, Jenei Zoltán-konferencia, Ittzés Gergely, Várjon Dénes, Liszt Ferenc Kamarazenekar, az Opera zenekara, mindez egy sorban Robert Wilson és Tom Waits Woyzeckjével, Godard eddig be nem mutatott Lear-adaptációjával, a La La La Human Steps táncszínházzal és a Trafóban is járt Akram Khannal.)

Yonderboi itt adta elő utoljára Shallow and Profound című (Kosztolányi Esti Kornélját idéző: "Jaj, mily sekély a mélység / És mily mély a sekélység..."), első albumára épülő műsorát. Bejárták vele Európát, vagy százötvenszer játszották, de azt mondja, még mindig élvezik, mert ennyi idő után is új variációs lehetőségek jönnek elő a színpadon. De készül az új lemez, kevésbé dzsesszes ihletéssel, másféle hangmintákkal, valamivel több gitárral, homogénebb hangszereléssel, dallamosabban és feszesebben. A Shallow and Profound vagy ötvenezer példányban kelt el Európában, eljutott New Yorkba is, az első tengerentúli fellépéseket azonban már az új lemeznek kéne meghoznia.

H

Tavaly MAGYart címmel vendégeskedett Franciaországban a magyar kultúra - azt és az idei olasz rendezvényeket is a Hungarofest Kht. fogja össze. Az 54 várost érintő kiállítás-koncert-konferencia-film-színház-tánc sorozat anyagi alapját az olasz kulturális minisztérium 650 ezer eurós, a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma 350 millió forintos és a Gazdasági Minisztérium 40 millió forintos hozzájárulása, továbbá a helyi köz- és privát szféra, illetve szponzorok támogatásai teremtették meg. Az eredmény hozzávetőlegesen is alig fejezhető ki pénzben - nem az a mérce. A legközelebbi célpont: Nagy-Britannia.

Sz. T.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.