mi a kotta? - A csillár, ami ott sem volt

  • .
  • 2009. december 3.

Trafik

Múlt heti ajánlónkban Fanny és Felix, azaz a két Mendelssohn testvér meghitt kapcsolatát emlegettük, s mit tesz isten, most pénteken épp ezt a témát rendezik majd műsoros estté az "budai Társaskörben - az Auer Vonósnégyes, Elek Szilvia és a gordonkaszavú Mécs Károly részvételével (december 4., hét óra). Mendelssohn-bicentenárium lévén ebben persze nincsen semmi csodaszerű, nem úgy, mint az emlékévét ugyancsak lábon kihordó Joseph Haydn 96.
szimfóniájában, mellyel a Weiner-Szász Kamaraszimfonikusok fogják lezárni "Az ünnepek elébe" alcímű estjüket (MTA-díszterem, december 5., hét óra). A számozás szerint negyedik, a komponálás sorrendjében azonban első londoni szimfónia ősbemutatóján ugyanis a koncertterem hatalmas csillárja leszakadt, ám a baleset szerencsés kimenetelűnek bizonyult, s így a darab el is nyerte a Miracle vagyis a Csoda melléknevet. Legalábbis a közkeletű anekdota szerint, melyet mindazonáltal az újabb kutatások sajna megkérdőjeleznek, állítván, miszerint a csilláros malőr megtörtént ugyan, csakhogy pár évvel később, a mester 102. szimfóniájának első felhangzásakor: "Amikor Haydn megjelent a zenekarban, és leült a zongorához, hogy maga vezényelje szimfóniáját, a földszint kíváncsi hallgatói elhagyták helyüket, és az emberek odaférkőztek a zenekar közelébe, hogy a mestert jobban láthassák. Így üresen maradt a földszint közepe. Néhány perc múlva váratlan esemény történt, nagy robajjal lezuhant egy csillár, szerencsére az épp elhagyott helyekre, csak néhányan szenvedtek karcolásokat. Az emberek kiáltozni kezdtek: csoda történt, Haydn pedig hálát rebegett a Gondviselésnek." Az emlegetett akadémiabéli koncert karmestere, Rohmann Imre egyebekben hétfőn is égeti majd a tömjént Haydn oltárán, hiszen Banda Ádám és Perényi Miklós társaságában triózni fog a Rádió márványtermi sorozatának e heti eseményén (december 7., hat óra). S ugyanitt két nappal később az MR Szimfonikusok kamaraestjén szintén szerephez jut Haydn - a Bottesinitől Bergendy Istvánig ívelő programon (december 9., hét óra).

Egy másik évfordulós zeneszerző londoni sikerét is emlegethetjük ezekben a napokban, miután a Hegedűs Gyula utcai zsinagógában Händel Júdás Makkabeus című oratóriumának keresztmetszete adatik - a Solti Kamarazenekar közreműködésével (december 6., hét óra). Az ókori zsidó szabadsághős diadalmát ünneplő alkotást a Covent Gardenben mutatták be 1747-ben, s a mű ajánlása II. György király kisebbik fiának szólt: "a valóban bölcs, vitéz és az erényben tündöklő hadvezérnek". Persze nem ok nélkül, hiszen Vilmos Ágost, Cumberland hercege (Joshua Reynolds festményén mutatjuk) nem sokkal korábban teljes sikerrel, pöröly módjára verte le a papa uralmát megkérdőjelező jakobita felkelést, s egyszersmind kiérdemelte ellenfeleitől a "Mészáros Cumberland" gúnynevet.

S végül említsük meg a hét három legfontosabb koncertjét a Művészetek Palotájából! Mikulás napján az Amadinda ünnepli majd negyedszázados enmagát, méghozzá Steve Reich jelenlétében, s a MűPa által a világhírű komponistától ez alkalomra rendelt zenedarabot megszólaltatva (december 6., fél nyolc). Másnap ezzel szemben egy 0. születésnap tanúi lehetünk: a Magyar Telekom Szimfonikusainak névváltó koncertjén, azaz a Keller András vezette Concerto Budapest első fellépésén, Kocsis Zoltánt is a dobogón köszöntve (december 7., fél nyolc). Szerdán pedig kerek évforduló és születésnap híján, ám váltig lelkesen Ránki Dezső Liszt h-moll szonátájával záruló zongoraestjét (december 9., fél nyolc) kell feltétlenül programunkba iktatnunk.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Eli Sarabi kiszabadult izraeli túsz: Az antiszemitizmus most még erősebb, mint az elmúlt évtizedek alatt bármikor

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.