mi a kotta? - A harag napja

  • .
  • 2011. szeptember 15.

Trafik

Nem kétséges, a kezdet és a vég mély értelmű, s észrevétlenül egymásba átváltó jelenségein, az élet nagy és örök körforgásán akár a koncertprogramot szemlélve is kedvünkre elmerenghetünk. Mert hiszen amíg a múlt héten a Liszt Ferenc emlékére megrendezett idei Budapesti Nemzetközi Zenei Verseny nyitányával zártuk sorainkat, addig most a zongoraverseny záróeseményén kezdhetjük a heti műsor előszámlálását.
Így vasárnap előbb a szóló, majd azután a zenekari döntő vár a hangszer ifjú művészeire (Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, szeptember 18., három óra, illetve fél nyolc), hétfő este pedig immár a díjkiosztó gálaest következik (szeptember 19., fél nyolc).

Ámde kedd este már kevésbé formális lehetőségünk is nyílik majd arra, hogy a fentebb körvonalazott fogalmakkal szembesülhessünk, elvégre a Concerto Budapest koncertjének programja a legvégső kérdéseket fogja feszegetni (Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, szeptember 20., fél nyolc). Méghozzá olyannyira az elevenünkbe vágó módon, hogy a fogvacogtató danse macabre, továbbá az e heti ajánlónk címéül választott igazság- és büntetésosztó nap emlegetése egyenesen mellőzhetetlen a Keller András által eldirigálandó hangversenyről szólván. A harag napja alatt természetesen nem Torgyán József 1992-es kisgazda tömegrendezvényét, s persze nem is Sándor Kálmán - 1953-ban Kossuth-díjat ért - tanácsköztársasági drámáját és filmalapját értjük, hanem az őseredeti Dies irae középkori dallamát. Merthogy ez a motívum Liszt Ferenc Haláltáncából éppúgy kihallatszik majd, akárcsak a Fantasztikus szimfóniából, amelynek utolsó, Boszorkányszombat című diabolikus tételébe Hector Berlioz szintén beleszőtte a gregorián hangzó közhelyét. A Liszt weimari korszakában befejezett zongoraversenyt, melynek szólistája ezúttal Bogányi Gergely lesz, egyébiránt egy pisai freskó látványa ihlette. Egészen pontosan a tréfás kedvű firenzei piktor és heccmester, Buonamico Buffalmacco 14. századi temetői freskóciklusa, s ennek A halál diadalát jelenetező központi részletét illusztráció gyanánt ímhol mutatjuk is - már a második világháború sajnálatos pusztításának nyomaival. E két, 19. századi klasszikus elé a komor színekben játszó műsor egy kortárs művet sorolt: Thomas Adés 1997-es, Asyla című szerzeményét, amely elnevezésében megszentelt menedéket és bolondokházát egyszerre idéz.

Az elkövetkező napok további programjait immár minden különösebb okoskodás nélkül említjük fel, annál is inkább, mivel szombaton, Réfi Balázs Beethoven-játékát éppenséggel Farkas Zoltán zenetörténész kíséri majd az Appassionata szonátát ismertető előadásával a Bartók rádió Zenebeszéd című okos sorozatában (MR 6-os stúdió, szeptember 17., három óra). Míg hétfő este a fönnállásának 70. évfordulóját ünneplő Budapesti Kórus foglalja el a Szent István-bazilikát (szeptember 19., nyolc óra), a hely szelleméhez illő, egyszersmind roppant kiadós programmal: Kodály Budavári Te Deumát és Liszt Koronázási miséjét megszólaltatva.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.