mi a kotta? - Berliner Luft

  • .
  • 2011. június 30.

Trafik

Néhány hete már kerülgetjük ugyan, ám tovább aligha odázhatjuk a tény nyílt kimondását, miszerint az évnek abban a szakában járunk, amikor Budapesten látványosan megkevesbedik a koncertprogram. A bevett előadóhelyek részben vagy egészben a nyári álmukat alusszák, s az előttünk álló héten még szabadtéren sem igen lelhetünk menynyiségi koncertélményt.
Igaz, a Magyar Rádió és Márványterme még most is kitesz magáért, hiszen ott egy újabb eseménnyel gazdagodik a Liszt-bicentenárium már eleddig is tekintélyes hangversenysorozata. Ezúttal két énekes, Wiedemann Bernadett és Orendt Gyula válogat Liszt mindmáig kevésbé közkeletű dalköltészetének darabjaiból, Virág Emese zongorakísérete mellett (június 30., hat óra). Egyebekben két félig-meddig egzotikus, de legalábbis ismeretlen szimfonikus együttes koncertje kínálkozik számunkra: így pénteken a Kairói Szimfonikus Zenekar - egyiptomi mű ősbemutatóját, Sosztakovicsot és Respighit sorjáztató - estje (Thália, július 1., hét óra), míg másnap a Hadtörténeti Múzeumban a jó nevű brit egyetem alighanem ugyancsak jó nevű zenekara, a Royal Holloway Philharmonic Orchestra ad Beethoven-súlypontú és hozzá díjtalan koncertet (július 2., fél nyolc).

Más választásunk nemigen lévén forduljunk hát a kereszthuzattal hűtött lakás és benne a televízió képernyője felé, annál is inkább, hiszen ott most éppenséggel valóságos zenei szüret esedékes. Nem annyira a hazai csatornákon ugyan, ám a 3Sat és a Mezzo programján egészen bizonyosan. Az előbbi állomás szombat esti műsorát például a Berlini Filharmonikusok tradicionális nyári hangversenyének élő közvetítése alkotja majd a berlini Waldbühne derűs piknikhangulatából (3Sat, július 2., negyed kilenc). A Fellini, Jazz & Co. fantáziacímű idei koncertet Riccardo Chailly vezényli, egymás mellé illesztve Nino Rota, Ottorino Respighi és Dmitrij Sosztakovics szerzeményeit, az Országúton filmzenéjétől a Kisvárosi Lady Macbeth szvitváltozatáig. S persze az itt elmaradhatatlan koncertzáró ráadásszámmal és nem hivatalos Berlin-himnusszal, Paul Lincke (bélyegünk mutatja) Berliner Luft című indulójával, amely a komponista 1899-es operettjéből, a Frau Lunából kelt önálló életre. A mondott operett berlini hősei amúgy a cselekmény szerint léghajóval eljutnak a Holdba, s vizitelnek az égitestet uraló címszereplő udvarában...

A Mezzo műsorából most futtában csak az operákat emlegetnénk, kezdve mindjárt egy visszautalásra is módot kínáló konzervközvetítéssel: az amszterdami operaházból ugyanis a Kisvárosi Lady Macbeth előadása várható szombat este - Mariss Jansons vezénylete alatt, Martin Kusej rendezésében (július 2., fél kilenc). Ugyane csatornán bekkelve, gyakorlatilag a teljes európai operajátszást áttekinthetjük az elkövetkező napokban: péntek délután a velencei La Fenice és Ermanno Wolf-Ferrari Ravasz özvegye (július 1., egy óra), vasárnap azután José Cura és egy torinói Edgar-előadás várható (július 3., öt óra). A hétfő délelőttöt pedig már Jonas Kaufmann müncheni Lohengrinjével kezdhetjük (július 4., fél kilenc), hogy kedd este újfent Amszterdam felé vegyük az irányt, de immár barokk operával: Rameau Castor és Polluxát Christophe Rousset dirigálja (július 5., fél kilenc). S hogy a Mezzo magyar érdekű programját se hagyjuk említetlenül, hát szombat reggel Schiff András zongorázik a vicenzai Teatro Olimpico színpadán (július 1., kilenc óra)!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.