mi a kotta? - Dóm, vár, kastély

  • .
  • 2009. augusztus 6.

Trafik

A múlt heti ajánló túlnyomó része Plácido Domingót bálványozta, s most számunkra is meglepő módon újfent lehetőségünk nyílik e szívünknek kedves témával foglalkozni. A halláskárosodás elleni küzdelem jószolgálati nagykövete ugyanis koncertet, méghozzá ingyenes szabadtéri koncertet ad Pécsett a Pannon Filharmonikusok és az Operalia énekverseny idei győzteseinek társaságában (Dóm tér, augusztus 8., fél kilenc).
"Plácido sok nyelven beszél, de bizony egyetlen nyelven sem tudja azt mondani, hogy 'nem'" - fogalmazott szeretetteljes iróniával a néhai pályatárs, a legendás Birgit Nilsson, s mi csak áldhatjuk a szerencsénket, hogy Domingo nem ismeri a magyar nyelv tagadó formuláit, hisz a nagy tenor még a lapunk által oly sokat boncolgatott nagy pécsi projekt, az 2010-es Európa Kulturális Fővárosa program körül is fővédnöki szerepet vállalt.

Rost Andrea (képünkön) ezzel szemben tud nemet, sőt búcsút is mondani, s így ezen a héten istenhozzádot mond, no, nem az énekesi pályának, mindössze egyik legnevezetesebb, a Scala és a Metropolitan színpadán egyaránt diadalt arató szerepének, Gildának. A Budafest programján szereplő két Rigoletto-előadás (Operaház, augusztus 6. és 8., hét óra) egyszerre lesz a szeretetreméltó szoprán 20 éves operaházi jubileumának munkás ünnepsége és búcsú az önfeláldozó, zsákban cipelt leány gégepróbáló szólamától. Szintúgy kegyetlen nehézségű szoprán címszerep Luciáé, a Lammermoor-nemzetség törékeny virágszáláé, akinek őrülési jelenetét ugyancsak a Budafest keretében lesz alkalmunk meghallgatni, az ifjú Yee Hye Sohn vagy másképp JiHye Son megformálásában, Kocsár Balázs vezényletével (Operaház, augusztus 11. és 13., hét óra).

E két, komor végkifejletű opera mellett egy tőrőlmetszett, hiszen Carlo Goldoni művén alapuló vígopera is felhangzik majd ezen a héten: A patikus Haydn mestertől, s méghozzá a Gödöllői Királyi Kastély barokk színháztermében (augusztus 9., hét óra). Az 1768-as ősbemutató színhelye Eszterháza volt, s oda e héten is érdemes lehet leruccanni, mivel a Vashegyi György által igazított Orfeo Zenekar három koncertje összesen nyolc Haydn-szimfóniával kecsegtet, kezdve a három "napszak"-szimfóniával (augusztus 7., fél nyolc), folytatva a Krisztus passióját felidéző Lamentatione és a Gyász melléknevűekkel (augusztus 8., fél nyolc), és eljutva egészen a 47. sorszámú, úgynevezett Palindrom szimfóniáig (augusztus 9., fél nyolc).

S péntektől persze az ország átellenes szegletét is érdemes lesz úti cél gyanánt választani, lévén az MR Szimfonikusok sárospataki koncertjével megkezdődik a Zempléni Fesztivál idei rendezvénysorozata (Rákóczi-vár, augusztus 7., nyolc óra). A Stephen D'Agostino vezénylete alatt megrendezendő nyitó hangverseny slágerdarabjainak, Mendelssohn e-moll hegedűversenyének és Dvorák VIII. szimfóniájának nyomában azután a már megszokottan változatos programok követik majd egymást, sorukban az ugyancsak Goldonira támaszkodó másik Haydn-opera, A halászlányok soknemzetiségű tokaji előadása (Paulay Ede Színház, augusztus 10., nyolc óra) vagy épp a Sümegi Eszter és a pincemély basszusú Jaakko Ryhänen fellépését ígérő operagála (Rákóczi-vár, augusztus 9. nyolc óra).

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.