mi a kotta? - Ez a szép katalógus

  • .
  • 2010. február 25.

Trafik

"Figyelmes, erotikus fül kell ahhoz, hogy észrevegyük, amikor a nyitányban először sejlik fel számunkra a vágy e könnyű játéka, melyet később oly gazdagon kifejezve, pazar bőségben hallhatunk. Nem tudom hajszálpontosan megmondani, hogy hol van ez a hely, mivel nem vagyok zenei szakértő, ám én csupán szerelmeseknek írok, és ők bizonyára megértenek engem, egyesek közülük jobban is, mint ahogy én megértem magam" - írta Kierkegaard az érzéki-erotikus zsenialitás remekművéről, a Don Giovanniról, s e héten még kétszer nyílik majd módunk a Budapesti Fesztiválzenekar muzsikálásából és a Fischer Iván intésére belépő szólisták, köztük a két év előtti Cos“ fan tuttéből ismerős Tassis Chrystoyannis és Juliane Banse énekszavából kihallani a vágy könnyű játékát (Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, február 26.
és 28., hét óra).

Ám a Don Giovanni mellett Chopin ünneplése is átnyúlik e hétre, mondhatni sőt - lévén, hogy március elsején válik kerekké a bicentenáriumi évforduló. Fryderyk Franciszek Chopin (vagy amint egyes levelekben szerepelt a neve: Szopen) születésnapját köszönti majd Szilasi Alex és a lengyel Filharmonia Pomorska koncertje, roppant kiadós programján a Don Giovanni egy témájára írt variációkkal (Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, március 1., fél nyolc). De persze felhangzik majd itt az örök slágerként fungáló Andante spianato és nagy polonéz is, melyet aznap még két másik hangversenyen is elcsíphetünk: Krausz Adrienne és Csordás Klára mezzoszoprán közös márványtermi Chopin-estjén (március 1. hat óra), illetve Hauser Adrienne társasköri koncertjén (március 1., hét óra). Az utóbbi műsorán a Chopint első blikkre, s amúgy éppenséggel a Don Giovanni-változatok apropóján zseninek kikiáltó Schumann zongoradarabjai is szerepelni fognak (a zenetörténet e legendás pillanatáról pár hete Csont András esszéjében is olvashattunk). Aminthogy Baráti Kristóf és Farkas Gábor kamaraestjén is hallhatunk majd a lelkesült némettől egy tételnyi muzsikát, hiszen Brahms és az elfeledett Dietrich mellett ő a szerzője a hegedűművész Joachim József mottóját megzenésítő F-A-E szonátának (MTA Díszterem, március 2., fél nyolc).

E mottóról (Frei aber einsam, azaz szabad, de magányos) pár hónapja már szóltunk, s így koncertkatalógusunkat a heti Mozart- és Haydn-programokkal folytathatjuk, melyek sorából két csütörtöki hangverseny követel külön is említést. Vagyis a Nemzeti Filharmonikusok Jörg Widmann klarinétszólójával kecsegtető estje, melyet az utolsó Haydn-szimfónia, a Londoni melléknevű 104. nyit majd (Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, február 25., fél nyolc), valamint a Rohmann Imrét mindkét szerepében, karmesterként és zongoristaként egyaránt felléptető Concerto Budapest-bérleti koncert, melynek műsorát viszont az utolsó előtti, azaz a 103. szimfónia fogja beszegni (Thália Színház, február 25., fél nyolc). S végül essék szó a MÁV Szimfonikus Zenekar keddi programjáról, melynek főszereplője a karmester tisztét betöltő, s hozzá az első részben Mérei Tamás vonója alá kerülő Gordonkaverseny komponistájaként azonosítható Laurent Petitgirard lesz (Operettszínház, március 2., hét óra). Illusztrációnk e héten azt mutatja, honnan is ismerheti a gyakorló tévénéző a francia zene e jó nevű munkását.

Figyelmébe ajánljuk

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)