mi a kotta? - Ez a szép katalógus

  • .
  • 2010. február 25.

Trafik

"Figyelmes, erotikus fül kell ahhoz, hogy észrevegyük, amikor a nyitányban először sejlik fel számunkra a vágy e könnyű játéka, melyet később oly gazdagon kifejezve, pazar bőségben hallhatunk. Nem tudom hajszálpontosan megmondani, hogy hol van ez a hely, mivel nem vagyok zenei szakértő, ám én csupán szerelmeseknek írok, és ők bizonyára megértenek engem, egyesek közülük jobban is, mint ahogy én megértem magam" - írta Kierkegaard az érzéki-erotikus zsenialitás remekművéről, a Don Giovanniról, s e héten még kétszer nyílik majd módunk a Budapesti Fesztiválzenekar muzsikálásából és a Fischer Iván intésére belépő szólisták, köztük a két év előtti Cos“ fan tuttéből ismerős Tassis Chrystoyannis és Juliane Banse énekszavából kihallani a vágy könnyű játékát (Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, február 26.
és 28., hét óra).

Ám a Don Giovanni mellett Chopin ünneplése is átnyúlik e hétre, mondhatni sőt - lévén, hogy március elsején válik kerekké a bicentenáriumi évforduló. Fryderyk Franciszek Chopin (vagy amint egyes levelekben szerepelt a neve: Szopen) születésnapját köszönti majd Szilasi Alex és a lengyel Filharmonia Pomorska koncertje, roppant kiadós programján a Don Giovanni egy témájára írt variációkkal (Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, március 1., fél nyolc). De persze felhangzik majd itt az örök slágerként fungáló Andante spianato és nagy polonéz is, melyet aznap még két másik hangversenyen is elcsíphetünk: Krausz Adrienne és Csordás Klára mezzoszoprán közös márványtermi Chopin-estjén (március 1. hat óra), illetve Hauser Adrienne társasköri koncertjén (március 1., hét óra). Az utóbbi műsorán a Chopint első blikkre, s amúgy éppenséggel a Don Giovanni-változatok apropóján zseninek kikiáltó Schumann zongoradarabjai is szerepelni fognak (a zenetörténet e legendás pillanatáról pár hete Csont András esszéjében is olvashattunk). Aminthogy Baráti Kristóf és Farkas Gábor kamaraestjén is hallhatunk majd a lelkesült némettől egy tételnyi muzsikát, hiszen Brahms és az elfeledett Dietrich mellett ő a szerzője a hegedűművész Joachim József mottóját megzenésítő F-A-E szonátának (MTA Díszterem, március 2., fél nyolc).

E mottóról (Frei aber einsam, azaz szabad, de magányos) pár hónapja már szóltunk, s így koncertkatalógusunkat a heti Mozart- és Haydn-programokkal folytathatjuk, melyek sorából két csütörtöki hangverseny követel külön is említést. Vagyis a Nemzeti Filharmonikusok Jörg Widmann klarinétszólójával kecsegtető estje, melyet az utolsó Haydn-szimfónia, a Londoni melléknevű 104. nyit majd (Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, február 25., fél nyolc), valamint a Rohmann Imrét mindkét szerepében, karmesterként és zongoristaként egyaránt felléptető Concerto Budapest-bérleti koncert, melynek műsorát viszont az utolsó előtti, azaz a 103. szimfónia fogja beszegni (Thália Színház, február 25., fél nyolc). S végül essék szó a MÁV Szimfonikus Zenekar keddi programjáról, melynek főszereplője a karmester tisztét betöltő, s hozzá az első részben Mérei Tamás vonója alá kerülő Gordonkaverseny komponistájaként azonosítható Laurent Petitgirard lesz (Operettszínház, március 2., hét óra). Illusztrációnk e héten azt mutatja, honnan is ismerheti a gyakorló tévénéző a francia zene e jó nevű munkását.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.