mi a kotta? - Gergely és Leó

  • .
  • 2010. április 15.

Trafik

Már javában április havát számlálja a Gergely-naptár, s miként tavaly vagy tavalyelőtt, úgy ez a hagyományosan szeszélyesnek ítélt hónap idén is elhozza Budapestre a kiismerhetetlen zongorafenomént, az enigmatikus Grigorij Szokolovot (Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, április 15., fél nyolc). A nagy orosz éves rendes vizitje jelenti majd az előttünk álló hét fő eseményét, melynek meghirdetett zárószáma (persze a dúsan mért ráadások előtt) a kétszáz éve született Robert Schumann f-moll szonátája, vagy másként zenekar nélküli zongoraversenye lesz.

A Schumann-bicentenárium most rögvest eszünkbe juttathatja a mi ugyancsak emlékévét morzsoló Erkelünket, ám e héten mégsem rá, hanem egy másik évfordulós magyar komponistára, s ha tetszik, a Király utca másik valahai illusztris honosára emlékezünk, aki Erkelhez hasonlóan szintúgy okkal a Zeneakadémia kultúrhéroszai közé számítható. Éppen 125 esztendeje született ugyanis Weiner Leó, s a pénteken kerekké váló évfordulót még aznap emlékest köszönti majd az MTA Dísztermében a Weiner-Szász Kamaraszimfonikusok, Klenyán Csaba és Várjon Dénes közreműködésével (április 16., hét óra). Az 1960-ban elhunyt, s ilyeténképp idén kétszeres megemlékezésre jogosult zeneszerző és zenepedagógus általános örökösének a Zeneakadémiát jelölte, azonban földi javainak nagyvonalú eltestálása legfeljebb csak másodlagos jelentőséggel bír ahhoz a tanári hatáshoz mérten, mely mind a mai napig kimutatható a magyar, s részben még a nemzetközi koncertéletben is. Így az említett Várjon Dénes másik hét végi fellépésén bizony második generációs Dohnányi-tanítványokkal, éppenséggel az egykor Devich Sándornál pallérozott Keller Vonósnégyessel muzsikál majd együtt (Telekom Zeneház, április 17., hét óra), aminthogy alkalmasint a Budapesti Filharmóniai Társaság estjén hangversenymesteri tisztet betöltő Rolla János képzése is visszaeredeztethető az emlékezetes tanáregyéniséghez. E Mozart-tematikájú műsoron (Opera, április 19., fél nyolc) amúgy meglehet, tán még a szólista, Pusker Júlia is a többedik generációs tanítványok közé lenne számítható, ám a hegedűművésznő oly fiatal, hogy a lépcsők kiszámítására inkább nem vállalkozunk.

A Weinernél egy évtizeddel idősebb nagy kor- és pályatárs, Maurice Ravel lírai fantáziaként megjelölt operájával, A gyermek és a varázslattal szerepel az e heti kínálatban, méghozzá a MÁV Szimfonikus Zenekar és a Nemzeti Énekkar közös koncertjén (Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, április 20., fél nyolc). A sziporkázó Colette (képünkön jelmezben) librettójára íródott opera Kovács Zoltán 2001-ben ősbemutatott, Szent Ágnes mártíriumát idéző I. szimfóniájával párban hangzik majd fel, bizonnyal érdekes kontrasztot alkotva. "' az egyetlen tanítványom, aki nem az én zenémet írja" - méltatta az önállóságot nagyra becsülő Ravel angol növendékét, Ralph Vaughan Williamst, akinek leghíresebb művével, a Fantázia egy Thomas Tallis-témára című örökzölddel a Fesztiválzenekar fogja nyitni három bérleti koncertjét (Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, április 16. és 17., háromnegyed nyolc; 18., fél négy). Az együttes élén most debütáló karmester, Peter Oundijan mellett a zenekar másik, ismerősebb vendége az egykori Arrau-tanítvány, Garrick Ohlsson lesz, aki Prokofjev 5., G-dúr zongoraversenyének szólistájaként vonul majd a dobogóra.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.