mi a kotta? - Modernsky és az elefántok

  • .
  • 2009.04.16 00:00

Trafik

"Ki dibeg-dobog itt? Ó, hiszen ez a kis Modernsky! Bubifrizurát vágatott magának; No lám milyen jól áll neki! Milyen valódi ál-haj! Mint egy paróka! Olyan éppen (ahogy a kis Modernsky képzeli), éppen, Akár a Bach-papa!" Arnold Schönberg Három szatírájából való a fenti gunyoros versezet (Fodor András fordítása), mely azonban egyetlen e heti koncert programján sem szerepel majd. Nem úgy, mint Az új klasszicizmus című dal parodizáltja, a stílusváltásaival sokakat vérig bosszantó Igor Stravinsky, akinek teljes koncertet szentel Kocsis Zoltán és a Nemzeti Filharmonikus Zenekar (Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, április 17., fél nyolc).
A pianista Olli Mustonen vendégszereplésével dúsított hangverseny Modernsky neoklasszicista korszakából csakúgy szemelget majd, akár a mester szeriális kompozícióiból. A műsoron a Barnum Cirkusz elefántjai számára komponált Cirkusz-polka is felhangzik majd (képünkön középütt a bemutató szólistája, Modoc), s az élővilág e szeretetre méltó behemótjai már át is segítenek minket a zenei ajánló nyaktörő hágóin. Mert bizony Mahler III. szimfóniája, amit a hét neves vendégzenekara, az Ingo Metzmacher vezénylete alatt muzsikáló Gustav Mahler Ifjúsági Zenekar hömpölyögtet majd elénk (Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, április 18., fél nyolc), növesztett előadói apparátusával, hat tételével és vagy százpercnyi időtartamával a koncertrepertoár valódi monstrumának tekinthető. A Budafoki Dohnányi Zenekar Vox Fortissima-bérletén sorra kerülő Requiem, Berlioz gigantikus halotti miséje pedig jószerével már maga a zenei elefantiázis, amit jól érzékeltet, hogy a vasárnapi koncerten (Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, április 19., fél nyolc) mindösszesen hét kompánia együttmunkálkodása szükségeltetik majd a mű megszólaltatásához. E legkevésbé sem vidám elefántkór (tévésmacin kívül ki emlékszik még a hasoncímű tévéjátékra?) ellentéteként említhetjük a Magyar Virtuózok Jandó Jenőt is vendégelő keddi koncertjét (Zeneakadémia, április 21., fél nyolc). Ennek meghirdetett műsorát ugyanis egy gyermekkori dallamemlékekből összerótt "egyszerű szimfónia", Britten Simple Symphony című derűs remeke fogja lezárni.

A hét korántsem szokványos, sablonosnak rút ráfogással sem nevezhető koncertprogramját - dicséretes törekvéseik szellemében - csak tovább színesítik a Weiner-Szász Kamaraszimfonikusok, akik Rohmann Imre vezényletével és Perényi Miklós társaságában Klasszika vonós romantikával alcímű estjükkel követelnek helyet e hasábokon (MTA Díszterme, április 18., hét óra). Haydn 47., "Palindrom" szimfóniáját a pár hete emlegetett vallon komponista, Lekeu Fakult emlékvirágok című szerzeménye, valamint a svájci Schoeck Gordonkaversenye előzi majd meg. A Fesztiválzenekar is rendhagyó összeállítással örvendezteti bérleteseit, hiszen a Francois Leleux dirigensi közreműködésével, illetve oboa, oboa d'amore és angolkürt szólójával kecsegtető hangversenyeken Mozart és Dvorák művei mellett még Doráti Antal egy különleges szerzeménye, a mindhárom említett hangszert megszólaltató Trittico is szerepel majd (Zeneakadémia, április 19., ill. 20., háromnegyed nyolc). S zárásképp jelezzük, hogy az elkövetkező napok Bogányi Gergely nagyheteként is értékelendők, hisz két komoly koncerten is elmerülhetünk majd játékában: a MÁV Szimfonikusok társaságában Chopin f-moll zongoraversenyét játssza (Zeneakadémia, április 17., fél nyolc), míg szólóban (Zeneakadémia, április 22., fél nyolc) Bach két- és háromszólamú invencióival fogja jól tartani közönségét.

Neked ajánljuk

Riviéra–Erzsébetváros motortúra

  • Támogatott tartalom

Lengyel Gábor hosszú évtizedeken át dolgozott az orvosiműszer-kereskedelemben, és kizárólag olvasóként tekintett az irodalomra. A helyzet azután változott meg, hogy elhagyni kényszerült vállalkozását, s az ezzel járó traumát úgy dolgozta fel, hogy írni kezdett – terápiás céllal.

Lezárt műhely, levert lakat

Miközben nagyszabású kiállítással emlékeztek meg a Ludwig Múzeumban a magyar film születésének 120. évfordulójáról, a szentendrei Ferenczy Múzeumi Centrum – MűvészetMalomban ugyancsak a magyar film a főszereplő, konkrétan a rendszerváltás utáni idők talán legizgalmasabb hazai filmes műhelye, az Inforg Stúdió.

A balfácán napja

Nem vennénk rá mérget, hogy a Netflix gyártásában készült friss svéd történelmi krimisorozat készítői valóban Harold Ramis 1993-as klasszikusából, az Idétlen időkigből vették a dramaturgiai inspirációt, de A valószínűtlen gyilkost nézve könnyen érezhetjük úgy, hogy Stig Engström is belekeveredett egy Phil Connorséhoz hasonló időhurokba. 

Dzsúdló és a magány

  • Puskás Panni

Dzsúdló nem azonos Jude Law-val, hanem egy magyar zenész, akinek leghíresebb száma a Lej. Ilyen és ehhez hasonló titkokat tudhatunk meg e „Z generációs pandémia paradigmából”, de csak akkor, ha valaki olyan szerencsés, mint én, és egy Z generációs digitális bennszülöttel nézheti végig a darabot. A tizenhat éves húgom árulta el azt is, miért nevet a főleg fiatalokból álló közönség azon, hogy az egyik szereplő annyira depis, hogy a frufruját is majdnem levágta.

Politikai inszeminátor

Egy ország találgatja éppen, hogy mi a fenét is akar ez az egész jelenteni. Hogy Gattyán György, aki a LiveJasmin nevű site-ján keresztül élő webkamerás pornóval begyűjtött nagyjából 300 milliárd forintot, most minden előzmény nélkül miniszterelnök-jelöltként bukkant fel a honi média megfelelő bugyraiban. 

Apácától nyalókáig

Az elsősorban tematikus kiállításokat bemutató, programjaival a tradíciót és a történelmi eseményeket szokatlan fénytörésben vizsgáló 2B Galéria 19 alkotót felvonultató csoportos kiállítása most a kakast állítja a középpontba.

Itt mindenki figyel

A szerző specialitása, hogy olyan zárt világokról fest részletes képet, amely a legtöbb ember számára még szeleteiben sem megközelíthető: ilyen volt a magyar szervezett bűnözés 1970-es évektől zajló történetére koncentráló Maffiózók mackónadrágban, majd a kokain magyarországi szerepét az 1920-as évektől napjainkig végigkövető Magyar kóla is.