mi a kotta? - Okos tenorok

  • .
  • 2010. október 21.

Trafik

Mi tagadás, a komolyzene és az opera háza táján is akadnak ordas előítéletek: meggyökeresedett balhitek, amelyeket a közönség bennfentesebbjei és olykor még a szakmabeliek is kedvvel dédelgetnek. Nem akarván e vélekedéseket akaratlanul is terjeszteni, most csak azt az aktuális héten fényesen megcáfolható előítéletet említjük, miszerint a tenorista per definitionem nem észlény.
Az élő cáfolatokat persze a hazai tenorállományból is előhozhatnánk, ámde a Budapestre érkező világsztár, az angol Ian Bostridge mintha egyenesen porba rántaná az említett tévképzetet. A pénteken áriaestet adó tenor (Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, október 22., fél nyolc) ugyanis nemcsak látogatta Oxford és Cambridge méltán jó nevű felsőoktatási intézményeit, de történészként, közelebbről a kora újkori angol boszorkányság kutatójaként szerzője a téma egyik alapmonográfiájának (Witchcraft and its Transformations 1650 to 1750, Oxford, 1997). Az irodalomtudós Lucasta Miller hites férje hozzánk persze immár a kulturált tenoréneklés követeként érkezik, oldalán Fabio Biondi barokk zenei elit alakulatával, az Europa Galante együttesével. Bostridge programja egyébiránt a XVIII. század nagy tenoristáit, Händel operabemutatóinak énekeseit idézi majd, akik között ugyancsak jócskán akadt érdekes és jelentékeny személyiség. Például John Beard (1717-1791, képünk mutatja), aki vokális adottságaival a nagy zeneszerzőt az operai kasztrálturalom felforgatására serkentette, s aki előbb egy arisztokrata hölgy férje lett, majd pedig másodjára jó érzékkel beházasodott a londoni Covent Garden tulajdonába, melyet azután énekesi visszavonulását követően egy nagyobb forma vagyonért adott tovább.

Az elkövetkező napok egyebekben a Liszt-Chopin-ikercsillagzat alatt peregnek majd, hiszen egy sor koncert idézi mainapság e két komponista-zongorafenomént. A sort Balogh József csütörtöki Chopin-koraestje indítja majd a Magyar Rádió Márványtermében (október 21., hat óra), amelyre az Egri & Pertis Duó megkettőzött zongoraszava fog felelni a budai oldalról (Bartók Emlékház, október 21., hat óra). Jandó Jenő azután a Gödöllői Liszt Fesztiválon viszi tovább a tematikát a Zarándokévek részleteivel (Gödöllői Királyi Kastély, Díszterem, október 22., hét óra), ám az iménti duóformáció ide is elhozza a maga nevezését Liszt-Chopin-gerincű műsorával (október 24., hét óra). Szilasi Alex az MTA Dísztermében (október 22., fél nyolc), Mocsári Károly pediglen a nem kevésbé díszes, s hozzá nemcsak Lotz Károly által kiföstött és -dekorált, de róla is elnevezett teremben (Párizsi Nagyáruház, október 26., hat óra) adagol Liszt mellé Chopint - és viszont.

S mindehhez ráadásképp két grandiózus vokális mű keretezi a soros Narancs-ciklust, hiszen az első határnapon a Faustot a magyar pusztára is elvezérlő drámai legenda, vagyis a berliozi Faust elkárhozása hangzik fel Kocsis Zoltán intésére, míg az utolsó napon a Máté-passióval tölthetünk pár órát - Vashegyi György együtteseinek és szövetkezett társaiknak hála!

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.