mi a kotta? - Szállj csak, zeneszó, ének...

  • .
  • 2009. április 30.

Trafik

...Ébresszed a magyar népet! - szól a mozgalmi májusköszöntő szövege, s e heti ajánlónk, melyet már a múlt alkalommal jó előre az operaházi Májusünnep és Cecilia Bartoli két MűPa-beli koncertjének hírlelésére ígértünk el, készséggel csatlakozik a nemzet zenei érdekű tavaszi költögetéséhez. Mert még a május beköszönte előtt, de már az emlegetett Májusünnep keretében premier lesz a mi utcánkban: a Händelt (is) ünneplő évben valahára megvalósul Kovalik Balázs régi álma, a Xerxes operaházi bemutatója (április 30., hét óra).
Hogy aztán ez a derűsnek ígérkező előadás utat nyit-e a tömött sorokba rendeződő barokk operák számára az Ybl-palota színpada és az operaházi törzsközönség szíve felé, az még a jövő méhében rejlik. Viszont mindjárt itt van május elseje, s e nap bizonnyal nagyban hozzájárul majd Händel hazai kultuszához és a barokk zene népszerűsítéséhez, hiszen Cecilia Bartoli második budapesti hangversenye a Händel és Itália fantáziacímet viseli (Nemzeti Hangversenyterem, május 1., fél nyolc). "Lascia la spina, cogli la rosa", vagyis "Hagyd a tüskét, szakítsd le a rózsát" - biztat majd a Gyönyör híres-szép áriáját megformáló Bartoli (Händel fiatalkori, 1707-es, Rómában bemutatott oratóriumából, Az Idő és az Igazság diadalából énekelve), s e rokonszenves intelem megszívlelése alighanem a Májusünnep esedékes rendezvényeinek élvezeti értékét is csak növelheti. A Traviata tisztes korú produkciójában például két alkalommal is fellép majd a 73 évesen is aktív bariton, a nagyságát máig őrző Renato Bruson, míg Violetta és Alfredo szerepét két rézsút emelkedő operacsillag, Elena Mosuc és Charles Castronovo fogja énekelni (május 2. és 4., hét óra). A Turandot 1997 óta viruló előadása ugyancsak két ízben kerül majd sztárokkal feldúsítva elénk: a zenekari árokban a visszajáró Pier Giorgio Morandi, a címszerepben Sylvie Valayre, Kalafként pedig Marcello Giordani áll be a megbízhatóan üzemelő repertoárdarabba (május 3. és 5., hét óra).

Minden sorozat megszakad egyszer, s ilyesformán hétfőn már el is érkezünk Bartoli harmadik s egy darabig utolsó pesti fellépéséhez, mely egy alig 28 évet élt XIX. századi primadonna, sőt prima donna assoluta emlékét fogja idézni (Nemzeti Hangversenyterem, május 4., fél nyolc). A 201 éve született Maria Malibran (képünkön) volt ez az énekesnő, aki a romantika korában Európa számára csakúgy a díva mintájául szolgált, mint az olasz operákkal barátkozó New Yorknak. A nagy Malibran repertoárjából szemezgetett Bartoli 2007-es lemeze, s ennek anyagát ismerheti meg most a pesti közönség is: a zsarnoki operaénekes-komponista atya szerzeményeitől Rossini és Mendelssohn darabjain át egészen a lovasbaleset következtében elhalálozott opera-énekesnő saját Rataplánjáig.

Befejezésül, rossz lelkiismeretünket legalább némileg csökkentve hamar néhány zenekari koncert e hétről. A Kelemen Barnabással fellépő Magyar Telekom Szimfonikus Zenekar Mendelssohnt (Zeneakadémia, május 3., fél nyolc), míg a soros, Vashegyi György által vezényelt Alma Mater-koncert Haydnt ünnepli (Zeneakadémia, május 6., fél nyolc), a MÁV Szimfonikusai pedig egyazon koncerten vendégelik Perényi Miklóst, s játsszák a Kékszakállút (Nemzeti Hangversenyterem, május 5., fél nyolc).

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."