mi a kotta? - Szállj csak, zeneszó, ének...

  • .
  • 2009. április 30.

Trafik

...Ébresszed a magyar népet! - szól a mozgalmi májusköszöntő szövege, s e heti ajánlónk, melyet már a múlt alkalommal jó előre az operaházi Májusünnep és Cecilia Bartoli két MűPa-beli koncertjének hírlelésére ígértünk el, készséggel csatlakozik a nemzet zenei érdekű tavaszi költögetéséhez. Mert még a május beköszönte előtt, de már az emlegetett Májusünnep keretében premier lesz a mi utcánkban: a Händelt (is) ünneplő évben valahára megvalósul Kovalik Balázs régi álma, a Xerxes operaházi bemutatója (április 30., hét óra).
Hogy aztán ez a derűsnek ígérkező előadás utat nyit-e a tömött sorokba rendeződő barokk operák számára az Ybl-palota színpada és az operaházi törzsközönség szíve felé, az még a jövő méhében rejlik. Viszont mindjárt itt van május elseje, s e nap bizonnyal nagyban hozzájárul majd Händel hazai kultuszához és a barokk zene népszerűsítéséhez, hiszen Cecilia Bartoli második budapesti hangversenye a Händel és Itália fantáziacímet viseli (Nemzeti Hangversenyterem, május 1., fél nyolc). "Lascia la spina, cogli la rosa", vagyis "Hagyd a tüskét, szakítsd le a rózsát" - biztat majd a Gyönyör híres-szép áriáját megformáló Bartoli (Händel fiatalkori, 1707-es, Rómában bemutatott oratóriumából, Az Idő és az Igazság diadalából énekelve), s e rokonszenves intelem megszívlelése alighanem a Májusünnep esedékes rendezvényeinek élvezeti értékét is csak növelheti. A Traviata tisztes korú produkciójában például két alkalommal is fellép majd a 73 évesen is aktív bariton, a nagyságát máig őrző Renato Bruson, míg Violetta és Alfredo szerepét két rézsút emelkedő operacsillag, Elena Mosuc és Charles Castronovo fogja énekelni (május 2. és 4., hét óra). A Turandot 1997 óta viruló előadása ugyancsak két ízben kerül majd sztárokkal feldúsítva elénk: a zenekari árokban a visszajáró Pier Giorgio Morandi, a címszerepben Sylvie Valayre, Kalafként pedig Marcello Giordani áll be a megbízhatóan üzemelő repertoárdarabba (május 3. és 5., hét óra).

Minden sorozat megszakad egyszer, s ilyesformán hétfőn már el is érkezünk Bartoli harmadik s egy darabig utolsó pesti fellépéséhez, mely egy alig 28 évet élt XIX. századi primadonna, sőt prima donna assoluta emlékét fogja idézni (Nemzeti Hangversenyterem, május 4., fél nyolc). A 201 éve született Maria Malibran (képünkön) volt ez az énekesnő, aki a romantika korában Európa számára csakúgy a díva mintájául szolgált, mint az olasz operákkal barátkozó New Yorknak. A nagy Malibran repertoárjából szemezgetett Bartoli 2007-es lemeze, s ennek anyagát ismerheti meg most a pesti közönség is: a zsarnoki operaénekes-komponista atya szerzeményeitől Rossini és Mendelssohn darabjain át egészen a lovasbaleset következtében elhalálozott opera-énekesnő saját Rataplánjáig.

Befejezésül, rossz lelkiismeretünket legalább némileg csökkentve hamar néhány zenekari koncert e hétről. A Kelemen Barnabással fellépő Magyar Telekom Szimfonikus Zenekar Mendelssohnt (Zeneakadémia, május 3., fél nyolc), míg a soros, Vashegyi György által vezényelt Alma Mater-koncert Haydnt ünnepli (Zeneakadémia, május 6., fél nyolc), a MÁV Szimfonikusai pedig egyazon koncerten vendégelik Perényi Miklóst, s játsszák a Kékszakállút (Nemzeti Hangversenyterem, május 5., fél nyolc).

Figyelmébe ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre.

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.