mi a kotta? - Vedd el a lányát

  • .
  • 2011. április 14.

Trafik

"Most nyár van, tehát eredjen és alkosson már végre valami élettelit, hogy elfeledtesse vele azokat a dagályos vackokat!" Ezzel a kevéssé keresett jó tanáccsal bocsátotta útjára az 1892-es konzervatóriumi tanév végén növendékét, a tizennyolc esztendős Josef Sukot prágai zeneszerzés-hangszerelés professzora, a nagy Antonín Dvorák. Az ifjú ember (akit e heti fotónk már olimpiai ezüstérmes korában mutat) megfogadta a rajongott mester és egyszersmind jövendőbeli após intelmét, s a vidéki vakáció alatt megkomponálta mindmáig legnépszerűbb szerzeményét, a kicsattanó frissességű Esz-dúr szerenádot, amely az elkövetkező napokban a Liszt Ferenc Kamarazenekar koncertjét nyitja majd (Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, április 16., fél nyolc).
A hangverseny fiatal vendégművésze a trombitán és szárnykürtön egyaránt félelmetesen virtuóz Szergej Nakarjakov lesz, aki ez alkalommal Joseph Haydn No. 1-es - az Esterházyak szolgálatában szerzett, majd százados lappangás után Prágából előkerült - C-dúr gordonkaversenyének szárnykürtre áttett magánszólamát fogja elfújni nekünk.

A hét vendégművészei egyebekben hegedűsök lesznek, olyan hegedűsök méghozzá, akik immáron karmesterként (is) tevékenykednek. Így például a kiváló Leonidasz Kavakosz, aki a Budapesti Fesztiválzenekar soros bérleti koncertjeit vezényli majd: Weber-nyitányt, Robert Schumann - egykoron tévéhíradós szignálként népszerűvé vált - II. szimfóniáját, valamint a nagybőgő Paganinijének, Giovanni Bottesininek hegedűre és bőgőre szerzett Grand duo concertantéját (Olasz Kultúrintézet, április 16., 17. és 18., háromnegyed nyolc). Carlo Montanaro pedig, aki eredetileg az éppen pár hete nálunk vendégelt firenzei Maggio Musicale Zenekarának vonósai között hangászkodott (amíg csak a jó szemű Zubin Mehta ki nem emelte onnan), nos, tehát Montanaro a Filharmóniai Társaság két koncertjét fogja igazítani - Rimszkij-Korszakov Nagy orosz húsvét című, Muszorgszkij és Borogyin emlékének ajánlott nyitányától César Franck méltán kedvelt s ugyancsak 1888-ban elkészült d-moll szimfóniájáig (Opera, április 18. és 19., fél nyolc).

A hét legkiemelkedőbb zenei eseménye azonban, úgy lehet, a Budapestről Budapestre érkező nagy zongorista, azaz Ránki Dezső szólóestje lesz, amelynek programját J. S. Bach Két-, illetve Háromszólamú invenciói mellett Liszt Ferenc jövőbe mutató zongoradarabjai alkotják majd (Nemzeti Hangversenyterem, április 18., fél nyolc). Még az a Balcsillagzat! Mindazonáltal Liszt ezen a héten legfőként szakrális jellegű alkotásaival képviselteti magát a koncertprogramokon, hiszen a Budapesti Nemzetközi Kórusverseny nyitóhangversenyén a kiegyezés záróaktusára szerzett, kellemesen magyaros Koronázási mise kerül majd össze Vajda János jelenkori Pater nosterével - Hollerung Gábor vezénylete alatt (Nemzeti Hangversenyterem, április 17., fél nyolc). Míg a Magyar Rádió együttesei, vagyis az MR Szimfonikusok és az MR Énekkar - Hamar Zsolt avatott irányításával - éppenséggel a monumentális Krisztus oratóriumnak fognak majd nekifohászkodni (Nemzeti Hangversenyterem, április 14., hét óra).

Figyelmébe ajánljuk

A magyar tehetséggondozó, ahol másképpen néznek a tinédzserekre

A Milestone Intézet 15 éve készíti fel sikeresen a világ legjobb egyetemeire jelentkező középiskolásokat, akiket autonómiára és felelősségvállalásra nevel. Az intézmény oktatási igazgatója szerint a legfontosabb, hogy a diákok megtalálják azokat a kérdéseket és témákat, amelyek őszintén foglalkoztatják őket. Ebben segítenek a Milestone-ban oktató szakemberek.

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.