mi a kotta? - Vedd el a lányát

  • .
  • 2011. április 14.

Trafik

"Most nyár van, tehát eredjen és alkosson már végre valami élettelit, hogy elfeledtesse vele azokat a dagályos vackokat!" Ezzel a kevéssé keresett jó tanáccsal bocsátotta útjára az 1892-es konzervatóriumi tanév végén növendékét, a tizennyolc esztendős Josef Sukot prágai zeneszerzés-hangszerelés professzora, a nagy Antonín Dvorák. Az ifjú ember (akit e heti fotónk már olimpiai ezüstérmes korában mutat) megfogadta a rajongott mester és egyszersmind jövendőbeli após intelmét, s a vidéki vakáció alatt megkomponálta mindmáig legnépszerűbb szerzeményét, a kicsattanó frissességű Esz-dúr szerenádot, amely az elkövetkező napokban a Liszt Ferenc Kamarazenekar koncertjét nyitja majd (Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, április 16., fél nyolc).
A hangverseny fiatal vendégművésze a trombitán és szárnykürtön egyaránt félelmetesen virtuóz Szergej Nakarjakov lesz, aki ez alkalommal Joseph Haydn No. 1-es - az Esterházyak szolgálatában szerzett, majd százados lappangás után Prágából előkerült - C-dúr gordonkaversenyének szárnykürtre áttett magánszólamát fogja elfújni nekünk.

A hét vendégművészei egyebekben hegedűsök lesznek, olyan hegedűsök méghozzá, akik immáron karmesterként (is) tevékenykednek. Így például a kiváló Leonidasz Kavakosz, aki a Budapesti Fesztiválzenekar soros bérleti koncertjeit vezényli majd: Weber-nyitányt, Robert Schumann - egykoron tévéhíradós szignálként népszerűvé vált - II. szimfóniáját, valamint a nagybőgő Paganinijének, Giovanni Bottesininek hegedűre és bőgőre szerzett Grand duo concertantéját (Olasz Kultúrintézet, április 16., 17. és 18., háromnegyed nyolc). Carlo Montanaro pedig, aki eredetileg az éppen pár hete nálunk vendégelt firenzei Maggio Musicale Zenekarának vonósai között hangászkodott (amíg csak a jó szemű Zubin Mehta ki nem emelte onnan), nos, tehát Montanaro a Filharmóniai Társaság két koncertjét fogja igazítani - Rimszkij-Korszakov Nagy orosz húsvét című, Muszorgszkij és Borogyin emlékének ajánlott nyitányától César Franck méltán kedvelt s ugyancsak 1888-ban elkészült d-moll szimfóniájáig (Opera, április 18. és 19., fél nyolc).

A hét legkiemelkedőbb zenei eseménye azonban, úgy lehet, a Budapestről Budapestre érkező nagy zongorista, azaz Ránki Dezső szólóestje lesz, amelynek programját J. S. Bach Két-, illetve Háromszólamú invenciói mellett Liszt Ferenc jövőbe mutató zongoradarabjai alkotják majd (Nemzeti Hangversenyterem, április 18., fél nyolc). Még az a Balcsillagzat! Mindazonáltal Liszt ezen a héten legfőként szakrális jellegű alkotásaival képviselteti magát a koncertprogramokon, hiszen a Budapesti Nemzetközi Kórusverseny nyitóhangversenyén a kiegyezés záróaktusára szerzett, kellemesen magyaros Koronázási mise kerül majd össze Vajda János jelenkori Pater nosterével - Hollerung Gábor vezénylete alatt (Nemzeti Hangversenyterem, április 17., fél nyolc). Míg a Magyar Rádió együttesei, vagyis az MR Szimfonikusok és az MR Énekkar - Hamar Zsolt avatott irányításával - éppenséggel a monumentális Krisztus oratóriumnak fognak majd nekifohászkodni (Nemzeti Hangversenyterem, április 14., hét óra).

Figyelmébe ajánljuk

Mi az üzenete a Hadházy Ákos és Perintfalvi Rita elleni támadásoknak?

Bő húsz éve elvetett mag szökkent szárba azzal, hogy egy önjelölt magyar cowboy egyszer csak úgy döntsön: erővel kell megvédenie gazdáját a betolakodótól – ha jóindulatúan szemléljük a Hadházy Ákossal történteket. Ennél valószínűleg egyszerűbb a Perintfalvi Ritával szembeni elképesztően alpári hadjárat: nem könnyű érveket hozni amellett, hogy ez valaminő egyéni ötlet szüleménye.

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.