chili&vanília - Édes, nem cukor

  • .
  • 2011. április 14.

Trafik

A juharszirup az egyik legrégibb édesítőszer. Valójában nem más, mint a juharfa gyantája, amit hosszan, alacsony hőmérsékleten főznek sűrű sziruposra - elsőként az észak-amerikai őslakosok éltek vele.
A kereskedelemben alapvetően amarikai, ill. kanadai termékként található meg, szinte kivétel nélkül kitűnő minőségben.

Egyértelműen egészségesebb, mint a finomított cukor, ráadásul jellegzetes, érdekes, enyhén ánizsos ízű, ami számos ételt különlegessé tehet. Hagyományosan palacsintára, gofrira csorgatják, de sült gyümölcsökre vagy gyümölcssalátára locsolva is nagyon finom. A desszerteken kívül is népszerű, kiváló például ecetes-olívaolajos salátaöntetben, vagy érdemes meglocsolni vele sütéskor a sárgarépát, gyökeret. Ha csirkeszárnyakat pácolunk juharszirupban, a végeredmény olyan finom lesz, hogy az ujjunkat is megnyaljuk utána.

Juharszirupos csirkeszárny

Hozzávalók (4 adag):

12 csirkeszárny

1 dl juharszirup

2 evőkanál semleges olaj, pl. napraforgó-

vagy szőlőmagolaj

1 fokhagymagerezd, lereszelve

ujjnyi friss reszelt gyömbér (vagy őrölt)

só, bors

A csirkeszárnyakat megmossuk, konyhai papírtörlővel teljesen szárazra töröljük. Egy kis tálkában öszszekeverjük a juharszirupot az olajjal, a lereszelt fokhagymagerezddel, a reszelt gyömbérrel. A szárnyakra ráöntjük a juharszirupos pácot, és egy éjszakára vagy legalább egy-két órára lefedve a hűtőbe tesszük. Másnap kivesszük a pácból (a pácot megtartjuk), sózzuk, borsozzuk és sütőpapírral bélelt tepsibe helyezzük. 200 fokos sütőben 35 percig sütjük, közben egyszer megfordítjuk őket. A sütési idő vége előtt 10 perccel ráöntjük a húsra a pácot, és aranyszínűre, ragacsosra sütjük. Nagy adag friss zöldsalátával (esetleg egy korsó sörrel) kínáljuk.

A szerző blogja: www.chiliesvanilia.blogspot.com

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.